Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 391)
Thesis details
   Login via CAS
Psycho-sociální faktory ovlivňující pracovní zdraví u vysoce postavených manažerů a manažerek
Thesis title in Czech: Psycho-sociální faktory ovlivňující pracovní zdraví u vysoce postavených manažerů a manažerek
Thesis title in English: Psycho-social factors affecting occupational health in high-ranking managers
Key words: psychosociální faktory|pracovní zdraví|literární rešerše|manažer|leader
English key words: psychosocial factors|workplace health|literary review|manager|leader
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.07.2023
Date of assignment: 26.07.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 26.07.2023
Date and time of defence: 03.09.2024 00:00
Date of electronic submission:22.06.2024
Date of proceeded defence: 03.09.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Daniel Tůma
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku duševního zdraví v práci neboli tzv. pracovního zdraví u vedoucích pracovníků. Cílem práce je zjistit, jaké psychosociální faktory pozitivně, či negativně ovlivňují pracovní zdraví u vysoce postavených manažerů a manažerek, a to se specifickým zaměřením na čtyři hlavní komponenty pracovního zdraví: pracovní stres, vyhoření, pracovní zaujetí a pracovní spokojenost. Souvisejícím cílem bude zjistit, jaké ze soudobých teoretických modelů pracovního zdraví lze nejlépe na danou problematiku aplikovat.
Bakalářská práce bude rozdělena na čtyři části. První část se zaměří na vymezení role manažera a leadera, na specifické výzvy a stresory charakteristické pro tyto pozice, a následně na rozbor hlavních současných teorií a stylů leadershipu a jejich vztahu k duševnímu zdraví. Druhá část práce podrobně představí vybrané teorie pracovního zdraví reprezentující tři hlavní přístupy: strukturální, transakční a na zdroje zaměřené. Pozornost bude věnována zejména Teorii pracovních nároků a zdrojů (JD-R), Teorii konzervace zdrojů (COR), Karasekovým modelům a transakční teorii stresu Lazaruse a Folkmanové. Třetí část práce se zaměří na přehled a kritickou reflexi výsledků empirických výzkumů faktorů ovlivňujících duševní zdraví v práci u vedoucích pracovníků a pracovnic, se specifickým zaměřením na manažerské pozice v různých pracovních odvětvích. Ve čtvrté části práce budou identifikovány popsány hlavní intervenční techniky a programy na podporu pracovního zdraví u vysoce postavených manažerů a manažerek, jejich efektivita a případné limity. Konečným cílem bakalářské práce je přispět k lepšímu porozumění psychosociálních faktorů ovlivňujících duševní zdraví u vysoce postavených manažerů, případně může práce sloužit jako doporučení pro prevenci a zlepšení duševního zdraví v této skupině pracovníků. Práce by mimo jiné mohla být užitečná pro manažery, personální oddělení a odborníky v oblasti psychologie práce a organizace.
References
Bakker, A. B., & de Vries, J. D. (2021). Job Demands–Resources theory and self-regulation: New explanations and remedies for job burnout. Anxiety, Stress, & Coping, 34(1), 1–21. https://doi.org/10.1080/10615806.2020.1797695

Bakker, A. B., Demerouti, E., & Sanz-Vergel, A. I. (2014). Burnout and work engagement: The JD–R approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1(1), 389–411. https://doi.org/10.1146/annurev-orgpsych-031413-091235

Davies, A. C. L. (2021). Stress at work: Individuals or structures? Industrial Law Journal, 51 (2), 403–434. https://doi.org/10.1093/indlaw/dwab006

Kaluza, A. J., Boer, D., Buengeler, C., & van Dick, R. (2020). Leadership behaviour and leader self-reported well-being: A review, integration and meta-analytic examination. Work & Stress, 34(1), 34-56. https://doi.org/10.1080/02678373.2019.1617369

Kelly, R. J., & Hearld, L. R. (2020). Burnout and leadership style in behavioral health care: A literature review. The Journal of Hehavioral Health Services & Research, 47(4), 581-600. https://doi.org/10.1007/s11414-019-09679-z

Kilroy, S., Fu, N., Bosak, J., Hayes, R., & Schaufeli, W. (2022). Reducing day‐level emotional exhaustion: The complementary role of high involvement work systems and engaging leadership. Human Resource Management Journal. https://doi.org/10.1111/1748-8583.12482

Knight, C., Patterson, M., & Dawson, J. (2019). Work engagement interventions can be effective: A systematic review. European Journal of Work and Organizational Psychology, 28(3), 348-372. https://doi.org/10.1080/1359432x.2019.1588887

Lyons, P. (2023). Workplace engagement interventions: Empirically based alternatives for manager consideration. Journal of Workplace Learning, 35(2), 129-145.https://doi.org/10.1108/jwl-06-2022-0072

Montani, F., Vandenberghe, C., Khedhaouria, A., & Courcy, F. (2019). Examining the inverted U-shaped relationship between workload and innovative work behavior: The role of work engagement and mindfulness. Human Relations, 73(1), 59–93. https://doi.org/10.1177/0018726718819055
Nielsen, K., & Taris, T. W. (2019). Leading well: Challenges to researching leadership in occupational health psychology–and some ways forward. Work & Stress, 33(2), 107-118. https://doi.org/10.1080/02678373.2019.1592263
Northouse, P. G. (2021). Leadership: Theory and practice. Sage publications.
Schonfeld, I. S., & Chang, C. H. (2017). Occupational health psychology. Work, stress and health. Springer.

Sinclair, R. R., Allen, T., Barber, L., Bergman, M., Britt, T., Butler, A., ... & Yuan, Z. (2020). Occupational health science in the time of COVID-19: Now more than ever. Occupational Health Science, 4, 1-22. https://doi.org/10.1007/s41542-020-00064-3

Spector, P. E. (2021). Industrial and organizational psychology: Research and practice. John Wiley & Sons.

Thompson, G., & Vecchio, R. P. (2019). Situational leadership theory: A test of three versions. The Leadership Quarterly, 20(5), 837–848. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2009.06.014

Yan, L., Zhao, J., Zhang, Q., & Sass, M. D. (2022). Does high-performance work system bring job satisfaction? Exploring the non-linear effect of high-performance work system using the “too much of a good thing” theory. Journal of Management & Organization, 1–25. https://doi.org/10.1017/jmo.2022.60
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html