Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 392)
Thesis details
   Login via CAS
Porozumění řeči u dětí předškolního věku pohledem logopeda
Thesis title in Czech: Porozumění řeči u dětí předškolního věku pohledem logopeda
Thesis title in English: Speech understanding in preschool children from the perspective of a speech therapist
Key words: porozumění řeči, vývoj porozumění řeči, test porozumění řeči, diagnostika, specificky narušený vývoj řeči
English key words: speech understanding, speech understanding development, speech understanding test, diagnostics, specific language impairment
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Supervisor: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 31.07.2023
Date of assignment: 31.07.2023
Confirmed by Study dept. on: 12.04.2024
Date and time of defence: 10.09.2024 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R103, 103, 1. patro, vpravo, vedle stud. oddělení
Date of electronic submission:24.06.2024
Date of proceeded defence: 10.09.2024
Course: Diploma Thesis (OSZD105LG)
Opponents: PhDr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Formuluje cíle svého výzkumného záměru, zvolí výzkumný design a metody sběru dat, svou volbu argumentuje. V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií připraví a realizuje vlastní šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dalšími odbornými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům příslušného platného Opatření děkana, které se týká závěrečných prací.
References
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3.
LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 807178-961-5.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
DURDILOVÁ, Lucie a Jiřina KLENKOVÁ. Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky: The lexicon evaluation of children before their enrolling in school. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
Preliminary scope of work
Diplomová práce se zabývá logopedickou diagnostikou v oblasti porozumění řeči u dětí v batolecím a předškolním věku. Porozumění řeči je hodnoceno prostřednictvím nově vytvořeného diagnostického materiálu.
Hlavním cílem diplomové práce je provedení logopedické depistáže v oblasti porozumění řeči u dětí batolecího a předškolního věku s praktickým využitím nového diagnostického materiálu a přispění k jeho ověřování. Dílčími cíli jsou posouzení hledisek ovlivňujících potíže v porozumění řeči a provedení logopedického screeningu v jeslích, mateřské a základní škole.
Strategie výzkumného šetření je prováděna kvantitativně s praktickým využitím nového testu zaměřeného na porozumění řeči. Zároveň je použita metoda pozorování dítěte. Výzkumný vzorek je tvořen dětmi od 2 do 7 let. První část výzkumného šetření bude realizována v jeslích, mateřské škole a základní škole za účelem získání údaji o populaci (výkonu běžných dětí). Druhá část bude realizována s dětmi, které jsou v péči klinického logopeda.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html