Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. 
Analýza jádrového učiva tématu biologie člověka v učebnicích pro základní školy
Thesis title in Czech: Analýza jádrového učiva tématu biologie člověka v učebnicích pro základní školy
Thesis title in English: Analysis of the Core Learning Content of the Human Biology Topic in the Lower-secondary Textbooks
Key words: učebnice, přírodopis, biologie člověka, klíčové termíny, jádrové učivo, analýza
English key words: textbooks, biology, human biology, key terms, core curriculum, analysis
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Supervisor: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 26.08.2022
Date of assignment: 26.08.2022
Date and time of defence: 22.05.2024 08:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R309, Studovna KBES, 3. patro, vpravo
Date of electronic submission:22.03.2024
Date of proceeded defence: 22.05.2024
Course: Diploma Thesis (OSZD105BI)
Opponents: RNDr. Edvard Ehler, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se bude zaměřovat na analýzu a komparaci učebnic přírodopisu pro základní školy disponující schvalovací doložkou MŠMT. Bude provedena obsahová analýza kapitol věnovaných tematickému celku biologie člověka se zaměřením na jádrové učivo představované klíčovými pojmy.
References
- Bierema, A. M. K., Schwartz, R. S., & Gill, S. A. (2017). To what extent does current scientific research and textbook content align? A methodology and case study. Journal of Research in Science Teaching, 54(8), 1097-1118. https://doi.org/10.1002/tea.21399
- Barry, K., & Rae, G. (2020). A meta-analysis of sex inclusiveness within textbooks in the anatomic sciences. Faseb Journal, 34. https://doi.org/10.1096/fasebj.2020.34.s1.05876
- Mnguni, L. (2019). An investigation into the curriculum ideology that foregrounds the presentation of HIV/AIDS content in selected South Africa Life Sciences textbooks. International Journal of Stem Education, 6, Article 25. https://doi.org/10.1186/s40594-019-0179-y
- Gurel, D. K., & Eryilmaz, A. (2013). A Content Analysis of Physics Textbooks as a Probable Source of Misconceptions in Geometric Optics. Hacettepe Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi-Hacettepe University Journal of Education, 28(2), 234-245.
- Gilavand, A., Moosavi, A., Gilavand, M., & Moosavi, Z. (2016). Content Analysis of the Science Textbooks of Iranian Junior High School Course in terms of the Components of Health Education. International Journal of Pediatrics-Mashhad, 4(12), 4057-4069. https://doi.org/10.22038/ijp.2016.7428
- Vojíř, K., & Rusek, M. (2019). Science Education Textbook Research Trends: A Systematic Literature Review. International Journal of Science Education, 41(11), 1496-1516. https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1613584
- Wernick, N. L. B., Ndung'u, E., Haughton, D., & Ledley, F. D. (2014, Dec). Positioning Genomics in Biology Education: Content Mapping of Undergraduate Biology Textbooks. Journal of Microbiology & Biology Education, 15(2), 268-276. https://doi.org/10.1128/jmbe.v15i2.724
- Willinsky, J. (2020). The Confounding of Race in High School Biology Textbooks, 2014-2019. Science & Education, 29(6), 1459-1476. https://doi.org/10.1007/s11191-020-00104-y
Preliminary scope of work
- Vymezení cílů přírodovědného vzdělávání, ukotvení tématu biologie člověka a výběru jádrového učiva v kontextu českého kurikula pro základní školy
- Shrnutí současných výzkumných poznatků v oblasti učebnic přírodopisu (přírodních věd) v mezinárodní i národní perspektivě
- Analýza učebnic přírodopisu pro základní školy zaměřená na jádrové učivo z biologie člověka
Preliminary scope of work in English
- Definition of goals for natural science education, anchoring the topic of human biology, and selection of core curriculum within the context of the Czech curriculum for primary schools.
- Summary of current research findings in the field of natural science textbooks (natural sciences) from both international and national perspectives.
- Analysis of natural science textbooks for primary schools focused on core content in human biology.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html