Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Motivace diváků ke sledování cooking game shows na českých televizích
Thesis title in Czech: Motivace diváků ke sledování cooking game shows na českých televizích
Thesis title in English: Audience motivations to watch cooking game shows on Czech television channels
Key words: Food Studies, reality TV, cooking show, Peče celá země, aktivní publikum, populární kultura, teorie užití a uspokojení
English key words: Food Studies, reality TV, cooking show, The Great British Bake Off, active audience, popular culture, uses and gratifications theory
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Media Studies (23-KMS)
Supervisor: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 05.10.2022
Date of assignment: 05.10.2022
Date and time of defence: 15.06.2023 08:30
Venue of defence: Hollar, H012, 12, Hollar - místn. č. 012
Date of electronic submission:02.05.2023
Date of proceeded defence: 15.06.2023
Opponents: MgA. Karolína Vodičková
 
 
 
References
1. Adamcová P (2020) Češi pečou, droždí mizí. Obdoba "máselné krize" zatím nehrozí, uklidňují dodavatelé. Aktuálně.cz. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/finance/nakupovani/nedostatek-drozdi-koronavirus/r~54da39e274bd11ea9d74ac1f6b220ee8/ (citováno: 31. března 2023).
2. Alblas MC et al. (2021) See the cake and have it too? Investigating the effect of watching a TV cooking show on unhealthy food choices. Physiology & behavior 236: 113409-113409.
3. Alesina A, Giuliano P and Nunn N (2013) On the origins of gender roles. The Quarterly journal of economics 128(2): 469-530.
4. Baudrillard J and Ritzer G (1998) The Consumer Society: Myths and Structures. London: SAGE Publications.
5. Bignell J and Woods F (2023) An introduction to television studies. London: Routledge, Taylor & Francis Group.
6. Bolaños Ríos P (2009) Evolución de los hábitos alimentarios. De la salud a la enfermedad por medio de la alimentación. Trastornos de Conducta Alimentaria 9: 956-972.
7. Braun V and Clarke V (2013) Successful qualitative research a practical guide for beginners. London: SAGE Publications.
8. Bradley P (2016) Food, Media and Contemporary Culture The Edible Image. London: Palgrave Macmillan.
9. Brost LF (2000) Television Cooking Shows: Defining the Genre. PhD Thesis, Indiana University, USA.
10. Casey E (2019) From Cookery in Colour to The Great British Bake Off: Shifting gendered accounts of home-baking and domesticity. European Journal of Cultural Studies 22(5-6): 579-594.
11. Child JT and Haridakis P (2017) Uses and Gratifications Theory. In: Braithwaite DO, Suter EA and Floyd K (eds) Engaging Theories in Family Communication. New York: Routledge, pp. 337-348.
12. Colas A (2018) Food, Politics, and Society. California: University of California Press.
13. Collins English dictionary. Collins COBUILD Advanced Learner’s Dictionary. Copyright © HarperCollins Publishers. Dostupné z: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/gastronomy (citováno 1. ledna 2023).
14. Collins K (2009) Watching what we eat: the evolution of television cooking shows. London: Cantinuum.
15. Corvo P (2015) Food Culture, Consumption and Society. London: Palgrave Macmillan.
16. Coveney R (2000) Food, morals, and meaning: the pleasure and anxiety of rating. London: Routledge.
17. Česko-Slovenská filmová databáze (© 2001-2023) Co bude dnes k večeři? https://www.csfd.cz/film/278479-co-bude-dnes-k-veceri/prehled/ (citováno 29. ledna 2023).
18. Česko-Slovenská filmová databáze (© 2001-2023) Kuchařská pohotovost. Dostupné z: https://www.csfd.cz/film/264617-kucharska-pohotovost/prehled/ (citováno 29. ledna 2023).
19. Česko-Slovenská filmová databáze (© 2001-2023) Mňam aneb Prima vařečka. Dostupné z: https://www.csfd.cz/film/264096-mnam-aneb-prima-varecka/prehled/ (citováno: 29. ledna 2023).
20. Česká televize © Kluci v akci. Dostupné z: https://www.ceskatelevize.cz/porady/10084897100-kluci-v-akci/ (citováno 29. ledna 2023).
21. Deller RA (2019) Reality television: the television phenomenon that changed the world. Bingley: Emerald Publishing.
22. Driessens O (2013) The celebritization of society and culture: Understanding the structural dynamics of celebrity culture. International Journal of Cultural Studies 16(6): 641-657.
23. Dvořáková-Janů V (1999) Lidé a jídlo. Praha: ISV.
24. Fiske J and Hartley J (2003) Reading Television. London: Routledge.
25. FTV Prima (© 2003 – 2023) Ano, šéfe! Dostupné z: https://www.iprima.cz/serialy/ano-sefe (citováno 29. ledna 2023).
26. FTV Prima (© 2003 – 2023) S Italem v kuchyni. Dostupné z: https://www.iprima.cz/serialy/s-italem-v-kuchyni (citováno 29. ledna 2023).
27. FTV Prima (© 2003 – 2023) Vychytávky Ládi Hrušky. Dostupné z: https://www.iprima.cz/serialy/vychytavky-ladi-hrusky (citováno 23. dubna 2023).
28. Hendl J (2008) Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
29. Hill A (2005) Reality TV: Factual Entertainment and Television Audiences. London: Routledge.
30. Huang Y and Wu J (2016) Food pleasure orientation diminishes the “healthy=less tasty” intuition. Food quality and preference 54: 75-78.
31. Instagram from Meta (© 2023) Josef Maršálek. Dostupné z: https://www.instagram.com/marsalekjosef82/?hl=cs (citováno 3. dubna 2023).
32. Instagram from Meta (© 2023) Mirka van Gils. Dostupné z: https://www.instagram.com/mirkavangils/?hl=cs (citováno 3. dubna 2023).
33. Iprima.cz (2014) Zábavná amatérská gastronomická show. Dostupné z: https://prima.iprima.cz/prostreno/zabavna-amaterska-gastronomicka-show-prostreno (citováno 29. ledna 2023).
34. Jansová P (2019) Pekl i pro britskou královnu, teď bude hodnotit výkony amatérských cukrářů. Deník E15. Dostupné z: https://www.e15.cz/tema/chces-si-otevrit-hospodu/pekl-i-pro-britskou-kralovnu-ted-bude-hodnotit-vykony-amaterskych-cukraru-1358484 (citováno 31. ledna 2023).
35. Jirák J a Köpplová B (2009) Masová média. Praha: Portál.
36. Kalista M (2011) Product placement a jeho vliv při umístění v audiovizuálních pořadech. Ostrava: Key Publishing.
37. Katz E, Blumler JG and Gurevitch M (1973) Uses and Gratifications Research. The Public Opinion Quarterly 37(4): 509–523.
38. Kavka M (2012) Reality TV. Edinburgh: Edinburgh University Press.
39. Ketchum C (2005) The Essence of Cooking Shows: How the Food Network Constructs Consumer Fantasies. The Journal of communication inquiry 29(3): 217-234.
40. Kish Z and Contois EJH (2022) Food instagram: identity, influence, and negotiation. Urbana: University of Illinois Press.
41. Koch S et al. (2021) Kitchen Hygiene in the Spotlight: How Cooking Shows Influence Viewers’ Hygiene Practices. Risk analysis 41(1): 131-140.
42. Lauzen MM, Dozier DM and Horan N (2008) Constructing Gender Stereotypes Through Social Roles in Prime-Time Television. Journal of broadcasting & electronic media 52(2): 200-214.
43. McQuail D a Antonínová H (2009) Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál.
44. MediaGuru (2021) Peče celá země byla loni komerčně nejúspěšnějším pořadem ČT. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2021/10/pece-cela-zeme-byla-loni-komercne-nejuspesnejsim-poradem-ct/ (citováno 31. března 2023).
45. MediaGuru (2022) ČT chystá třetí řadu reality show Peče celá země. Dostupné z: https://www.mediaguru.cz/clanky/2022/07/ct-chysta-treti-radu-reality-show-pece-cela-zeme/ (citováno 31. března 2023).
46. Mennell S, Murcott A and van Otterloo AH (1992) The sociology of food: eating, diet and culture. London: Sage Publications.
47. Moran A (2009) Global franchising, local customizing: The cultural economy of TV program formats. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies 23(2): 115-125.
48. Moravec V (2016) Média v tekutých časech: konvergence audiovizuálních médií v ČR. Praha: Academia.
49. Ngqangashe Y et al. (2018) An experimental investigation of the effect of TV cooking show consumption on children's food choice behaviour. International journal of consumer studies 42(4): 402-408.
50. Papacharissi Z and Mendelson AL (2007) An Exploratory Study of Reality Appeal: Uses and Gratifications of Reality TV Shows. Journal of broadcasting & electronic media 51(2): 355-370.
51. Pilcher JM (2012) The Oxford Handbook of Food History. Oxford: Oxford University Press.
52. Polák L (2014) Babicovy dobroty končí, producent se nedohodl s Novou na pokračování. Dostupné z: https://www.lupa.cz/clanky/babicovy-dobroty-konci-producent-se-nedohodl-s-novou-na-pokracovani/ (citováno 31. ledna 2023).
53. Poulain J-P and Dörr A (2017) The sociology of food: eating and the place of food in society. London: Bloomsbury Academic.
54. Postman N a Reifová I (2010) Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. Praha: Mladá fronta.
55. Real Academia Española. Diccionario de la lengua española (versión 23.6 en línea). Dostupné z: https://dle.rae.es/gastronom%C3%ADa (citováno 1. ledna 2023).
56. Reflex cz (2022) Maršálek: Svému snu jsem hodně obětoval, neviděl jsem umírat rodiče. Alkoholismus mámy teď chápu. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=GeQDk2aylpo (citováno 31. března 2023).
57. Reiss S and Wiltz J (2004) Why People Watch Reality TV. Media psychology 6(4): 363-378.
58. Rojas-Rivas E et al. (2020) What is gastronomy? An exploratory study of social representation of gastronomy and Mexican cuisine among experts and consumers using a qualitative approach. Food quality and preference 83: 103930.
59. Rubin HJ and Rubin IS (2012) Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data. Thousand Oaks: Sage Publications.
60. Rubin AM and Perse EM (1987) Audience Activity and Television News Gratifications. Communication research 14(1): 58-84.
61. Saldaña J (2013) The coding manual for qualitative researchers. Los Angeles: SAGE.
62. Sered S (2022) Cooking up religion: women, culture and culinary power, Food. Culture & Society 25(4): 647-657.
63. Steiner E and Xu K (2020) Binge-watching motivates change: Uses and gratifications of streaming video viewers challenge traditional TV research. Convergence 26(1): 82-101.
64. Stevenson Tyller D (2020) Reality television: guilty pleasure or positive influence? New York: Lucent Press.
65. Swift CL and Wilk RR (2015) Teaching Food and Culture. Walnut Creek: Left Coast Press.
66. The Great British Bake Off. About the show. Dostupné z: https://thegreatbritishbakeoff.co.uk/about-the-show/ (citováno 31. března 2023).
67. Tifentale A and Manovich L (2018) Competitive Photography and the Presentation of the Self. In: Eckel J Ruchatz J Wirth S (eds) Exploring the Selfie. Cham: Palgrave Macmillan, pp.167-187.
68. Trampota T a Vojtěchovská M (2010) Metody výzkumu médií. Praha: Portál.
69. Veblen T (1999) Teorie zahálčivé třídy. Praha: Sociologické nakladatelství.
70. Villarroel YU (2017) La gastronomía: herramienta de la diplomacia cultural en las Relaciones Internacionales. Conjuntura Austral 8(43): 39-52.
71. Vysekalová J a Mikeš J (2010) Reklama – jak dělat reklamu. Praha: Grada Publishing.
72. Ward P, Coveney J and Henderson J (2010) Editorial: A sociology of food and eating. Journal of sociology 46 (4): 347-351.
73. Zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2010-132. (citováno 14. dubna 2023).
Preliminary scope of work
Tato bakalářská práce se zabývá diváckou motivací ke sledování cooking game shows na
českých televizích na příkladu soutěže Peče celá země. Adaptace původně britského formátu
The Great British Bake Off se stala velmi úspěšným pořadem České televize, který dosáhl
vysoké sledovanosti. Cílem práce je zjistit motivace a výsledné reflexe diváků tohoto pořadu.
Teoretická část se zaměřuje na vztah společnosti k jídlu. Věnuje se proměnám ve vnímání
jídla jako základní biologické potřeby, konzumní společnosti a vlivu nových médií na
přístupy ke stravování. Dále práce popisuje vznik reality TV, její postupný vývoj a možnosti
učení se z reality show. Zabývá se především formátem cooking show, jeho počátky na
českých televizích a popisuje, jaký vliv může mít jeho sledování na diváky. Následně se
teoretická část soustředí na české adaptace cooking game shows, především na pořad Peče
celá země. Zaměřuje se na průběh soutěže, úspěšnost formátu, projevy celebritizace a také na
přítomnost product placement.
Předmětem praktické části práce je kvalitativní analýza mediálního publika, jejímž cílem je
zjištění diváckých motivací ke sledování pořadu Peče celá země a jejich výsledných reflexí.
Výzkum využívá metody hloubkových polostrukturovaných rozhovorů. Nasbíraná data jsou
zpracována pomocí kódování pro tematickou analýzu. Výsledky nabízí tematicky utříděné
motivace a reflexe diváků tohoto pořadu.
Preliminary scope of work in English
This bachelor thesis deals with the audience motivation to watch cooking game shows on
Czech television channels using the example of the competition“Peče celá země”. The
adaptation of the original British format, The Great British Bake Off, has become a very
successful show on Czech television, achieving high ratings. The aim of this thesis is to find
out what were the motivations of the viewers to watch this programme and what are their
resulting reflections.
The theoretical part looks at the relationship of society towards food. It focuses on the
changes in the perception of food as a basic biological need, the consumer society and the
influence of new media on eating habits. The thesis also describes the origins of reality TV,
its evolution over time and the possibilities of learning from reality shows. In particular, it
deals with the cooking show format, its beginnings on Czech television channels and
describes the impact that watching it can have on viewers. Then the theoretical part focuses
on Czech adaptations of cooking game shows, especially “Peče celá země”. It focuses on the
course of the competition, the success of the format, the presence of celebritisation and the
product placement.
The subject of the practical part of the thesis is a qualitative analysis of the media audience,
the aim of which is to find out the audience's motivations for watching the show “Peče celá
země” and their resulting reflections. The research uses the method of in-depth semistructured interviews. The data collected is processed using coding for thematic analysis. The
results offer thematically sorted motivations and reflections of viewers of this programme.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html