Postoje a hodnoty žáků k environmentální udržitelnosti podporované výukou zeměpisu
Thesis title in Czech: | Postoje a hodnoty žáků k environmentální udržitelnosti podporované výukou zeměpisu |
---|---|
Thesis title in English: | Pupils' attitudes and values towards environmental sustainability supported by geographical education |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Tomáš Matějček, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 10.10.2022 |
Date of assignment: | 12.10.2022 |
Confirmed by Study dept. on: | 26.06.2023 |
Preliminary scope of work |
Udržitelný rozvoj je konceptem, který se v posledních dvaceti letech objevil jako ústřední v několika strategiích vysokých orgánů České republiky. V oblasti vzdělávání je aktuální dokument Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+, kde je cílem vzdělávání pro udržitelný rozvoj (VUR), „...vybavit občana kompetencemi (znalostmi, dovednostmi a postoji) k sociálně a environmentálně odpovědnému jednání (jednání odpovědnému vůči přírodě i lidem)”. Tyto cíle se prolínají i s cíli průřezového tématu Environmentální výchova v závazných kurikulárních dokumentech (RVP ZV a RVP G). Výukový předmět zeměpis má vzhledem k jeho charakteru značný potenciál přispět k naplnění těchto cílů. Ačkoliv je VUR implementováno v aktuální vzdělávací strategii České republiky a přívlastek udržitelný je v kontextu rozvoje společnosti a života uveden ve zmíněných kurikulárních dokumentech hned několikrát, chybí v této souvislosti rozsáhlejší empirické důkazy o způsobu a výsledcích implementace přístupu VUR ve výuce předmětu zeměpis, tak i dalších vzdělávacích předmětů. Tento prostor bychom rádi výzkumem v rámci disertačního projektu alespoň z části zaplnili. Výzkum v rámci disertačního projektu lze rozdělit do dvou rovin. Zaprvé se budeme věnovat současné situaci ve vzdělávání s cílem zjistit, jaké postoje a hodnoty v tématu environmentální udržitelnosti jsou u žáků rozvinuty, jak k těmto postojům a hodnotám mohla výuka zeměpisu přispět a jaké jsou další faktory, které k rozvoji těchto postojů a hodnot přispěly nebo bránily. Zadruhé budeme směřovat k možnostem rozvoje cílových postojů a hodnot žáků, které jsou v souladu s environmentálně odpovědným jednáním, prostřednictvím výuky předmětu zeměpis. Práce bude cílit k zodpovězení tří hlavních výzkumných otázek. Nejprve se zaměříme na znalosti, postoje a hodnoty aktérů vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje výzkumem vedoucím k zodpovězení dvou otázek: „Jaké jsou znalosti, postoje a hodnoty aktérů vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje?” a „Jaké jsou faktory, které k rozvoji těchto znalostí, postojů a hodnot přispívají nebo brání?“ Dále se ptáme: „Jak lze implementovat VUR v zaměření na environmentální udržitelnost do geografického vzdělávání v praxi a jaký vliv má takto zaměřená výuka na postoje a hodnoty žáků?“ Za účelem zodpovězení této otázky budou navrženy vyučovací jednotky zaměřené na VUR, přesněji na environmentální udržitelnost. Tyto vyučovací jednotky/bloky aplikujeme při výuce zeměpisu na základních a středních školách a následně celé situace zhodnotíme z pohledu jejich dopadů na postoje a hodnoty žáků. Takto pojatý výzkum přinese výsledky, které bude možné zohlednit oborovým didaktikům zeměpisu při tvorbě metodik a dalších dokumentů. Současně výsledky práce nabídnou učitelům zeměpisu možné náměty na reflexi, úpravu výuky, případně zapojení VUR do své výuky. |