Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Nástroje moci v současné dystopické literatuře pro mládež (komparativní analýza děl dárce, divergence a hunger games)
Thesis title in Czech: Nástroje moci v současné dystopické literatuře pro mládež (komparativní analýza děl dárce, divergence a hunger games)
Thesis title in English: Instruments of power in contemporary young adult dystopian literature (comparative analysis of the giver, divergent and the hunger games)
Key words: dystopie, literatura pro mládež, nástroje moci, Dárce, Divergence, Hunger Games
English key words: dystopia, young adult literature, instruments of power, The Giver, Divergent, The Hunger Games
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra české literatury (41-KCL)
Supervisor: Mgr. Klára Soukupová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.06.2023
Date of assignment: 29.06.2023
Confirmed by Study dept. on: 09.04.2024
Date and time of defence: 05.09.2024 11:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R125, 125, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:09.07.2024
Date of proceeded defence: 05.09.2024
Course: Diploma Thesis (OSZD105CJ)
Opponents: Mgr. Filip Komberec, Ph.D.
 
 
 
Award:Thesis was put forward for an award
Guidelines
1. Četba a analýza děl.

2. Teoretická východiska žánru dystopie a young adult. Specifické znaky této oblasti literatury. Základní schémata a charakteristika.

3. Interpretace děl se zaměřením na nástroje moci s oporouv sekundární literatuře.

4. Syntéza zjištění plynoucích z interpretace.
References
SEKUNDÁRNÍ LITERATURA
1. Sekundární zdroje – dystopie + young adult
• BASU, Balaka, BROAD, Katherine R., HINTZ, Carrie. Contemporary Dystopian Fiction for Young Adults: Brave New Teenagers. New York: Routledge,2013.
• BĚLÍČEK, Jan. V chapadlech murmuru. Praha: Paseka, 2022.
• BOOKER, M. Keith. The Dystopian Impulse in Modern Literature. Westport: Greenwood Press, 1994.
• BOOKER, M. Keith: Dystopian Literature. A Theory and Research Guide. Connecticut – London: Greenwood Press, 1994.
• CLAEYS, Gregory. Dystopia: A Natural History. Oxford: Oxford University Press, 2016.
• ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006.
• GOTTLIEB, Erika. Dystopian Fiction East and West: Universe of Terror and Trial. Montreal: McGill-Queen´s University Press, 2001.
• KAGARLICKIJ, Julij Iosifovič. Fantastika, utopie, antiutopie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1982.
• MOCNÁ, Dagmar, PETERKA, Josef a kol. Encyklopedie literárních žánrů. 1. vyd. Praha: Paseka, 2004, 699 s. ISBN 80-7185-669-X.
• MOHR, Dunja M. Worlds apart: dualism and transgression in contemporary female dystopias. McFarland, 2005.
• OUŘEDNÍK, Patrik. Utopus to byl, kdo učinil mě ostrovem: pokus o vymezení jednoho žánru. 1. vyd. Praha: Torst, 2010.
• PAVLOVA, Olga. Literární dystopie a pokusy o její vymezení ve světovém a českém kontextu. Slovo a smysl: časopis pro mezioborová studia, 2018. Vol. 15(30), p. 110-127.
• PAVLOVA, Olga. 2 +2 = 5: Světy antiutopické a dystopické literatury. Praha: Univerzita Karlova, Filosofická fakulta, 2022.
• ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4413-5.
• TARR, C. Anita. Utopian and Dystopian Writing for Children and Young Adults (review). The Lion and the unicorn (Brooklyn), 2005, Vol.29 (1), p.116-120.
• WANG, Xiaolan. Dystopian Nightmare in Contemporary Adolescent Fiction and Its Ethical Value. Forum for world literature studies [online]. Wuhan Guoyang Union Culture & Education Company, 2016.

2. Sekundární zdroje – Divergence
• NIVER, Heather Moore. Veronica Roth. New York: Rosen Publishing, 2015.
• The world of Veronica Roth's Divergent series. New York: Katherine Tegen Books, 2012.
• WILSON, Leah. Divergent thinking: YA authors on Veronica Roth's Divergent trilogy. Dallas, Texas: Smart Pop, an imprint of BenBella Books, Inc., 2012.

3. Sekundární zdroje – Dárce
• BANKSTON, John. Lois Lowry. New York: Chelsea House, 2009.
• HANSON, Carter F. The Utopian Function of Memory in Lois Lowry's The Giver. Extrapolation 1 (2009): 45-60.
• LOOS, Pamela. Reading the Giver. Philadelphia: Chelsea House Publishers, 2006.
• SANDERSON, Jeannette. A Reading Guide to the Giver. New York: Scholastic Reference, 2003.

4. Sekundární zdroje – Hunger Games
• HOOVER, Elizabeth. Suzanne Collins. Detroit: Lucent Books, 2012.
• IRWIN, William, DUNN, George A., MICHAUD, Nicolas. The Hunger Games and philosophy: a critique of pure treason. Hoboken. N.J.: Wiley, 2012.
• PHARR, M. F., Clark, L. A. Of bread, blood, and the Hunger Games: critical essays on the Suzanne Collins trilogy. Jefferson, N.C.: McFarland & Co., Publishers, 2012.
• WILSON, Leah. The girl who was on fire: your favorite authors on Suzanne Collins' Hunger games trilogy. Dallas, TX: BenBella Books, 2011.


 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html