Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 391)
Thesis details
   Login via CAS
Dirigentská práce z hlediska genderu. Perspektiva orchestrů a divadel.
Thesis title in Czech: Dirigentská práce z hlediska genderu. Perspektiva orchestrů a divadel.
Thesis title in English: Work of a conductor from a gender point of view. The perspective of orchestras and theatres.
Key words: gender, dirigování, orchestry, divadla, nerovnost
English key words: gender, conducting, orchestras, theatres, inequality
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Theory of Art and Artworks (24-KTUT)
Supervisor: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.06.2023
Date of assignment: 19.06.2023
Confirmed by Study dept. on: 19.06.2023
Date of electronic submission:03.05.2025
Date of proceeded defence: 17.06.2025
Course: Thesis Defence (YBOS001)
Opponents: Denisa Tomková, M.Sc., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se zabývá pohledem jak odborné, tak neodborné veřejnosti na genderovou problematiku v případě dirigentského povolání.
V praktické části nejprve vysvětluje povolání jako takové, a zaměřuje se na vysvětlení pojmu gender a problémů s ním souvisejících. Kromě dirigentů samotných se rovněž dotkne i orchestrálních hráčů a skladatelů, jejichž profese s touto problematikou úzce souvisí. V praktické části tato práce pokládá formou dotazníků otázky členům orchestrů a divadel, a rovněž v ní nalezneme rozhovor s přední českou dirigentkou Miriam Němcovou. Otázky dotazníků i rozhovoru se týkají toho, jak společnost vnímá rozdíl mezi mužem dirigentem a ženou dirigentkou. Pomocí těchto metod se tak balalářská práce snaží objevit důvod obtížnějšího postavení žen v této profesi v minulosti a zjistit, zda tento problém přetrvává i do doby současné. Také pátrá po řešeních, která by do budoucna mohla problém minimalizovat.
Téma je zkoumáno mimo faktických záležitostí i z pohledu člověka, jež se tímto povolání živí, a má tedy na celou situaci pohled zevnitř.
Závěry, ke kterým práce dojde, by měly pomoci většímu poznání problematiky genderu v případě dirigentského povolání, a především zamezit rozdílnému vnímání žen a mužů za dirigentským pultem.
References
ANTONIO BOWEN, José, ed. The Cambridge Companion to Conducting. New York: Cambridge University Press, 2003. ISBN 978-0- 521-82108-7.

BURIAN, Karel Vladimír. Arturo Toscanini. Praha: Supraphon, 1967. Lyra (Supraphon).

W. GALKIN, Elliott. A History of Orchestral Conducting: In Theory and Practice. New York: Pendragon Press, 1998. ISBN 0-918728- 44-4.

HOSTOMSKÁ, Anna. Průvodce operní tvorbou. 8., dopl. vyd. (ve Svobodě - Libertas 1.). Praha: Svoboda-Libertas, 1993. ISBN 80-205-0344-7.

KOVÁŘOVÁ, Lucie. Sláva Vorlová (1894–1973): život a tvorba skladatelky se zaměřením na Koncert pro basklarinet a smyčce, op. 5. Brno, 2018. Bakalářská diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

LIPSITZ BEM, Sandra. The Lenses of Gender: Transforming the Debate on Sexual Inequality. Yale University Press, 1993. ISBN 978- 0-300-15425-2.

RENZETTI, Claire M. a Daniel J. CURRAN.Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.

ŠNAJDROVÁ, Blanka. Agnes Tyrrell: Brněnská skladatelka a její smíšené sbory v ODH MZM. Brno, 2019. Magisterská diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce Prof. PhDr. Miloš Štědroň, CSc.

VAN DE PUTTELAAR, Carla. Artfully Dressed: Women in the Art World: Portraits by Carla van de Puttelaar. London: Unicorn Publishing Group, 2019. ISBN 191269039X.

VITULA, Jiří. Herbert von Karajan: hudební fenomén století. Praha: Galerie Miro ve spolupráci s Nadačním fondem Trebbia, 2007. ISBN 978-80-239-9003-4.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html