Faktory ovlivňující rychlost produkce časovaných tvarů sloves u dětí
Thesis title in Czech: | Faktory ovlivňující rychlost produkce časovaných tvarů sloves u dětí |
---|---|
Thesis title in English: | Factors affecting speeded production of inflected verb forms by children |
Key words: | rychlost produkce|konjugace|česká slovesa|osvojování jazyka|flektivní morfologie|frekvence|efekt představitelnosti |
English key words: | production rate|conjugation|Czech verbs|language acquisition|inflectional morphology|frequency|imageability effect |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Filip Smolík, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 20.09.2022 |
Date of assignment: | 07.10.2022 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 10.01.2023 |
Date and time of defence: | 03.02.2025 10:00 |
Date of electronic submission: | 29.12.2024 |
Date of proceeded defence: | 03.02.2025 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zabývá oblastí osvojování jazyka, navazuje na diplomovou práci Mgr. Lucie Salzmannové. Cilem je provést experiment, který bude zkoumat faktory ovlivňující rychlost produkce ohýbaných tvarů u dětí, zejména různá měřítka frekvence a představitelnost slov. Výsledky by měly přispět k pochopení toho, jak je v dětském a dospělém kognitivním systému reprezentována znalost gramatické morfologie. Narozdíl od práce L. Salzmannové se tato diplomová práce zaměřuje na produkci slovesných tvarů. Výzkum bude probíhat u dvou věkových skupin účastníků. První věkovou skupinou budou žáci 3. a 4. tříd základní školy, druhou skupinou žáci 6. a 7. tříd základní školy. Účastníkům se bude na obrazovce počítače zařízení zobrazovat sloveso (např. v infinitivu) a jejich úkolem bude jej nahlas vyslovit v jiném tvaru (např. 3 os. sg. préz.). V analýze pak bude pomocí regresních modelů posuzován vliv frekvence slovesa, jeho fonologických vlastností i představitelnosti na rychlost vyslovení ohýbaného tvaru a pravděpodobnost správné odpovědi. |
References |
Butler, R.,Patterson K., Woollams A. M. (2012). In search of meaning: Semantic effects on past-tense inflection. The Quarterly Journal Of Experimental Psychology 65 (8), 1633-1656. Caselli, N. K., Caselli, M. K., & Cohen-Goldberg, A. M. (2016). Inflected words in production: evidence for a morphologically rich lexicon. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69(3), 432–454. Clahsen, H., Hadler M., Weyerts H. (2004). Speeded production of inflected words in children and adults. Journal of Child Language 31, 683-712. Dye C.D., Walenski M., Prado E.L., Mostofsky S., Ullman M.T. (2013) Children’s Computation of Complex Linguistic Forms: A Study of Frequency and Imageability Effects. PLoS ONE 8(9). 1-13. Lõo, K., Järvikivi, J., Tomaschek, F. et al. (2018). Production of Estonian case-inflected nouns shows whole-word frequency and paradigmatic effects.Morphology 28, 71-97. Prado, E. L., & Ullman, M. T. (2009). Can imageability help us draw the line between storage and composition? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory & Cognition, 35(4), 849–866. |