Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Užívání chytrých drog studenty vysokých škol
Thesis title in Czech: Užívání chytrých drog studenty vysokých škol
Thesis title in English: The use of smart drugs by college students
Key words: Chytré drogy, kognitivní zesilovače, motivace studentů, nootropika, sociální kontrola, sociální normy, sociální problém, studenti vysokých škol, vliv společnosti
English key words: Cognitive enhancers, college students, influence of society, nootropics, smart drugs, social control, social norms, social problem, student motivation
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Public and Social Policy (23-KVSP)
Supervisor: Mgr. Martin Nekola, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 12.09.2022
Date of assignment: 12.09.2022
Date and time of defence: 12.06.2023 09:00
Venue of defence: Jinonice - Nový Kampus, B216, 216, seminární místnost ISS
Date of electronic submission:03.05.2023
Date of proceeded defence: 12.06.2023
Opponents: PhDr. Lucie Bryndová
 
 
 
Guidelines
Praktická část bakalářské práce bude založena na kvalitativním výzkumu provedeným formou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými studenty vysokých škol v České republice, kteří užívají, nebo užívali chytré drogy a to jako léky, jež jsou vydávány buď na lékařský předpis, nebo formou tabletek bez nutnosti lékařského předpisu (např. doplňků stravy propagovaných v médiích).

Studenti budou do výzkumu zahrnuti technikou sněhové koule. Polostrukturované rozhovory budou následně analyzovány a to metodou otevřeného kódování, jež umožní jednotlivé rozhovory kategorizovat a porovnat.
References
1. BABCOCK, Quinton a Tom BYRNE. Student perceptions of methylphenidate abuse at a public liberal arts college. Journal of American college health, 2000, 49.3: 143-145. DOI: 10.1080/07448480009596296. Dostupné také z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/07448480009596296?casa_token=7F1XkosWwW8AAAAA:VKg46pw5EWSiipixHZmXfdM5r2OklJYgvQ9aCBtrgfFQ6r0ONlVZ_X1uKBKbNzLfZbkjeUk_-agFgns
2. DUNN Matthew et al. ‘I’d struggle to see it as cheating’: the policy and regulatory environments of study drug use at universities. Higher Education Research & Development, 2021, 40:2, 234-246. DOI: 10.1080/07294360.2020.1738351. Dostupné také z: https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/07294360.2020.1738351?casa_token=lLuP4FBqb2EAAAAA:DKaLj6ZO3zOuYJwfkOmlVwNdW-R7DqX7mEU10XrZj9QXsiwCLDHNYYbFgOPWg2Z15fElhpo33Yedt-A
3. DURKHEIM, Émile. Pravidla sociologické metody. Paříž: Orbis, 1926.
4. ESPAD. ESPAD Report 2019. 2020. ISBN 978-92-9497-548-5. DOI: 10.2810/109790. Dostupné také z: http://www.espad.org/sites/espad.org/files/20203880_TD0320532ENN_PDF.pdf
5. FOŘT, Petr. Výživa pro dokonalou kondici a zdraví. Grada Publishing, 2005, 181 s. ISBN 8024710579. Dostupné také z: https://books.google.cz/books?hl=cs&lr=&id=JMe1AmhXndAC&oi=fnd&pg=PA9&dq=nootropika+chytr%C3%A9+drogy+vyu%C5%BE%C3%ADv%C3%A1n%C3%AD&ots=BG8WWbpYRl&sig=OZWIpkfZ5MQ8Zqoiw2Z_VjoTXI4&redir_esc=y#v=onepage&q=chytr%C3%A9%20drogy&f=false
6. FRATI, Paola a et al. Smart Drugs and Synthetic Androgens for Cognitive and Physical Enhancement: Revolving Doors of Cosmetic Neurology. 2015, 13(1): 5–11. DOI: 10.2174/1570159X13666141210221750. Dostupné také z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4462043/?source=post_page---------------------------#R20
7. GIDDENS, Anthony. Sociologie. 1.vyd. Praha: Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
8. GREELY, Henry et al. Towards responsible use of cognitive-enhancing drugs by the healthy. Nature 456, 702–705. 2008. DOI: 10.1038/456702a. Dostpné také z: https://www.nature.com/articles/456702a#citeas
9. HAMPL, František a Jaroslav PALEČEK. Farmakochemie. 1. vyd. Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2002. ISBN 80-7080-495-5. Dostupné také z: http://147.33.74.135/knihy/uid_isbn-80-7080-495-5/pages-pdf/001.html
10. JOHNSTON, Lloyd D. et al. Monitoring the Future National Survey Results on Drug Use, 1975-2018: Overview, Key Findings on Adolescent Drug Use. Institute for Social Research The University of Michigan, 2019. Dostupné také z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED594190.pdf
11. MCCABE, Sean Esteban, KNIGHT, John R., TETER Christian J. a Henry WECHSLER. Non‐medical use of prescription stimulants among US college students: Prevalence and correlates from a national survey. Addiction, 2005. DOI: 100.1: 96-106. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1360-0443.2005.00944.x?casa_token=QuwInKCdZ8QAAAAA%3Aa4rltOaKfgb1hArASV2V1sTuohZEwR-mxnrTSsdGRDffD4T3kOPA2sO1hg5VIp0sesv1nxaGew7zzHQa
Preliminary scope of work
Chytré drogy neboli nootropika patří do skupiny látek, jež mají zlepšovat kognitivní funkce jako je paměť, pozornost, ale také inteligence. Jedná se o látky, které kvalitativně zlepšují funkce CNS, mají dlouhodobý charakter a na rozdíl od psychostimulanc nevyvolávají euforické pocity. (Hampl, Paleček, 2002) Dle Fořta (2005) některé nootropické látky patří do tzv. nové generace doplňků stravy, která vychází z „akutní potřeby zvládnout stoupající nároky na psychickou kondici“ (s. 192). Tato potřeba, do které se mohou řadit faktory jako vysoká osobní motivace, rostoucí konkurence či nutnost neoslabování výkonnosti, může vést k syndromu vyhoření. Pro jejich charakter se dle zahraničních akademiků a psychologů stávají stále populárnější mezi studenty.

Užívání chytrých drog, se zaměřením na methylfenidát (obsažený v Ritalinu), se věnují Babcock a Byrne (2000). Autoři upozorňují, že neustále narůstá četnost diagnóz ADHD, čímž poukazují na možné zneužívání tohoto léku a to především u vysokoškolských studentů: „Vysokoškolské roky jsou dobou užívání psychoaktivních drog a rekreační užívání stimulantů je mezi 18–25letými vyšší než v jakékoli jiné věkové skupině.“ (s. 143) Babcock a Byrne provedli dotazníkové šetření s 1401 studenty na Massachusetts College of Liberal Arts, vráceno bylo 283 dotazníků (193 žen, 88 mužů, 2 pohlaví neuvedené). Jedná se o první průzkum přímo zaměřený na zneužívání chytrých drog mezi studenty na vysoké škole. Dvě otázky z celkových 10 žádaly respondenty, aby nahlásili jakékoliv samopodání methylfenidátu. Více než 16 % respondentů uvedlo, že methylfenidát zkouší rekreačně a 12,7 % uvedlo, že látku užívalo intranazálně. Většina respondentů uvedla, že zná další studenty, kteří užívali methylfenidát rekreačně. Prostřednictvím osobní komunikace autoři zaznamenali, že použitím chytré drogy se studenti snaží oddálit potřebu spánku. Důraz kladou na možné nepříznivé účinky: „Rekreační užívání methylfenidátu představuje určité zdravotní problémy (…) Velká dávka methylfenidátu může vést k extrémním sympatomimetickým účinkům a zástavě srdce. Taková reakce způsobila zaznamenanou smrt alespoň jednoho vysokoškoláka.“ (s. 145)

Chytré drogy do své dlouhodobé studie Monitoring the Future o užívání návykových látek a souvisejících faktorů mezi americkými adolescenty, vysokoškolskými studenty a dospělými absolventy středních škol ve věku nad 60 let zahrnuje Institut pro sociální výzkum Michiganské univerzity (v čele Johnston a kolektiv). Dle Johnstona a kolektivu vzrostlo nelékařské užívání Ritalinu a Adderalu u 17 a 18letých studentů mezi lety 2009 až 2013 z 5,4 % na 7,4 %, v roce 2018 počet klesl na 4,5 %. Jako důvod užívání těchto látek uvádí autoři pomoc s akademickým výkonem.

Ritalin a Adderal patří do skupiny léků, které jsou vydávané pouze na lékařský předpis (v ČR i v USA). Odborníci v USA zmiňují, že mezi studenty po celém světě často dochází k nelegálnímu obchodu s chytrými drogami na předpis. McCabe, Knight, Teter a Wechsler (2005) svým výzkumem zjistili, že téměř 7 % amerických studentů si obstarává tyto chytré drogy nelegálním způsobem, na některých školách až 25 % studentů.

Užívání chytrých drog se taktéž věnuje Greely a kolektiv (2008), jenž poukazuje na možné přínosy chytrých drog jednak pro jednotlivce, jednak pro společnost. Greely a kol. uvádí, že v současném světě, ve kterém se na jedince vyvíjí ze strany společnosti neustálý tlak, je užitečné posílit kognitivní funkce „pro zlepšení kvality života a prodloužení produktivity práce, jakož i pro odvrácení normálních a patologických kognitivních úpadků souvisejících s věkem.“

Freti a kolektiv (2015) přirovnává zlepšování kognitivních schopností u zdravých lidí pomocí chytrých drog k dopingu ve sportu. Chytré drogy dle autorů poskytují nespravedlivou výhodu těm, kteří je užívají, a mohou se považovat za podvod v akademické sféře stejně jako stimulanty ve sportovní. Kosmetická neurologie, obor, kde se lékařské terapie používají ke zlepšení neurologických funkcí, se tak stává velmi kontroverzním.

Dunn a kolektiv (2021) popisuje, že v současné době je těžiště zájmu zejména ve zkoumání toho, zda by instituce měly reagovat na užívání chytrých drog a pokud ano, jakým způsobem. Argumentem pro takovou diskusi je (již výše zmíněné) možné zvýhodňování některých studentů, a tím ohrožování integrity hodnocení. Dunn a kolektiv uvádí, že problematika chytrých drog na vysokých školách je debatována zejména ve Spojeném království, kde univerzity zvažují tzv. „testy na doping“ před zkouškou. Tento problém dle autorů získal rostoucí pozornost poté, co online průzkum publikací studentských svazů Oxfordské univerzity v roce 2016 zjistil, že 15,6 % z 662 respondentů vědomě užívalo Modafinil či jinou chytrou drogu během studia na Oxfordu.

Česká republika je dlouhodobě zahrnuta do výzkumů ESPAD, jenž se zaměřuje na užívání drog v cílové skupině studentů v 15 a 16 letech. ESPAD však do svých průzkumů nezahrnuje nootropické látky, nýbrž cigarety, e-cigarety, alkohol, konopné látky a různé druhy nelegálních drog. (ESPAD, 2020)

Cílem bakalářské práce je popsat zkušenosti s užíváním chytrých drog u vybraných studentů vysokých škol v České republice a motivace, jež tyto studenty k užívání mají. Chytré drogy budou rozděleny na dvě podskupiny – nootropika jako léky na předpis (Ritalin, Adderal, Provigil, Modafinil), používané zejména při léčbě onemocnění ADHD či narkolepsii, a nootropika na přírodní bázi (kofein, ženšen, kurkumin, cholin atd.). Studenti budou dotazováni na užívání obou těchto podskupin. Přínosem bakalářské práce je nahlédnutí na užívání chytrých drog z pohledu studentů v České republice, jež doposud bylo zkoumáno zejména v USA a ve Spojeném Království, jak je zmíněno výše.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html