Práce se slovní zásobou v hodinách češtiny jako druhého jazyka
Thesis title in Czech: | Práce se slovní zásobou v hodinách češtiny jako druhého jazyka |
---|---|
Thesis title in English: | Vocabulary learning and teaching strategies in Czech as a second language classes |
Key words: | čeština jako druhý jazyk|prezentace slovní zásoby|osvojování slovní zásoby|učební strategie|jazykové vyučování |
English key words: | Czech as a second language|vocabulary presentation|vocabulary learning strategies|classroom research |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 24.05.2023 |
Date of assignment: | 13.06.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 29.06.2023 |
Submitted/finalized: | no |
Opponents: | Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem DP je zjistit, jaké strategie prezentace a procvičení slovní zásoby používají vyučující češtiny jako druhého jazyka v kurzech pro zahraniční studenty na FF UK a jaké strategie uplatňují při učení se a procvičování slovní zásoby jejich studenti. Jedním z dílčích cílů je také posoudit, do jaké míry studující uplatňují znalosti dalších jazyků při učení se češtině. V teoretické části práce poskytne na základě rešerše odborné literatury přehled o metodách prezentace a procvičování slovní zásoby ve výuce cizího jazyka a typologii aktivit. Dále shrne poznatky o strategiích osvojování slovní zásoby studujících. V praktické části představí práci se slovní zásobou v učebnicích užívaných v kurzech, kde bude probíhat výzkum. Základem výzkumu budou nahrávky hodin češtiny a analýza strategií prezentace a procvičování slovní zásoby. Dalším zdrojem dat bude šetření (dotazníky a rozhovory) mezi vyučujícími a studenty, zaměřené na postoje a názory na prezentaci a procvičování slovní zásoby, a dále využití znalostí jiných jazyků při učení slovní zásoby v češtině jako dalším jazyku (L3+). Postup řešení: 1. rešerše odborné literatury 2. sestavení výzkumného nástroje a pilotáž 3. vlastní sběr dat: nahrávky a rozhovory 4. analýza a interpretace získaných dat |
References |
BARTOLOTTI, James and MARIAN, Viorica. Bilinguals‘ Existing Languages Benefit Vocabulary Learning in a Third Language. In: Language Learning 67, 1, 2017. DÖRNYEI, Zoltán (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: Oxford University Press, 2007. DÖRNYEI, Zoltán and CSIZÉR Kata. How to design and analyze surveys in second language acquisition research. In A. Mackey, & S. Gass, (Eds.). Research methods in second language acquisition: A practical guide (pp. 74-94). West Sussex: Wiley-Blackwell, 2012. DÖRNYEI, Zoltán. Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum, 2003. ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 2008. ELLIS, Rod. Understanding second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1994 HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. LIGHTBROWN, Patsy M. and SPADA, Nina. How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press, 2013. LITTLEWOOD, William. Communicative Language Teaching: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press, 1981. LOJOVÁ, Gabriela a VLČKOVÁ, Kateřina. Styly a strategie ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. NATION, Paul. Learning vocabulary in another language. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2013. NATION, Paul. Is it worth teaching vocabulary? In: TESOL Journal, vol. 12, 4, 2020. NISBET, John and SHUCKSMITH, Janet. Learning Strategies. New York: Routledge, 2018. SCHMITT, Norbert. Researching vocabulary: a vocabulary research manual. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. SCHMITT, Norbert and Michael MCCARTHY. Vocabulary: description, acquisition and pedagogy. Cambridge: Cambridge University Press, 1997. SCRIVENER, Jim. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. Oxford: Macmillan, 2011. VLČKOVÁ, Kateřina, Karolína PEŠKOVÁ, Klára ULIČNÁ, Miroslav JANÍK a Kateřina ŠVEJDÍKOVÁ. Žákovské strategie při učení se anglickému jazyku a jejich vztah k úspěšnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2014. WEBB, Stuart and NATION, Paul. How Vocabulary is Learned. Oxford: Oxford University Press, 2017. |