Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Psychomotorický vývoj dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat.
Thesis title in Czech: Psychomotorický vývoj dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat.
Thesis title in English: Psychomotor development of children born after intrauterine intervention for monochorionic twin complication.
Key words: Psychomotorický vývoj|batolecí období|monochoriální dvojčata|syndrom feto-fetální transfuze
English key words: Psychomotor development|toddler|monochorionic twins|twin-to-twin transfusion syndrome
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.09.2023
Date of assignment: 12.09.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 12.09.2023
Date and time of defence: 29.05.2024 00:00
Date of electronic submission:05.04.2024
Date of proceeded defence: 29.05.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zmapovat a popsat psychomotorický vývoj dětí v batolecím období, které se narodily po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat.
Obsahem teoretické části bude charakteristika zkoumané populace, tedy dětí narozených po intrauterinní intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat. Budou shrnuty komplikace monochoriálních dvojčat a používané intervence pro jejich léčbu. Dále bude popsán běžný psychomotorický vývoj dětí v batolecím období. Samostatná kapitola bude věnována charakteristice Vývojových škál Bayleyové, které budou následně použité v empirické části. Poslední kapitola literárně-přehledové části se bude zabývat specifiky psychomotorického vývoje dětí v batolecím období, které se narodily po intervenci pro komplikaci monochoriálních dvojčat, případně specifiky psychomotorického vývoje, které bychom u těchto dětí mohli očekávat.
Výzkumná část si klade za cíl zjistit, jak se z psychomotorického hlediska tyto děti vyvíjí. Bude provedena kvantitativní studie, jejímž cílem bude ověřit, zda je jejich vývoj v pásmu normy, zda odpovídá očekávanému vývoji předčasně narozených dětí a zda je rovnoměrný napříč jednotlivými Vývojovými škálami Bayleyové (tedy škálami kognice, jazyka a jemné a hrubé motoriky). Dále určí možné prediktory příznivého vývoje těchto dětí, například gestační věk v době intervence, závažnost komplikace monochoriálních dvojčat či pohlaví. Data budou sbírána v Ústavu pro péči o matku a dítě v rámci běžného psychilogického vyšetření těchto dětí.
Výsledky výzkumu přispějí k doplnění znalostí o vývoji této specifické populace. Mohou být nápomocné pro lékaře, kteří intrauterinní intervence provádějí: výzkum může zjistit případné prediktory psychomotorického vývoje těchto dětí, které jsou aspekty intervence, jimiž lze při lékařském výkonu manipulovat tak, aby bylo dosaženo co nejpříznivějšího vývoje dítěte. Výsledky rovněž mohou sloužit rodičům, kteří čekají dvojčata s monochoriální komplikací a je jim intervence nabídnuta, a to pro vytvoření předpokladu, jak se jejich děti budou vyvíjet.
References
Bayley, N. (2006).Bayley scales of infant and toddler development: administration manual(Third edition). PsychCorp.

D'Souza, D., D'Souza, H., & Karmiloff-Smith, A. (2017). Precursors to language development in typically and atypically developing infants and toddlers: the importance of embracing complexity.Journal of child language,44(3), 591-627.https://doi.org/10.1017/S030500091700006X

Hall, J. G. (2003). Twinning.The Lancet (British edition),362(9385), 735-743.https://doi.org/10.1016/S0140-6736(03)14237-7

Hessami, K., Nassr, A. A., Sananès, N., Castillo, J., Castillo, H. A., Sanz Cortes, M., Espinoza, J., Donepudi, R. V., Sun, R. C., Krispin, E., Belfort, M. A., & Shamshirsaz, A. A. (2021). Perinatal risk factors of neurodevelopmental impairment after fetoscopic laser photocoagulation for twin–twin transfusion syndrome: systematic review and meta‐analysis.Ultrasound in obstetrics & gynecology,58(5), 658-668.https://doi.org/10.1002/uog.23706

Marková, D., & Chvílová Weberová, M. (2020).Předčasně narozené dítě: následná péče kdy začíná a kdy končí?.Grada.

Mesbah, N., Marsousi, V., Eslamian, L., Montazerlotfelahi, H., Shamshirsaz, A. A., Hessami, K., Jamal, A., Noorzadeh, M., Naemi, M., & Ghaemi, M. (2022). Infantile neurodevelopmental outcome after fetoscopic laser photocoagulation for twin-to-twin transfusion syndrome: the first prospective experience from Iran.BMC Pregnancy and Childbirth,22(1), 458-458.https://doi.org/10.1186/s12884-022-04793-x

Milne, S., Mcdonald, J., & Comino, E. J. (2012). The Use of the Bayley Scales of Infant and Toddler Development III with Clinical Populations: A Preliminary Exploration.Physical & occupational therapy in pediatrics,32(1), 24-33.https://doi.org/10.3109/01942638.2011.592572

Klein-Radukic, S., & Zmyj, N. (2023). The predictive value of the cognitive scale of the Bayley Scales of Infant and Toddler Development-III.Cognitive development,65, 101291.https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2022.101291

Lewi, L., Deprest, J., & Hecher, K. (2013). The vascular anastomoses in monochorionic twin pregnancies and their clinical consequences.American journal of obstetrics and gynecology,208(1), 19-30.https://doi.org/10.1016/j.ajog.2012.09.025

Lewi, L., Jani, J., Blickstein, I., Huber, A., Gucciardo, L., Van Mieghem, T., Doné, E., Boes, A. S., Hecher, K., Gratacós, E., Lewi, P., & Deprest, J. (2008). The outcome of monochorionic diamniotic twin gestations in the era of invasive fetal therapy: a prospective cohort study.American journal of obstetrics and gynecology,199(5), 514.e1-514.e8.https://doi.org/10.1016/j.ajog.2008.03.050

Sutton, D., & Miller, R. S. (2020).Neurologic outcomes after prenatal treatment of twin-twin transfusion syndrome.Clinics in Perinatology.https://doi.org/10.1016/j.clp.2020.08.002

Thorová, K. (2015).Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html