Young adult literatura při výuce literatury
Thesis title in Czech: | Young adult literatura při výuce literatury |
---|---|
Thesis title in English: | Young adult literature in teaching literature |
Key words: | young adult literatura|výuka literatury |
English key words: | young adult literature|didactics of literature |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Blanka Činátlová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.02.2023 |
Date of assignment: | 21.02.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 13.03.2023 |
Submitted/finalized: | no |
Guidelines |
Práce se bude zabývat literárními texty young adult literatury. Mezi hlavní cíle diplomové práce náleží jak práce s young adult literaturou, tedy s žánrem, který je opomíjen při výuce literatury, tak jaké jsou možnosti s tímto žánrem pracovat. Typem pracovního výstupu budou pracovní listy, které budou využívat metody kritického myšlení. V teoreticko-metodologické části práce bude definován pojem young adult literatura. V analytické a interpretační části se bude jednat o to, jak se téma handicapu objevuje v young adult literatuře. Poznatky z interpretační a analytické části budou v didaktické části práce aplikovány do pracovních listů, které budou vytvářeny tak, že respektují metody kritického myšlení a budou ukazovat, jak je možné pracovat s tématem ve výuce |
References |
FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. HAUSENBLAS, Ondřej a Hana KOŠŤÁLOVÁ. Co je E-U-R. Kritické listy, 2006, č. 22. HAUSENBLAS, Ondřej a Hana KOŠŤÁLOVÁ. Co je E-U-R. Kritické listy, 2006, č. 23. KLOOSTER, David. Co je kritické myšlení. Kritické listy, 2000, č. 1–2. KOLÁŘOVÁ, Kateřina. Jinakost - postižení - kritika: Společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu. Praha: SOCIOLOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ (SLON), 2012. KOPŘIVA Pavel a kol.: Respektovat a být respektován. Spirála, Praha, 2006. KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Brainstorming aneb Dovedeme rozpoutat bouři nápadů v mozcích našich žáků? Kritické listy, 2003, roč. 4, č. 12. MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra výchovné dramatiky, 2004. MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 14. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2020. MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2., dopl. vyd. [i.e. 3., dopl. vyd.]. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. MARUŠÁK, Radek, Olga KRÁLOVÁ a Veronika RODRIGUEZOVÁ. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. RUTOVÁ, Nina a kol. STEP BY STEP ČR. Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Strom, 2003. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. RUTOVÁ, Nina. Kapuce od mikiny: metodický sešit ke sbírce povídek. Ostrava: Celé Česko čte dětem, ops, 2022. SEGI LUKAVSKÁ, Jana. Dítěti vstříc: Teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. SILBERMAN, Melvin L. a Karen LAWSON. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování: osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha: Portál, 1997. Pedagogická praxe. VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. Pedagogika (Grada). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení [online], vystaveno 23. 1. 2001, [cit. 3. 2. 2022]. Dostupný z WWW http://www.kritickemysleni.cz/kdojsme_detaily.php BRAUNOVÁ, Petra a Leny PAYEROVÁ. Pozorovatelka. Praha: Albatros, 2007. Albatros Plus. BŘEZINOVÁ, Ivona. Řvi potichu, brácho. 3. vydání. Praha: Albatros, 2022. BŘEZINOVÁ, Ivona. Útěk Kryšpína N. 2. vydání. V Praze: Albatros, 2021. PROCHÁZKOVÁ, Iva. Uzly a pomeranče. Praha: Albatros, 2011. |