Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Přístup diváků k přesunu sportovních přenosů na soukromé televizní stanice
Thesis title in Czech: Přístup diváků k přesunu sportovních přenosů na soukromé televizní stanice
Thesis title in English: The perception of viewers toward the transfer of Sport Events to the Commercial broadcasting
Key words: veřejnoprávní vysílání, komerční vysílání, sportovní přenosy, publikum, dotazníkové šetření
English key words: Public broadcasting, Commercial broadcasting, Sports broadcasting, Audience, Survey
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Journalism (23-KZ)
Supervisor: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 18.10.2022
Date of assignment: 18.10.2022
References
SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-3568-9.
Kniha Renáty Sedlákové poskytuje vodítka pro případnou samostatnou vědeckou práci v oblasti výzkumu médií. Hlavní snahou autorky je představit nejčastěji užívané postupy ve výzkumech médií a kultury realizovaných v České republice.

RANEY, Arthur a Jennings BRYANT, ed. Handbook of Sport and Media. Mahwath, New Yersey: Lawrence Erlbraum Associates, 2006. ISBN 02-038-7367-X.
Kniha zahraničních autorů se zaměřuje na historickou proměnu sportovní žurnalistiky a pokrytí sportu v různých typech médií. Dále se na problematiku dívají i z pohledu příjemců, kde zkoumají důvody, proč jsou vlastně sportovní přenosy tak populární.

ŠTOLL, M. Tři podoby televize. Praha: Soukromá Vysoká škola Josefa Škvoreckého, 2013. ISBN 978-80-86877-67-9.
Kniha, která se, jak už název napovídá, zabývá třemi podobami televize, a to televizí jako institucí, kde je nahlíženo na regulaci, či financování, dále na televizi jako vysílatele, tedy tvorbu vysílacího formátu, ratingem, sharem a cílovou skupinou. Poslední podobou je pak televize jako výrobce, kde je nahlíženo na tvorbu vlastních pořadů.

SEKOT, Aleš. Sociologie sportu. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-7315-132-4.
V knize, která je věnována sociologické stránce sportu, se autor věnuje mimo jiné i komercionalizaci sportů, či sportu ve vztahu k masovým médiím.

ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-246-6.
Kniha, která se mimo jiné zabývá televizní regulací, principem veřejné služby, programovými žánry, specifikem televizního dramatu, postavením televize mezi ostatními současnými médii či prací v televizi jako takové.

Preliminary scope of work
Množství sportovních přenosů se v České televizi (dále ČT) zredukovalo. Stalo se tak zejména kvůli vysoké ceně televizních práv. Částce, jakou za možnost vysílání zaplatí soukromé subjekty, zkrátka veřejnoprávní televize nemůže konkurovat. Výše koncesionářských poplatků je totiž už 14 let na stejné úrovni, zatímco náklady na vysílání stále stoupají. ČT je tak nucena se o sporty dělit, a to například s televizí Nova či od roku 2015 s O2 TV. Z výše popsaného se nabízí naše hlavní výzkumná otázka:

Jaký má k této skutečnosti přístup sportovní divák?


K tomu, abychom dostali odpověď na takto širokou otázku, si v této práci připravíme sérii pomocných výzkumných otázek, a to:

•Je podle diváka jím sledovaný sport ve veřejnoprávní televizi dostatečně prezentován?

•Je ochoten si připlatit za předplatné soukromé televizi, aby měl k dispozici přenos, který chce sledovat nebo je v jeho zájmu ponechat sportovní přenosy na veřejnoprávním kanále?

•Jak vnímá kvalitu přenosů na soukromých televizích v porovnání s veřejnoprávní televizí? Je podle něj vyšší/nižší/srovnatelná? Odpovídá tomu, co očekával?

•Schvaloval by zvýšení koncesionářských poplatků, aby nemusel řešit nákupy nových set top boxů, jejich instalaci a pravidelné placení vyšších částek?

•Využívá jinou, bezplatnou alternativu, jako třeba pirátské streamy, textové přenosy či výsledkové portály? Pokud ano, z jakého důvodu?


Odpovědi nám pomůže rozkrýt rozsáhlé dotazníkové šetření s kapacitou 1000 respondentů z řad televizních sportovních diváků. Oporou pro tuto práci bude kromě analýz sledovanosti také výzkum Národní sportovní agentury z roku 2020, která přehledně udává procento diváků sledujících jednotlivé sporty a zároveň i periodicitu sledovanosti.
Preliminary scope of work in English
The number of Sports events, which are presented in the Czech TV, is much lower than before. It is because of the high price of the broadcasting rights. The Public Broadcaster just cannot afford them due to Television license fees, which amount is as same as it was set 14 years ago. Costs of the Czech TV had unfortunately risen during that period. This situation forced the leadership to share some of the Sports events with commercial subjects, such as TV Nova or, since 2015, O2 TV. That leads us to the main question of this thesis:


How the Sports audience reacts to this situation?


As you can see, the main question is too comprehensive. That’s the reason, why we need to prepare some research questions:

•Is the Sport, which is by the Viewer presented as the most popular for them, broadcasted in Public TV sufficiently?

•Is the Viewer willing to make a subscription to the Commercial TV to watch his/her Sport or is he/she prefer to leave all Sports events on the Public TV?

•What he/she thinks about the Quality of the Sports events on Commercial TV compared to Public TV? It is bigger/smaller/the same?

•Will he/she accept the higher amount of Television license fees instead of higher costs, which are involved in Commercial TV subscription (for example the Obligation to buy a Set-top-box, need to select a package with more channels, that he/she needs, etc.)

•Does he/she use some other, payless method, such as illegal streams, broadcasting texts or some apps with live scores, results and stats? If he/she does, why?


To get the answers we will make a survey based on 1 000 respondents from the Sports audience. As a support to make this survey works, we will use the Audience ratings and also a Research, which was made by the Czech National sports agency in 2020, which was created to make a map of the most popular sports in the Czech Republic. There we can also find a periodicity of Audience ratings.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html