Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Pojetí připravenosti dětí na školu z pohledu učitelů mateřských škol a učitelů prvních tříd základních škol
Thesis title in Czech: Pojetí připravenosti dětí na školu z pohledu učitelů mateřských škol a učitelů prvních tříd základních škol
Thesis title in English: The concept of children´s readiness for school from the point of view of kindergarten teachers and teachers of the first grades of elementary school
Key words: mateřská škola, základní škola, školní zralost, školní připravenost, učitelé, děti
English key words: kindergarten, primary school, school maturity, school readiness, teachers, children
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Supervisor: doc. PaedDr. Soňa Koťátková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 19.03.2023
Date of assignment: 03.04.2024
Confirmed by Study dept. on: 09.04.2024
Date and time of defence: 21.01.2025 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:08.11.2024
Date of proceeded defence: 21.01.2025
Course: Diploma Thesis (OSZD105PP)
Opponents: PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Řešení oboustranného pohledu na připravenost na školu pro děti po přechodu z MŠ do ZŠ mezi učiteli MŠ a ZŠ není pedagogicky nahlíženo ani zkoumáno. Ve školní praxi jsou rozdíly v pojetí vlastní práce učitelů v posledním roce před nástupem do ZŠ a v návazné práci v 1. tř. ZŠ. Diplomová práce by měla prozkoumat shody a rozdíly v pojetí připravenosti a ve volbě odpovídající pedagogické činnosti s dětmi před nástupem a po nástupu do ZŠ, jak ji vidí učitelé obou stupňů.

V teoretické části budou zpracovány zásadní odborné poznatky o dítěti na konci preprimárního vzdělávání a na počátku primárního vzdělávání v ontogenetickém souhrnu psychologického pojetí. V pedagogické rovině sledovat jak jsou formulovány výstupy v klíčových kompetencích, a vybrat očekávané výstupy pro konec předškolního vzdělávání, jak jsou ukotveny v RVP PV (např. v očekávaných výstupech a případně v návodných požadavcích desatera pro připravenost na školu v materiálu MŠMT). Jak je v odborných souvislostech zpracován RVP ZV pro počátky výuky žáků v primárním vzdělávání a jak je řešena v ČR nepřipravenost na ZŠ. Dále komparovat názory z odborných zdrojů na edukaci dětí v preprim. a primárním vzdělávání a očekávané požadavky na osobnost učitele MŠ a ZŠ a uvést místo pedagogické diagnostiky v přípravě na školu.
Praktická část se zaměří na vyslovení cílů a k nim vztažených výzkumných otázek, volbu formy výzkumu a k tomu adekvátně zvolených metod (které budou mít zřejmě kvalitativně kvantitativní podobu). Výzkumné zaměření by mělo mít širší rovinu zjišťování, jak vidí připravenost na školu učitelé MŠ a učitelé ZŠ – dotazování vyjde ze zpracování teoretických podkladů a posléze uspořádání pro komparaci výsledků. Dále zjištění připravenosti dětí v poslední třídě MŠ a následné zjištění úspěšnosti připravenosti dětí v 1. třídě ZŠ z rozhovorů s učiteli.
Výsledky výzkumného šetření budou analyzovány a syntetizovány ve shrnutí výsledků ve vztahu k výzkumným otázkám. V kapitole Diskuze se autorka zaměří na výsledné skutečnosti zjištěné i nad rámec výzkumných otázek a může o nich uvažovat jednak ve vztahu k materiálům zpracovaným v teoretické části, dále zde mohou být i návrhy či doporučení pro spolupráci mezi preprimárním a primárním vzděláváním konkrétních na sebe navazujících škol.
V Závěru se autorka vysloví kromě jiného i k verifikaci formulovaných cílů DP a přínosu ze zpracování tohoto tématu.

References
Literatura:
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V., Diagnostika dítěte předškolního věku, Brno, Edika, 2015 ISBN 978-80-266-0658-1
BEDNÁŘOVÁ, J., DANDOVÁ, E., KRATOCHVÍLOVÁ, J., NÁDVORNÍKOVÁ, J., SYSLOVÁ, Z., ŠULOVÁ, L., Školní zralost a její diagnostika, Praha, Raabe, 2018 ISBN 978-80-7496-319-3
DANDOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J., NÁDVORNÍKOVÁ, H., PRAVCOVÁ, D., PŘÍKAZSKÁ, I., Školní zralost a odklady školní docházky, Praha, Raabe, 2018 ISBN 978-80-7496-373-5
KOŤÁTKOVÁ, S., Dítě a mateřská škola, co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet, Praha, Grada, 2014, 256s., ISBN 978-80-247-4435-3
KROPÁČKOVÁ, J., Budeme mít prvňáčka, Praha, Portál, 2008, 160s. ISBN 978-80-7367-359-8
MATĚJČEK, Z., Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte, Praha, Grada, 2005 ISBN 978-80-247-0870-6
MERTIN, V., GILLERNOVÁ, I., Psychologie pro učitelky mateřské školy, Praha, Portál, 2010, 248s. ISBN 978-80-7367-627-8
PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S., Předškolní pedagogika, Praha, Portál, 2013, 184s. ISBN 978-80-262-0495-4
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, Praha: NIV, 2021.
SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M., Psychodiagnostika dětí a dospívajících, Praha, Portál, 2021, 791s. ISBN 978-80-262-1851-7
VÁGNEROVÁ, M., Školní poradenská psychologie pro pedagogy, Praha, Karolinum, ISBN 80-246-1074-4
Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změnách některých zákonů (školský zákon) č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů
ZELINKOVÁ, O., Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program, Praha, Portál, 2001, 208s. ISBN 80-7178-544-X
Preliminary scope of work
V teoretické části budou zpracovány zásadní odborné poznatky o dítěti na konci preprimárního vzdělávání a na počátku primárního vzdělávání v ontogenetickém souhrnu psychologického pojetí. V pedagogické rovině sledovat jak jsou formulovány výstupy v klíčových kompetencích, a vybrat očekávané výstupy pro konec předškolního vzdělávání, jak jsou ukotveny v RVP PV (např. v očekávaných výstupech a případně v návodných požadavcích desatera pro připravenost na školu v materiálu MŠMT). Jak je v odborných souvislostech zpracován RVP ZV pro počátky výuky žáků v primárním vzdělávání a jak je řešena v ČR nepřipravenost na ZŠ. Dále komparovat názory z odborných zdrojů na edukaci dětí v preprim. a primárním vzdělávání a očekávané požadavky na osobnost učitele MŠ a ZŠ a uvést místo pedagogické diagnostiky v přípravě na školu.
Praktická část se zaměří na vyslovení cílů a k nim vztažených výzkumných otázek, volbu formy výzkumu a k tomu adekvátně zvolených metod (které budou mít zřejmě kvalitativně kvantitativní podobu). Výzkumné zaměření by mělo mít širší rovinu zjišťování, jak vidí připravenost na školu učitelé MŠ a učitelé ZŠ – dotazování vyjde ze zpracování teoretických podkladů a posléze uspořádání pro komparaci výsledků. Dále zjištění připravenosti dětí v poslední třídě MŠ a následné zjištění úspěšnosti připravenosti dětí v 1. třídě ZŠ z rozhovorů s učiteli.
Výsledky výzkumného šetření budou analyzovány a syntetizovány ve shrnutí výsledků ve vztahu k výzkumným otázkám. V kapitole Diskuze se autorka zaměří na výsledné skutečnosti zjištěné i nad rámec výzkumných otázek a může o nich uvažovat jednak ve vztahu k materiálům zpracovaným v teoretické části, dále zde mohou být i návrhy či doporučení pro spolupráci mezi preprimárním a primárním vzděláváním konkrétních na sebe navazujících škol.
V Závěru se autorka vysloví kromě jiného i k verifikaci formulovaných cílů DP a přínosu ze zpracování tohoto tématu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html