Práce s emocemi při rozvoji čtenářství pohledem učitelů a žáků 1. stupně
Thesis title in Czech: | Práce s emocemi při rozvoji čtenářství pohledem učitelů a žáků 1. stupně |
---|---|
Thesis title in English: | Working with emotions in the development of reading from the point of view of teachers and pupils of the 1st grade |
Key words: | emoce, emoční gramotnost, emoční inteligence, 1. stupeň ZŠ |
English key words: | emotions, emotional literacy, emotional intelligence, 1st grade of elementary school |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra české literatury (41-KCL) |
Supervisor: | PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 24.11.2022 |
Date of assignment: | 24.11.2022 |
Confirmed by Study dept. on: | 07.02.2024 |
Date and time of defence: | 24.05.2024 09:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Date of electronic submission: | 13.04.2024 |
Date of proceeded defence: | 24.05.2024 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | Mgr. Jolana Ronková, Ph.D. |
Guidelines |
Teoretická část:
Emoční gramotnost 1.1 Emoční versus emocionální gramotnost 1.2 Druhy inteligence - intrapersonální inteligence, emoční inteligence Čtenářství a jeho rozvoj ve vztahu k tématu práce 2.1 Funkce literatury 2.2 Čtenářství a jeho rozvoj na 1. stupni ZŠ 2.3 Čtenářská gramotnost, pisatelská gramotnost Rozvoj emoční gramotnost ve výuce na 1. stupni ZŠ 3.1 Volba vhodné literatury - žánry, témata aj. 3.2 Pomůcky k rozvoji emoční gramotnosti emoční karty atd. Empirická část Kvalitativní výzkum Hlavním cílem diplomové práce je vytvořit lekce na základě modelu EUR, které budou podporovat rozvoj emoční inteligence u žáků 1. stupně ZŠ, a to skrze správný výběr dětské literatury a volbu vhodných aktivit. Výzkumné otázky Vícepřípadová studie - 3 případy (3 záměrně vybrané třídy) Metody sběru dat: pozorování, rozhovor s učiteli, rozhovor s žáky |
References |
GARDNER, H., 1999. Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-279-3.
GOLEMAN, D., 1997. Emoční inteligence: Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Praha: Columbus. ISBN 80-85928-48-5. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0. KEEN, S. (2007). Empathy and the novel. New York: Oxford University Press. KOOPMAN, E. M. (2016). Effects of “literariness” on emotions and on empathy and reflection after reading. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 10(1), 82–98. KŘIVOHLAVÝ, J. (1988). Neverbální komunikace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. MIKŠÍKOVÁ, V. (2019). Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. NAKONEČNÝ, M., 2012. Emoce. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-614-2. NIKOLAJEVA, M. (2014). Reading for Learning. Cognitive approaches to children’s literature. Children’s Literature in English Language Education. John Benjamins Publishing Company. PFEFFER, S., 2003. Rozvíjíme emoce dětí: Praktická příručka pro mateřské školy. Praha: Portál. ISBN 80-7178-764-7. POLÁČKOVÁ (ŠOLCOVÁ), I., 2018. Emoce: Regulace a vývoj v průběhu života. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5128-3. POLÁKOVÁ, P., 2019. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: Pozorné a spokojené dítě. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0760-5. RONKOVÁ, J., WILDOVÁ, R., KOŽELUHOVÁ E. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. E-book (online). Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-314-6. Dostupné také z: https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarskegramotnosti/?/impressum/ Impressum (futurebooks.cz) _pregramotnosti.pdf SEGI LUKAVSKÁ, J. (2018). Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host. SHAPIRO, L. E. (2014). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál. SCHULZE, R., & ROBERTS, R. D. (eds.) (2007). Emoční inteligence: přehled základních přístupů a aplikací. Praha: Portál. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. Web Školní čtenářské kluby a jejich výstupy |