Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza podmínek pro implementaci dynamických míst kurikula chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu – Mikroplasty
Thesis title in Czech: Analýza podmínek pro implementaci dynamických míst kurikula chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu – Mikroplasty
Thesis title in English: Analysis of Conditions for the Implementation of Dynamic Points in the Chemistry Curriculum as a General Education Subject - Microplastics
Key words: mikroplasty; dynamická místa kurikula; výuka chemie na základní škole a na gymnáziích; makromolekulární látky; enviromentální výchova
English key words: microplastics; dynamic points of the curriculum; teaching chemistry at lower secondary and grammar schools; macromolecular substances; environmental education
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Supervisor: prof. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.07.2023
Date of assignment: 12.07.2023
Confirmed by Study dept. on: 14.01.2024
Date and time of defence: 23.05.2024 09:00
Venue of defence: R206A, 206A, laboratoř didaktiky chemie, 2. patro, vpravo v uzavřené chodbě
Date of electronic submission:04.04.2024
Date of proceeded defence: 23.05.2024
Course: Diploma Thesis (OSZD105CH)
Opponents: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
 
 
 
Award:Thesis was put forward for an award
Guidelines
Diplomová práce se zaměří na fenomén tzv. dynamických míst kurikula, která představují implementaci nových netradičních témat do obsahu výuky reflektující aktuální výsledky rozvoje technologií včetně jejich environmentálních souvislostí. V teoretické části bude diskutován pojem dynamická místa kurikula s konkrétním zaměřením na téma Mikroplasty ve výuce chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu jako jejich aktuální příklad.
Ve výzkumné části budou analyzovány podmínky pro implementaci tématu Mikroplasty jako dynamického místa kurikula se zaměřením na připravenost učitelů chemie, informační a materiálně-technické podmínky základních škol a gymnázií a také přípravu, realizaci a hodnocení připravených aktivit podporujících implementaci tohoto tématu ve výuce chemie.
References
Andrady, A. L. (2011). Microplastics in the marine environment. Marine Pollution Bulletin, 62(8), 1596–1605. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.marpolbul.2011.05.030
Grenčíková, A., Brandeburová, P., Ryba, J., Vlčková, S., & Mackuľak, T. (2019). Mikroplasty ako environmentálne riziko. Chemické Listy, 113(1), 16–22. http://chemicke-listy.cz/ojs3/index.php/chemicke-listy/article/view/3261/3226
Janoušková, S., Teplý, P., Fatka, D., Teplá, M., Cajthaml, T., & Hák, T. (2020). Microplastics – How and What Do University Students Know about the Emerging Environmental Sustainability Issue? Sustainability, 12(21), 9220. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/su12219220
Kuberská, M., Masopust, P., Kolářová, L., Desenský, P., Slavík, J., & Mentlík, P. (2020). Dynamická místa kurikula jako most mezi formálním a neformálním vzděláváním. https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/42965/1/kuberska_et_al_2020_publikovano.pdf
Rychtera, J., Bílek, M., Bártová, I., Chroustová, K., Sloup, R., Šmídl, M., Machková, V., Štrofová, J., Kolář, K., & Kesnerová Řádková, O. (2018). Která jsou klíčová, kritická a dynamická místa počáteční výuky chemie v České republice? https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/11025/33905/1/Arnika_2018_1-5_Rychtera-Bilek--web.pdf
Verschoor, A. J. (2015). Towards a definition of microplastics: Considerations for the specification of physico-chemical properties. National Institute for Public Health and the Environment. https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/2015-0116.pdf
Preliminary scope of work
Diplomová práce se zaměří na fenomén tzv. dynamických míst kurikula, která představují implementaci nových netradičních témat do obsahu výuky reflektující aktuální výsledky rozvoje technologií včetně jejich environmentálních souvislostí. V teoretické části bude diskutován pojem dynamická místa kurikula s konkrétním zaměřením na téma Mikroplasty ve výuce chemie jako všeobecně-vzdělávacího předmětu jako jejich aktuální příklad.
Ve výzkumné části budou analyzovány podmínky pro implementaci tématu Mikroplasty jako dynamického místa kurikula se zaměřením na připravenost učitelů chemie, informační a materiálně-technické podmínky základních škol a gymnázií a také přípravu, realizaci a hodnocení připravených aktivit podporujících implementaci tohoto tématu ve výuce chemie.
Preliminary scope of work in English
The diploma thesis will focus on the phenomenon of so-called dynamic curriculum points, which represent the implementation of new non-traditional topics into the content of teaching chemistry, reflecting the current results of technology development including their environmental context. The theoretical part will discuss the concept of dynamic curriculum points with a specific focus on the topic of Microplastics in the teaching of chemistry as a general educational subject as their current example.
In the research part, the conditions for the implementation of the topic Microplastics as a dynamic place of the curriculum will be analysed with a focus on the readiness of chemistry teachers, information and material-technical conditions of lower secondary schools and grammar schools, as well as the preparation, implementation and evaluation of the prepared activities supporting the implementation of this topic in the teaching of chemistry.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html