Marketingové strategie českých fotbalových klubů: Cílení na fanoušky skrze zápasové programy
Thesis title in Czech: | Marketingové strategie českých fotbalových klubů: Cílení na fanoušky skrze zápasové programy |
---|---|
Thesis title in English: | Marketing Strategies of Czech Football Clubs: Targeting Fans through Match Programs |
Key words: | Návštěvnost na stadionu, demografická a geografická struktura, doprovodný program, atmosféra, zábava, zážitek, interakce, data, CRM, optimalizace, cílová skupina |
English key words: | Stadium attendance, demographic and geographic structure, matchday program, atmosphere, entertainment, experience, interaction, data, CRM, optimisation, target audience |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sport Management (51-300100) |
Supervisor: | Mgr. William Morea Crossan, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 24.08.2022 |
Date of assignment: | 24.08.2022 |
Date and time of defence: | 20.06.2024 09:00 |
Venue of defence: | U20, H246, Zasedací místnost katedry managementu |
Date of electronic submission: | 31.05.2024 |
Date of submission of printed version: | 31.05.2024 |
Date of proceeded defence: | 20.06.2024 |
Opponents: | Ing. Mgr. Michaela Kaprálková, M.A. |
Preliminary scope of work |
Cílem diplomové práce je představit doporučení ke zvýšení úrovně fanouškovského zážitku v den utkání s ohledem na cíle marketingových týmů v oslovování jimi definovaných segmentů lidí. Práce nabízí vzájemnou komparaci skrze rozhovory s vysoce postavenými marketingovými pracovníky vybraných prvoligových účastníků nejvyšší české fotbalové soutěže, doplněné o přímá pozorování a analýzu dat, zaměřující se na podstatu a odůvodnění jednotlivých kroků, které kluby v rámci doprovodného zápasového programu realizují v návaznosti na jejich strategické cílení.
Práce využívá kvalitativní přístup výzkumu u vybraných profesionálních fotbalových klubů nejvyšší české fotbalové soutěže, konkrétně hloubkové polostrukturované rozhovory s vysoce postavenými marketingovými pracovníky, zaměřující se na jejich vnímání, zkušenosti a rozhodovací procesy v oblasti marketingu společně s podstatou a odůvodněním jednotlivých kroků, které realizují. Výzkum dále zahrnuje přímá pozorování zápasových programů a analýzu dat shromážděných od fotbalových klubů a z veřejně dostupných zdrojů. Práce následně provádí komparativní analýzu, která umožňuje srovnání rozdílů a podobností v marketingových přístupech mezi jednotlivými pozorovanými subjekty. |
Preliminary scope of work in English |
The aim of the thesis is to present recommendations to increase the level of fan experience on match day with regard to the objectives of marketing teams in reaching their defined segments of people. The thesis offers a cross-comparison through interviews with high-level marketers of selected first league participants of the highest Czech football competition, complemented by direct observation and data analysis, focusing on the essence and justification of the individual steps implemented by the clubs in the matchday programme in relation to their strategic targeting.
The thesis uses a qualitative research approach with selected professional football clubs in the top Czech football competition, specifically in-depth semi-structured interviews with high-level marketing staff, focusing on their perceptions, experiences and decision-making processes in the field of marketing, together with the essence and justification of the individual steps they implement. The research also includes direct observation of match programmes and analysis of data collected from football clubs and publicly available sources. The thesis then conducts a comparative analysis to compare the differences and similarities in marketing approaches between the observed entities. |