Mezigenerační srovnání důvodů a motivace k nesledování televize
Thesis title in Czech: | Mezigenerační srovnání důvodů a motivace k nesledování televize |
---|---|
Thesis title in English: | Intergenerational comparison of reasons and motivations for not watching television |
Key words: | Televize, sledování, mezigenerační srovnání, generace Z, generace baby boomers, generace X, motivace, digitální detox |
English key words: | Television, watching, intergenerational comparison, generation Z, generation baby boomers, generation X, motivation, digital detox |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Media Studies (23-KMS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 06.10.2022 |
Date of assignment: | 06.10.2022 |
Date and time of defence: | 23.06.2023 09:00 |
Venue of defence: | Hollar, H013, Hollar - místn. č. 013 |
Date of electronic submission: | 03.05.2023 |
Date of proceeded defence: | 23.06.2023 |
Opponents: | PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. |
References |
Adler, Hans. Svoboda a bezmoc. Praha: Prostor. 1998.
Bencsik Andrea, Horváth-Csikós Gabriella a Tímea Juhász. Y and Z Generations at Workplaces. Gyor. 2016. Bolin, Goran. Media Generations: Experience, identity and mediatised social change. London: Routledge. 2016. Giddens, Anthony. Sociology. Cambridge. 2009. Hendl, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 2. vyd. Praha: Portál. 2008. Hill, Shawndra. TV Audience measurement with big data. Filadelfie. 2014. Jandourek, Jan. Sociologický slovník. Praha: Portál. 2001. Jirák, Jan a Köpplová, Barbara. Masová média. Praha. 2015. Johnson, Catherine. Online TV. New York: Routledge. 2019. Lotz, Amanda. The television will be revolutionized, second edition. NYU Press. 2014. Lule, Jack. Understanding Media and Culture: An Introduction to Mass Communication. University of Minnesota. 2016. Macdonald, Dwight. A theory of mass culture. 1953. Mander, Jerry. Four Arguments for the Elimination of Television. New York: Morrow, 1978. McQuail, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. 2009. McQuail, Denis. The influence and effects of mass media. In: Mass communication and society. 1977. 70-94. McQuail. Denis. The Media Audience: A Brief Biography—Stages of Growth or Paradigm Change? The Communication Review, 16 (1-2). 2013. s. 9-20. Miller, Toby. Television studies: The basics. 2009. Routledge. Němec, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido. 2002. Patočková, Věra. Volný čas jako kulturní fenomén. 2014. Praha. 2014. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Disertační práce. Pácl, P. Čas volný. s. 156-157 in Velký sociologický slovník I. A-O. Praha: Karolinum. 1996. Peters, Jean-Jacques. A History of Television by Jean-Jacques Peters (EBU). Contents, Preface, Highlights, Colour television transmission. 2000. Pflügner, Katharina, Maier, Christian, Mattke Jens a Tim Weitzel. Personality Profiles that Put Users at Risk of Perceiving Technostress. Business & information systems engineering, 63 (4). 2020. s. 389-402. Radtke, Theda, Apel, Theresa, Schenkel, Konstantin, Keller, Jan a Eike von Lindern. Digital Detox: An effective solution in the smarthphone era? A systematic literature review. Mobile media & communication, 10 (2). Curych. 2022. s. 190-215. Reifová, Irena & kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. 2004. Roberts, Kenneth. Leisure. London: Longman Group Ltd. 1970. Sedláková, Renata. Výzkum médií: Nejužívanější techniky a metody. Praha: Grada. 2014. Shao, Chun, Barrett, Marianne & Harrison Mantas. Revisiting the Impact of Structural Factors on Television Audience Behavior in the Streaming Age. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 67:1, 1-20. 2022. Silverstone, Rodger. Television and Everyday Life. London: Routledge. 1994. Slepičková, Irena. Sport a volný čas. 2. vyd. Praha: Karolinum. 2005. Stašová, Leona, Slaninová, Gabriela a Iva Junová. Nová generace: vybrané aspekty socializace a výchovy současných dětí a mládeže v kontextu medializované společnosti. Hradec Králové: Gaudeamus. 2015. Strauss, Anselm a Juliet Corbinová. Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a metody zakotvené teorie. Brno: Albert. 1999. Sullivan, John. Media Audiences: Effects, Users, Institutions, Power. Los Angeles: Sage. 2013. Šeďová, Klára. Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido. 2007. Strasmajer, Vladimír. Historie televize v Československu. Praha: SPN. 1978. Syvertsen, Trine. Media resistance: Protest, dislike, abstention. Oslo. 2017. Trampota, Tomáš a Martina Vojtěchovský. Metody výzkumu médií. Praha: Portál. 2010. Turner, Graeme a Jinna Tay. Television studies after TV: Understanding television in the post-broadcast era. 2009. Routledge. Turner Graeme. Surviving in the post-broadcast era: The international context for Australia’s ABC. Media International Australia. Media international Australia incorporating Culture & policy, 158 (158), 2016. s. 17-25. Vittadini, Nicoletta, Siibak, Andra, Reifová, Irena a Helena Bilandzic. Generations and media: The social construction of generational identity and differences. In: Nico Carpentier (Ed.). Audience transformations: Shifting audience positions in late modernity. Reference & Research Book News. Routledge. 2013. s. 65-78. Weil, Michelle a Larry Rosen. Technostress: Coping with technology @Work @Home @Play. Hoboken. 1997. Wilensky, Harold. Mass Society and Mass Culture: Interdependence or Independence? American Sociological Review, 29 (2), 173. 1964. s. 173-179. |
Preliminary scope of work |
Tato diplomová práce se věnuje mezigeneračnímu srovnání důvodů a motivace k nesledování televizního vysílání. Cílem výzkumu je zjistit, proč se lidé na televizní vysílání nedívají a jakými činnostmi tuto aktivitu nahrazují. Dále jsou potom porovnávány rozdíly mezi odpověďmi první cílové skupiny, do které spadají lidé ve věku 20-30 let, kteří nesledují televizní vysílání a odpověďmi druhé cílové skupiny, do které spadají lidé ve věku 50-60 let nesledující televizní vysílání. Teoretická část se věnuje historickému pozadí televize, masovému publiku, post-broadcasting age, sledovanosti televize, volnému času a digitálnímu detoxu. Další část práce se věnuje metodologii, která byla použita pro výzkumnou část. Praktická část se soustředí na kategorizaci a interpretaci polostrukturovaných rozhovorů s respondenty. Výzkum probíhal na jaře 2023. Z dat je potom patrná řada zjištění ohledně nejen ohledně toho, jaké jsou hlavní důvody respondentů k nesledování televize a čím tuto aktivitu nahrazují. V samém závěru práce je přiložena také transkripce jednoho z rozhovorů pro příklad, aby bylo vidět, jak polostrukturované rozhovory probíhaly. |
Preliminary scope of work in English |
This thesis focuses on an intergenerational comparison of reasons and motivations for not watching television broadcasting. The aim of the research is to find out why people do not watch television broadcasting and what activities they substitute for this activity. Then the differences between the responses of the first target group, which includes people aged 20-30 who do not watch television broadcasting, and the responses of the second target group, which includes people aged 50-60 who do not watch television broadcasting, are compared. The theoretical part focuses on the historical background of television, mass audience, post-broadcasting age, television viewing, leisure and digital detox. The next part of the thesis discusses the methodology that was used for the research part. The practical part focuses on the categorization and interpretation of the semi-structured interviews with the respondents. The research was conducted in the spring of 2023. The data then shows a number of findings regarding not only what the respondents' main reasons for not watching television are and what they substitute for this activity. At the very end of the paper, a transcript of one of the interviews is also included to give an example of how the semi-structured interviews were conducted.
|