Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Práce s emocemi při rozvoji čtenářství pohledem učitelů a žáků 1. stupně
Thesis title in Czech: Práce s emocemi při rozvoji čtenářství pohledem učitelů a žáků 1. stupně
Thesis title in English: Working with emotions in the development of reading from the point of view of teachers and pupils of the 1st grade
Key words: emoce, emoční gramotnost, emoční inteligence, 1. stupeň ZŠ
English key words: emotions, emotional literacy, emotional intelligence, 1st grade of elementary school
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra české literatury (41-KCL)
Supervisor: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 24.11.2022
Date of assignment: 24.11.2022
Confirmed by Study dept. on: 07.02.2024
Date and time of defence: 24.05.2024 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo
Date of electronic submission:13.04.2024
Date of proceeded defence: 24.05.2024
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: Mgr. Jolana Ronková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Teoretická část:
Emoční gramotnost
1.1 Emoční versus emocionální gramotnost
1.2 Druhy inteligence - intrapersonální inteligence, emoční inteligence

Čtenářství a jeho rozvoj ve vztahu k tématu práce
2.1 Funkce literatury
2.2 Čtenářství a jeho rozvoj na 1. stupni ZŠ
2.3 Čtenářská gramotnost, pisatelská gramotnost

Rozvoj emoční gramotnost ve výuce na 1. stupni ZŠ
3.1 Volba vhodné literatury - žánry, témata aj.
3.2 Pomůcky k rozvoji emoční gramotnosti
emoční karty atd.


Empirická část
Kvalitativní výzkum
Hlavním cílem diplomové práce je vytvořit lekce na základě modelu EUR, které budou podporovat rozvoj emoční inteligence u žáků 1. stupně ZŠ, a to skrze správný výběr dětské literatury a volbu vhodných aktivit.
Výzkumné otázky
Vícepřípadová studie - 3 případy (3 záměrně vybrané třídy)
Metody sběru dat: pozorování, rozhovor s učiteli, rozhovor s žáky
References
GARDNER, H., 1999. Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál. ISBN 80-7178-279-3.
GOLEMAN, D., 1997. Emoční inteligence: Proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Praha: Columbus. ISBN 80-85928-48-5.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
KEEN, S. (2007). Empathy and the novel. New York: Oxford University Press.
KOOPMAN, E. M. (2016). Effects of “literariness” on emotions and on empathy and
reflection after reading. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 10(1), 82–98.
KŘIVOHLAVÝ, J. (1988). Neverbální komunikace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
MIKŠÍKOVÁ, V. (2019). Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
NAKONEČNÝ, M., 2012. Emoce. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-614-2.
NIKOLAJEVA, M. (2014). Reading for Learning. Cognitive approaches to children’s literature. Children’s Literature in English Language Education. John Benjamins Publishing Company.
PFEFFER, S., 2003. Rozvíjíme emoce dětí: Praktická příručka pro mateřské školy. Praha: Portál. ISBN 80-7178-764-7.
POLÁČKOVÁ (ŠOLCOVÁ), I., 2018. Emoce: Regulace a vývoj v průběhu života. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5128-3.
POLÁKOVÁ, P., 2019. Jak rozvíjet pohyb, emoce a smysly: Pozorné a spokojené dítě. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0760-5.
RONKOVÁ, J., WILDOVÁ, R., KOŽELUHOVÁ E. (2022). Didaktika počáteční čtenářské gramotnosti a pregramotnosti. E-book (online). Praha: PedF UK. ISBN 978-80-7603-314-6. Dostupné také z: https://cuni.futurebooks.cz/book/didaktika-rozvoje-pocatecni-ctenarskegramotnosti/?/impressum/ Impressum (futurebooks.cz) _pregramotnosti.pdf
SEGI LUKAVSKÁ, J. (2018). Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host.
SHAPIRO, L. E. (2014). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.
SCHULZE, R., & ROBERTS, R. D. (eds.) (2007). Emoční inteligence: přehled základních přístupů a aplikací. Praha: Portál.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Web Školní čtenářské kluby a jejich výstupy
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html