Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 393)
Thesis details
   Login via CAS
Přesnost sebehodnocení v závislosti na sociální komparaci žáků druhého stupně základní školy
Thesis title in Czech: Přesnost sebehodnocení v závislosti na sociální komparaci žáků druhého stupně základní školy
Thesis title in English: The effect of social comparison on the accuracy of students‘ self-evaluation in upper secondary education
Key words: akademické sebepojetí|matematické sebepojetí|sociální porovnání|dimenzionální porovnání|temporální porovnání|gymnaziální vzdělávání|učňovské vzdělávání
English key words: academic self-concept|mathematical self-concept|social comparison|dimensional comparison|temporal comparison|academic track|vocational track
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.09.2023
Date of assignment: 12.09.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 12.09.2023
Date and time of defence: 02.09.2024 00:00
Date of electronic submission:02.07.2024
Date of proceeded defence: 02.09.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato práce si klade za cíl zjistit, zda srovnání se se spolužáky může mít vztah s hodnocením vlastního výkonu.
Obsahem literárně přehledové části bude hodnocení vlastního výkonu. Dále se bude zabývat sociální komparací, především efektem „velká ryba v malém rybníku“, který vysvětluje, jak se může sebepojetí měnit podle okolí, kterým se student obklopuje (Marsh, 1987). Práce představí rešerši faktorů, které se ukázaly jako důležité ve zkoumání hodnocení vlastního výkonu.
Empirická část práce bude zahrnovat kvantitativní výzkumnou studii. Výzkum bude realizován na druhých stupních základních škol a gymnázií. Žáci budou plnit matematické úlohy, po který budou následovat otázky týkající se hodnocení vlastního výkonu a sebepojetí v rámci sociální komparace.
Předpokládám, že s pozitivním sebepojetím roste i přesnější hodnocení vlastního výkonu. Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe vidím v nových poznatcích v oblasti seberegulace v souvislosti se sociální komparací a přispěje k výzkumu efektu „velké ryby v malém rybníku“. Výsledky mohou také přispět k využití sociální dynamiky při podpoře seberegulovaného učení jedinců v procesu vzdělávání.
References
Bong, M., & Skaalvik, E. M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really?. Educational Psychology Rreview, 15, 1-40.
Coleman, J. M., & Fults, B. A. (1982). Self-concept and the gifted classroom: The role of social comparisons. Gifted Child Quarterly, 26(3), 116-120.
Dolejš, M., Zemanová, V., & Vavrysová, L. (2018). Kdo a co řídí české adolescenty? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Mabe, P. A., & West, S. G. (1982). Validity of self-evaluation of ability: A review and meta-analysis. Journal of applied Psychology, 280-296.
Marsh, H. W. (1987). The big-fish-little-pond effect on academic self-concept. Journal of Educational Psychology, 79(3), 280.
Marsh, H. W., Kuyper, H., Morin, A. J., Parker, P. D., & Seaton, M. (2014). Big-fish-little-pond social comparison and local dominance effects: Integrating new statistical models, methodology, design, theory and substantive implications. Learning and Instruction, 33, 50-66.
Panadero, E., Tapia, J. A., & Huertas, J. A. (2012). Rubrics and self-assessment scripts effects on self-regulation, learning and self-efficacy in secondary education. Learning and Individual Differences, 22(6), 806-813.
Raven, J. (2003). Raven progressive matrices. In R.S. McCallum (Ed.), Handbook of nonverbal assessment (pp. 223-237). Springer.
Renick, M. J., & Harter, S. (1989). Impact of social comparisons on the developing self-perceptions of learning disabled students. Journal of Educational Psychology, 81(4), 631-638.
Wicklund, R. A. (1979). The influence of self-awareness on human behavior: The person who becomes self-aware is more likely to act consistently, be faithful to societal norms, and give accurate reports about himself. American Scientist, 67(2), 187-193.
Zell, E., & Alicke, M. (2010). The local dominance effect i self-evaluation: Evidence and explanations. Personality and Social Psychology Review, 14(4), 368-384.
Zell, E., & Krizan, Z. (2014). Do people have insight into their abilities? A metasynthesis. Perspectives on Psychological Science, 9(2), 111-125.
Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2011). Self-regulated learning and performance: An introduction and an overview. In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 1–12). Routledge/Taylor & Francis Group.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html