Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
(Trans)genderová problematika ve školách – postoje a znalosti českých učitelů
Thesis title in Czech: (Trans)genderová problematika ve školách – postoje a znalosti českých učitelů
Thesis title in English: (Trans)gender issues in schools – attitude and knowledge of Czech teachers
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Biology Education (31-180)
Supervisor: Mgr. Radim Kuba
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.11.2022
Date of assignment: 09.11.2022
Confirmed by Study dept. on: 23.01.2023
Guidelines
Od zájemce o dané téma se předpokládá, že v průběhu zpracovávání práce absolvovuje níže uvedené předměty a kurzů, které studentu poskytnout nezbytnou odbornou přípravu k řešení daného tématu, případně dalších specializačních kurzů doporučených školitelem. Jednáse především o předměty zaměřené na pedagogickou a krizovou komunikaci, které pomohou dané téma při zpracovávání lépe uchopit.

Doporučené předměty ze SIS:
• MB180C44 Běžná a krizová komunikace ve škole
• MB180C48 Komplexní krizová komunikace
Preliminary scope of work
Transgender jedinci prožívají tzv. gender dysforii, subjektivně vnímaný rozpor pohlavní identity a pohlavní role. Transgenderová problematika je aktuálním tématem mnoha oborů (zdravotnictví, psychologie, filozofie, práva…). Výzkum Agentury Evropské unie pro základní práva poukazuje na časté porušování základních lidských práv transgender jedinců a vyšší četnost útoků na jejich osobu. V rámci shrnujícího výstupu apeluje na členské státy EU mimo jiné k zajištění předávání objektivních informací o genderové identitě v rámci školního prostoru. Zvyšující se zájem o tematiku byl zaznamenán také u české mládeže. V rámci školního prostředí pedagogové čelí kupříkladu tematické konfrontaci během vyučování či jsou jednotlivými studenty žádáni o užívání odlišného či neutrálního rodového oslovení. Dosavadní strohé poznatky naznačují, že se pedagogové v této oblasti cítí být nekompetentní, ve většině případů se tématu zcela vyhýbají, někteří proti němu dokonce otevřeně bojují. Z tohoto pohledu se ze školních tříd stává negativní společenské prostředí, a to jak pro studenty (v krajním případě postrádající potřebnou psychologickou intervenci), ale taktéž pro učitele, pro než může být práce v takovém prostředí stresující. Cílem tohoto projektu je stanovení prevalence transgenderové problematiky v českých školách z pohledu pedagogů, popis přístupu pedagogů a jejich postojů k problematice, zachycení ochoty řešit situace s transgenderovou tematikou či o ní preventivně vyučovat. Dalším z cílů je otestování znalostí učitelů v jednotlivých oblastech transgenderové problematiky a statistické porovnání jednotlivých skupin učitelů. Vyhodnocení testové části bude učitelům okamžitou zpětnou vazbou i návodným materiálem k dané problematice. Výsledné poznatky mohou být základem pro adekvátní a s vyšší pravděpodobností účinná opatření, vedoucí k zdravějšímu a bezpečnějšímu školnímu prostředí jak pro studenty, tak učitele.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html