![]() | On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. |
Transformace postsocialistické identity ve východní Evropě: Komparativní analýza případu České Republiky a Běloruska
Thesis title in Czech: | Transformace postsocialistické identity ve východní Evropě: Komparativní analýza případu České Republiky a Běloruska |
---|---|
Thesis title in English: | Transformation of the Post-Socialist Identity in Eastern Europe: A Comparative Analysis on the Cases of the Czech Republic and Belarus |
Key words: | postsocialismus, postkomunismus, postkoloniální studia, Východní Evropa, transformace identity, paměťová studia, Česká Republika, Bělorusko |
English key words: | post-socialism, post-communism, post-colonial studies, Eastern Europe, identity transformation, memory studies, Czech Republic, Belarus |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sociology (23-KS) |
Supervisor: | Mgr. Andrea Hrůzová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 30.09.2022 |
Date of assignment: | 30.09.2022 |
Date and time of defence: | 11.09.2023 09:00 |
Venue of defence: | Jinonice - Nový Kampus, B218, 218, seminární místnost IMS |
Date of electronic submission: | 01.08.2023 |
Date of proceeded defence: | 11.09.2023 |
Opponents: | Mgr. David Pergl |
Guidelines |
Praktická část práce bude založena na kvalitativní studii metodou polostrukturovaných
rozhovorů s následnou kontrolovanou transkripci, deskripci, kódováním a analýzou rozhovorů. Polostrukturovaný rozhovor předchází nedokonalost jak strukturovaného, tak i nestrukturovaného rozhovoru, nýbrž na jednu stranu obsahuje jádro z nezbytných témat a otázek v předem připraveném schématu, na druhou stranu je flexibilní a předpokládá možnost doptávání se a rozšíření dat a kontextu (Mišovič, 2019, s. 80). Jistou potřebou je samozřejmě reflexe subjektivního vnímání problému výzkumníkem a informátorem (Mišovič, 2019, s.429). Vzhledem k tomu, že základní soubor (populace České republiky a Běloruska) plánuji rozdělit dle určitých kritérií, považuji stratifikovaný záměrný účelový výběr za nejvhodnější způsob výběru zástupců. Pro analýzu je plánován co nejrovnoměrnější vzorek z České republiky a Běloruska, celkem 24 účastníků (12 v každé zemi). Na základě pečlivějšího uvažování jsme došly k názoru, že pro konstrukci bezpečnějšího designu výzkumu, který následně zajistí větší validitu získaných poznatků, je lepší se soustředit na generačně homogenní vzorek, a to studentů historických oborů (filozofických a pedagogických fakult), kteří se přímo zabývají zkoumanou dobou. Výběr této věkové skupiny je dán časovým rámcem rozpadu komunistického bloku a začátkem postsocialistické éry. Je to generace, která již byla narozena a socializována po upevnění „nových pravidel hry“. Předpokladem je, že se podaří odhalit konfliktní postoje k faktům, zjištěným v rámci studia, a narativům, akceptovaným právě na základě kolektivní paměti. Kromě rozdělení na země považuji za nutné najít účastníky nejen v hlavních městech (Praha a Minsk), ale i ve velkých krajských městech na hranicích, která tyto regiony sdružují (Ostrava a Grodno). Je to odůvodněno mýtotvorným charakterem hlavních měst, kde se kolektivní paměť „vytváří“ různými způsoby, zatímco ve městech, které se od centra vzdalují, prostupuje paměť vybudovaná na základě multikulturní, multietnické identity. Chápání problému v regionálních centrech se bude pravděpodobně lišit od hlavního města kvůli odlišnému kontextu v socializaci. Ostrava a Grodno stojí na hranicích s Polskem a domníváme se, že se kvůli tomu najdou podobnosti v míněních. Pokud existuje „postupná“ gradace vnímaní problematiky Západu a Východu, výběr participantů z těchto měst napomůže k odhalení a prokázaní existence zmíněné gradace. V každém ze 4 měst bude vybráno 6 respondentů, vyvážených genderově (3 muži a 3 ženy), aby byla získána objektivní data v kontextu paměťových studií. Takto získaná data považuji za dostatečně objektivní pro interpretaci. Zvažuji také možnost navýšení vzorku na 32 respondentů, aby byla zajištěna absolutní genderová vyváženost v každé z podskupin ve městech, pouze pokud budou shromážděná data naznačovat vážné rozdíly ve způsobu vnímaní transformačního období u mužů a žen. V tomto případě rovnoměrný nárůst počtu informátorů povede k teoretické saturaci. Následující analýza předpokládá použití techniky kontrastování a srovnávání, neboť budu srovnávat vzory a rozdíly napřič různými kategoriemi v podskupinách (Mišovič, 2019, s.144). Zaměřím se i na otevřené kódování získaných dat a následné tematické kódování a techniku kontrastování. |
References |
1. ANNUS, Epp. Soviet Postcolonial Studies: A View from the Western Borderlands [online]. 1.
New York: Routledge, 2018 [cit. 2022-06-20]. ISBN 978-1-315-22658-3. Dostupné z: https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315226583/soviet- postcolonial-studies-epp-annus 2. BUDEN, Boris. Konec postkomunismu: od společnosti bez naděje k naději bez společnosti. V Praze: Rybka, 2013. ISBN 978-80-87067-70-3. 3. HIDASI, Judit. The Role of Stereotypes in a New Europe. Intercultural Communication Studies IX:1 1999-2000 [online]. 1999, 117-122 [cit. 2022-06-20]. Dostupné z: https://www- s3-live.kent.edu/s3fs-root/s3fs-public/file/10-Judit-Hidasi.pdf 4. IURATO, Giuseppe. Phenomenology of post-Sovietism, recursions in the past and ethnicity. 2019. ⟨hal-02162359v3⟩ 5. JANDOUREK, Jan. Sociologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367- 269-0. 6. JOPPKE, Christian. Transformation of Citizenship: Status, Rights, Identity. Citizenship Studies [online]. 2007, 11(1), 37-48 [cit. 2022-06-30]. ISSN 1362-1025. Dostupné z: doi:10.1080/13621020601099831 7. MASLOWSKI, Nicolas a Jiří ŠUBRT. Kolektivní paměť: k teoretickým otázkám. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2689-5. 8. MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2. 9. MÜLLER, Karel B. Politická sociologie: [politika a identita v proměnách modernity]. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-380-2. 10. POŻARLIK, Grzegorz. Individual, Collective, Social: Identity as (Most) Contested Social Science Concept in the Symbolic Interactionism Perspective. TAMCKE, Martin, Lars KLEIN a Janny DE JONG, ed. Europe – Space for Transcultural Existence? [online]. 1. Göttingen: Universitätsverlag Göttingen, 2013, s. 77-85 [cit. 2022-06-30]. ISBN 978-3-86395-062-0. Dostupné z: https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/32534/610316.pdf?sequence=1#page =79 11. TLOSTANOVA, Madina. Postsocialist ≠ postcolonial? On post-Soviet imaginary and global coloniality. Journal of Postcolonial Writing [online]. 2012, 48(2), 130-142 [cit. 2022-06-20]. ISSN 1744-9855. Dostupné z: doi:10.1080/17449855.2012.658244 |
Preliminary scope of work |
Komunistický blok se zhroutil v letech 1989–1990. Země, které do něj dříve patřily, si
musely zvolit vlastní cestu rozvoje: zůstat u „historických kořenů“ v minulosti, nebo se pokusit sáhnout po progresivní budoucnosti za sotva spadlou železnou oponou. Boris Buden o tom, co pro běžného člověka znamenala opožděná revoluce, píše: „A tak se opožděný revolucionář musel své svobody, již konečně dosáhl, hned také sám zříci, nalézt svou právě započatou budoucnost v minulosti a dát se své vzory diktovat nějakým novým poručníkem“ (2013, s. 54). Po 30 letech je třeba uznat, že dělení na Východ a Západ nezmizelo, pouze se rozvrstvilo do odstínů „západnějších“ a „východnějších“ států. V geopolitickém kontextu je hranice mezi západní a východní Evropou „kreslena mezi Rakouskem a Maďarskem nebo mezi Českem a Německem nebo mezi Polskem a Německem“ (Hidasi, 1999, s. 120). Hidasi hovoří o různých stereotypech spojených se zeměmi východní Evropy, které se po pádu železné opony „přihlásily“ k Evropě a ke své kultuře. Lze předpokládat, že čtenáře v Česku, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Bulharsku by takhle definovaná hranice nepřekvapila. Běžného čtenáře v Bělorusku a na Ukrajině však tato slova zarazí: hranice mezi Západem a Východem probíhá přesně po jejich obvodu, který s Ruskem nesdílí. To ukazuje na rozdíl mezi názory na „druhy linií“ mezi Západem a Východem. Jedním z cílů této práce je v teoretické části vymezit ze sociologického hlediska hranice a charakteristiky „nových“ formací Západu a Východu a v praxi prozkoumat, jak toto rozvržení pociťují obyvatelé obou zemí – České republiky a Běloruska – stojící na „vnitřních“ hranicích této stratifikace. Práce nevyhnutelně nastolí otázky geopolitického stavu východní Evropy ve vztahu k západním a východním civilizacím. Plánuje se zvážit problém očima obou národů a porovnat jej s existujícími studiemi. O zemích postsociální východní Evropy je možné uvažovat v kontextu postkolonialismu. Annus rozlišuje 4 kategorie postkoloniálních sovětských a středoevropských studií: studie sovětského kolonialismu, postkoloniální studia postkomunistických společností, studie ruské vnitřní kolonizace, navíc postkoloniální výzkum carské éry (2018, s. 62). A jestliže v České republice jsou podle Annuse postkoloniální teorie málo použitelné (Annus, 2018, s. 63), pak se v běloruském kontextu projevují velmi zřetelně. Buden tvrdí, že postkoloniální charakter postkomunismu je hlavně v jeho „neschopnosti pochopit komunismus jako výraz společenských antagonismů a následně jej začlenit do narativu emancipace“ (Buden, 2013, s. 68). Madina Tlostanová navrhuje dekoloniální přístup, který se pokouší přenést jakýkoli výzkum do reálného světa a zabývat se problémy nikoli obory (Tlostanová, 2012, s.134). Zkoumáním současných konfliktů jako příkladu takových „problémů“ lze obohatit dosavadní chápání postkomunismu a postsocialismu. V tomto příspěvku, při analýze českého a běloruského kontextu postsocialistického vývoje kulturní identity prizmatem postkoloniálních teorií, poskytuje dekoloniální přístup příležitost podívat se na to, co se stalo, očima svědků. V kontextu postsocialistického období v České republice a Bělorusku má smysl uvažovat o rozdílu mezi postsocialismem a postsovětismem – pojmy, které pro Evropany znamenají různé věci, ale pro obyvatele zemí SNS jsou přibližně stejné. Téma je stále málo prozkoumané: google scholar dává například pouze 167 výsledků pro slovo „post- sovietismus“. V kontextu postsovětismu prochází transformace identity nevyhnutelně krizí národní identity, které země, které patřily pouze do socialistického bloku, nečelily. Právě potřeba identity je středem mnoha geopolitických konfliktů (Iurato, 2019, s. 6). V tomto příspěvku hodlám prozkoumat, jak lidé chápou rozdíl mezi těmito pojmy a dát jim jasnější definici na základě dat získaných o průběhu transformace identity v České republice, příkladu postsocialismu, a Bělorusku, baště postsovětismu. Země jsou si podobné jak v demografických charakteristikách, tak v určitém smyslu i v geopolitických. Jak hezky zmínil Grzegorz Pozarlik, v sociologických vědách konceptualizace identity je skoro nemožná (Pozarlik, 2013, s. 77). Dle sociologického slovníku identity lze definovat jako "prožívání příslušnosti k větším nebo menším společenským celkům" (Jandourek, 2007, s.104). Pozarlik tuto definici vysvětluje: „Takže „sebe jako odraz společnosti“ nachází své epistemické vysvětlení v symbolické konstrukci identity jako procesu vyjednávání o významech spojených s konkrétními formami chování. Interakcionistické krédo by se dalo shrnout takto: identita je proces. Je to forma symbolické činnosti“ (Pozarlik, 2013, s. 79). Transformace identity by tedy znamenala proměnu v prožívání příslušnosti k dosavadnímu společenskému celku: a to proměnu buď celku samotného nebo proměnu pocitu ohledně této příslušnosti. V rámci této práce lze nalézt několik příslušných společenských celků: státní celek, postsocialistický, postsovětský, východní, západní. A identita na každé úrovni se bude jednat a procházet různými etapami transformace. Například Joppke zmiňuje, že občanství jako identita má dva možné významy: skutečné názory obyčejných lidí; a oficiální názory propagované státem (Joppke, 2007, s. 44). Zajímá mně primárně první smysl, který ale nejde vnímat bez druhého, neboť má významný vliv na tyto názory. V návaznosti na Karin Knorr Cetina Buden píše o transformaci v kontextu rozpadu společnosti: "Postsociální transformace spíše implikuje zploštění, okleštění, rozředění nám známých sociálních forem" (Buden, 2013, s. 97). Rozpad komunistického bloku, přestože symbolizoval svobodu a naději, nepochybně byl traumatickým pro obrovský počet lidí. Muller píše o 4 problémech, které komplikovaly rozvinutí liberální demokracie v Česku po roce 1989. Dvě spolusouvisející jsou krize důvěry a zděděná po komunistickém období společenská atomizace, která vedla k anomii (Muller, 2008, s. 199). Na místě dřívější společnosti se objevila nová, a lidé se museli nejen že přijmout, ale i přizpůsobit se novým pravidlům nové společnosti. Zde je třeba se obrátit k fenoménu kolektivní paměti jako nositelky identity a traumatu s ní spojeného. Marcel Tomášek uvádí: „Otázka paměti traumatických období a toho, jak jimi byla a je kolektivní identita a historické vědomí české společnosti ovlivněno, se staly arénou, v níž se explanační a analytický rámec [kolektivní paměti] v českém kontextu uplatňuje“ (Tomášek a kol ., 2014, str. 180). Vzhledem ke zkoumání problému lze diskutovat o různých dimenzích kolektivní paměti: kulturní paměť, komunikační, rodinná. Setkáme se s politikou dějin, která je v konfliktu s politikou paměti, která se posouvá k politické identitě (Tomášek a kol., 2014, s. 186). Transformace identity neprochází pouze jednou generací: narodí se nová, lety po traumatické události, ale stejně zdědí kolektivní identitu, dle které bude traumatizovana. Ale do jake miry? Jak se transformace postsocialistické identity bude nabízet u „svobodné“ generace, která se narodila po roce 1997 (když se ukotvilo autoritativní vládnutí Lukašenka v Bělorusku a jakákoliv politická proměna uvnitř zemí nebyla možná až do léta 2020), a u generace, která se v tomto krizovém období teprve socializovala? Plánována bakalářská práce bude nahlížet na problém postsocialistického rozvoje identity ve východní Evropě prizmatem transformaci traumatizované identity dvou generaci v České Republice a Bělorusku. |