Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Harmonizace pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v souladu s právem Evropské unie
Thesis title in Czech: Harmonizace pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v souladu s právem Evropské unie
Thesis title in English: Harmonisation of Motor Third Party Liability Insurance in compliance with EC Law
Key words: pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, motorová Směrnice, definice vozidla
English key words: Motor Third Party Liability Insurance, motor Directive (MID), vehicle´s definition
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: rigorosum thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Financial Law and Finances (22-KFP)
Supervisor: prof. JUDr. Marie Karfíková, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.11.2022
Date of assignment: 09.11.2022
Confirmed by Study dept. on: 09.11.2022
Date and time of defence: 01.12.2022 11:00
Venue of defence: místnost č. 116
Date of electronic submission:11.11.2022
Date of proceeded defence: 01.12.2022
Opponents: JUDr. Roman Vybíral, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla prochází jak na evropské, unijní úrovni, tak z pohledu vnitrostátního v posledních letech velkými změnami, a to zejména v důsledku technologického vývoje a výrazným tlakem na zajištění ochrany, respektive adekvátního odškodnění obětí škod způsobených provozem vozidla.

Hlavní konsekvencí shora uvedených skutečností je pak nové vymezení definice vozidla spadajícího pod povinnost pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Samotné rozšíření definice vozidla zejména o nové druhy vozidel typu elektro koloběžek, Segway a dalších samo o sobě nebude dostatečným nástrojem pro omezení počtu zejména závažných škod na zdraví, kterých v současnosti ve valné většině členských států razantně přibývá. Je zároveň potřeba, aby jednotlivé členské státy EU přistoupily na vnitrostátní úrovni k právní regulaci provozu těchto druhů vozidel.

V současnou chvíli jsou na evropské půdě značně rozdílné názory a přijata poměrně rozdílná opatření ke snížení počtu škod, respektive k omezení, či úplnému zákazu provozu těchto druhů vozidel.

Kromě úpravy relevantní definice vozidla je druhým nejzásadnějším bodem revise Směrnice stanovení povinnosti zajištění online režimu v oblasti pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Byť se nejedná o takto taxativně vymezenou povinnost přímo v některém z ustanovení Směrnice, lze tuto povinnost dovodit z ustanovení deklarujících zakotvení procesů pro možnost přeshraniční kontroly existence pojištění odpovědnosti daného vozidla bez nutnosti fyzické kontroly této skutečnosti.

Korektní nastavení těchto procesů a jejich zakotvení do národní právní úpravy je klíčovým úkolem posledních let a zejména pro pojistný trh znamená tato premisa nutnost velkých procesních změn, které musí být implementovány tak, aby byla řádně dodržena transpoziční lhůta pro implementaci Směrnice do národních právních úprav.
Preliminary scope of work in English
Motor Third Party Liability Insurance is recently facing major changes, not only from EC point of view, but from national perspective as well, mainly due to technological development as well as due to the enormous pressure set on vehicles accident victims protection, ie. their appropriate compensation from Motor Third Part Liability (further known as MTPL) cover.

Main consequence of above mentioned fact is a clear definition of the vehicle that falls under the obligation of MTPL.
However just the simple extension of the vehicle definition that way, that even escooters and sagways fall under the scope, would not be considered as a sufficient measure taken to sort of eliminate the number of severe claims and bodily injuries caused by these vehicles in most of the EC states. It is more than necessary that every single member state will come with substantial measures on national level to sort of regulate on legal basis the traffic rules of these new kind of vehicles. However, it is currently obvious that member states opinions are far from any common decision on this topic concerning measures to decrease the number of claims and furthermore to restrict the use of these vehicles in respective environment.

There is another crucial topic mentioned in MID revision beside the vehicles definition and that is compulsory online process in motor insurance line of business. Eventhough this online obligation is not clearly stated in certain MID Article, it is obvious from between the line statement of compulsory check of MTPL valid policy without the need of physical check of the vehicle and its driver.

Finaly it has to be set that the correct measures and obligations in compliance with MID principles have to be taken into consideration in every single member state legislation. However, it is clear this would lead to major process changes across all relevant stakeholders and it has to be done on timeto be incompliance with MID transposition period.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html