Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Problematika inkluzivního vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v kontextu válečného konfliktu na Ukrajině
Thesis title in Czech: Problematika inkluzivního vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v kontextu válečného konfliktu na Ukrajině
Thesis title in English: Issues of Inclusive Education of Pupils with Different Mother Languages in the Context of the War in Ukraine
Key words: Inkluzivní vzdělávání|Žáci s odlišným mateřským jazykem|Válečný konflikt na Ukrajině|Čeština jako cizí jazyk|Pedagogika volného času|Duševní zdraví dětí
English key words: Inclusive education|Pupils with a different mother tongue|War conflict in Ukraine|Czech as a foreign language|Leisure pedagogy|Children's mental health
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.04.2023
Date of assignment: 25.04.2023
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 05.05.2023
Submitted/finalized: no
Guidelines
Předložená diplomová práce nesoucí název „Problematika inkluzivního vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem v kontextu válečného konfliktu na Ukrajině“ sestává ze dvou hlavních částí – teoretické a empirické (nechybí potom samozřejmě ani část metodologická). První zmíněná část diplomové práce se opírá o teoretická východiska k problematice vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (charakteristiky žáků s OMJ, začleňování žáků s OMJ, výuka češtiny jako cizího jazyka, poradenství žákům s OMJ a školám, které je vzdělávají). Již v teoretické části je také představen kontext válečného konfliktu na Ukrajině a je reflektována současná situace inkluzivního vzdělávání žáků s OMJ v České republice vzniklá v jeho důsledku (jak se děti účastní výuky, problémy a bariéry, účast v kolektivu a výhledy do budoucna). Empirická část diplomové práce má charakter výzkumu vedeného smíšenou metodou sběru dat. Kvantitativní část sestává z dotazníkového šetření, přičemž výzkumným vzorkem jsou pedagogové volného času a kvalitativní část potom tvoří rozhovory s rodiči ukrajinských dětí, jež se nově vzdělávají v České republice. Empirická část diplomové práce se snaží odpovědět na otázku, zdali je faktem, že pedagogika volného času zůstává svým potenciálem ve vztahu k podpoře wellbeingu, duševního zdraví a přirozeného učení češtiny dětí s OMJ nenaplněná, a proč.
References
BERNKOPFOVÁ, Michala, Barbora NOSÁLOVÁ, Kristýna TITĚROVÁ, Tereza VÁGNEROVÁ a Jana VÁVROVÁ. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem: pro základní školy. [Praha]: Meta, 2019. ISBN 978-80-88171-23-2.
BOBYSUDOVÁ, Ludmila a Julie PIKALOVÁ-HERNANDEZOVÁ. Cizinec a vzdělávání v České republice. Praha: Organizace pro pomoc uprchlíkům, [2005?]. ISBN 80-239-4741-9.
HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 2010. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3070-7.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Česká škola a žáci ze zahraničí: průvodce vzdělávání českých žáků v zahraničí a cizinců na českých školách: redakční uzávěrka 20. srpna 2012. Praha: Raabe, c2012. ISBN 978-80-87553-62-6.
KOLDINSKÁ, Kristina, Harald Christian SCHEU a Martin ŠTEFKO, ed. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-60-5.
NOSÁLOVÁ, Barbora. Učíme češtinu jako druhý jazyk: průvodce pro učitele. 2. vydání. Praha: Meta, 2020. ISBN 978-80-88171-27-0.
OECD (Ed.). (2012). Untapped skills: Realising the potential of immigrant students.
PÁVKOVÁ, J. (2008). Pedagogika volného času: [Teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času] (Vyd. 4). Portál.
PROKOP, Daniel (2022). Hlas Ukrajinců: Zkušenosti a potřeby dětí a rodičů v českém vzdělávání / Výzkum mezi uprchlíky. https://www.paqresearch.cz/post/vzdelavani-ukrajinskych-deti-v-cesku PAQ Research.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
TITĚROVÁ, Kristýna, Lukáš RADOSTNÝ, Zuzana BRUMLICHOVÁ, Klára HORÁČKOVÁ a Petra VÁVROVÁ. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem: systémová doporučení. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, [2014]. ISBN 978-80-270-2568-8.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html