Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Well-being studentů pedagogických fakult a prevence syndromu vyhoření
Thesis title in Czech: Well-being studentů pedagogických fakult a prevence syndromu vyhoření
Thesis title in English: Well-being of students of the Faculty of Education and a prevention of burnout syndrom
Key words: Well-being, pozitivní psychologie, stres, syndrom vyhoření, učitelství, prevence, podpůrné služby
English key words: Well-being, positive psychology, stress, burnout syndrom, teaching, prevention, student support services
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra psychologie (41-KPSY)
Supervisor: PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.04.2023
Date of assignment: 27.04.2023
Confirmed by Study dept. on: 11.04.2024
Date and time of defence: 20.05.2024 08:00
Venue of defence: Myslíkova 7, Praha 1
Date of electronic submission:15.04.2024
Date of proceeded defence: 20.05.2024
Course: Bachelor thesis (OSZD104PS)
Opponents: Mgr. Lothar Filip Rudorfer
 
 
 
Guidelines
Práce bude vypracována dle pravidel Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Bude vypracována samostatně na základě vlastního výzkumného šetření a bude poctivě citovat všechny použité zdroje dle citační normy. V rámci všech využitých metod, při zpracování dat i prezentaci práce budou respektovány etické normy výzkumné práce.
References
Aherne, D. (2001). Understanding student stress: A qualitative approach. The Irish Journal of Psychology, 22(3-4), 176-187.
Baghurst, T. (2014). An examination of stress in college students over the course of a semester. Health promotion practice, 15(3), 438-447.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents. Greenwich, CT: Information Age Publishing., Vol. 5, pp. 307-337.
Křivohlavý, J. (1994). Jak zvládat stres. Praha: Grada.
Křivohlavy, J. (2012). Hořet, ale nevyhořet. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál.
Lin, S. H. (2014). Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education, 15(1), 77-90.
Rehman, A. U. (2020). Linking burnout to psychological well-being: The mediating role of social support and learning motivation. Psychology Research and Behavior Management, 545-554.
Smetáčková, I. S. (2020). Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál.
Švamberk Šuaerová, M. (2019). Syndrom vyhoření u studentů vysokých škol. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o.
Švamberk Šuaerová, M. (2018). Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada.
Preliminary scope of work
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou well-beingu vysokoškolských studentů z pedagogických fakult. Cílem teoretické části je představení a vymezení konceptu well-beingu. Dále zaměření se na stresory vysokoškolského studia, které mohou vést až k syndromu vyhoření. Výzkumná část bude provedena kvalitativně. Jejím cílem bude pomocí polostrukturovaných rozhovorů popsat zkušenost studentů a pomocí analýzy vyzdvihnout důležitá témata jejich well-beingu z rozhovorů vycházejících. Tato práce by měla dát vzniknout podnětu k zaměření se na podporu well-beingu v pedagogickém prostředí a prevenci školní neúspěšnosti u těchto studentů.
Preliminary scope of work in English
This bachelor thesis deals with the issue of well-being of university students from Faculties of Education. The goal of the theoretical part is to introduce and define the concept of well-being. Further, it focuses on the stressors of university studies that can lead to burnout syndrome. The research part will be conducted qualitatively. The aim is to use semi-structured interviews to describe the experience of students of Faculties of Education. Using analysis to highlight important themes of their well-being emerging from the interviews. This work should give rise to a focus on promoting well-being in a pedagogical setting and preventing school failure in these students.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html