Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Trajektorie osvojování a užívání jazyka českých Neslyšících ve věkové kategorii 50+
Thesis title in Czech: Trajektorie osvojování a užívání jazyka českých Neslyšících ve věkové kategorii 50+
Thesis title in English: Trajectory of language acquisition and use of language of Czech Deaf people in the age category 50+
Key words: jazykové biografie|trajektorie osvojování a užívání jazyka|jazykový management
English key words: language biographies|trajectories of language acquisition and use|language management
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Supervisor: doc. PhDr. Jiří Homoláč, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.04.2022
Date of assignment: 11.04.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.04.2022
Submitted/archived: archived
Opponents: Mgr. Radka Nováková
 
 
 
Guidelines
Práce pojednává o trajektoriích osvojování a užívání jazyka českých Neslyšících. Jejím cílem je na základě analýzy jazykověbiografických interview a následných, follow-up interview s 5 neslyšícími osobami staršími padesáti let sestavit jejich trajektorie osvojování a užívání českého znakového jazyka, českého jazyka příp. znakované češtiny. V teoretické části budou stručně představeny teorie jazykového managementu, metody jazykověbiografického a follow-up interview a jazykové kódy, které sehrávají v životě neslyšících zásadní úlohu. V praktické části budou na základě jazykověbiografických a follow-up interview sestaveny jazykové trajektorie a shrnuty podstatné informace ze všech rozhovorů. Součástí práce budou přepisy vybraných pasáží rozhovorů. Závěrečná kapitola práce bude věnována mj. výhodám a omezením zvolené metody a využitelnosti získaných zjištění pro další výzkum.

Postup práce:
Studium doporučených zdrojů, tj. odborné literatury o teorii jazykového managementu, životních drahách (trajektoriích) a o metodách jazykověbiografického a follow-up interview.
Sběr jazykového materiálu a jeho analýza
pořízení jazykověbiografických interview s pěti Neslyšícími druhé generace staršími padesáti let.
Analýza videonahrávek jazykověbiografických interview a výběr pasáží pro follow-up interview a jejich přepis.
Pořízení follow-up interview, při kterých budou respondenti požádáni o reakce na vybrané pasáže z prvního interview, případně jim budou položeny doplňující otázky.
Sestavení trajektorií užívání a osvojování jazyků.
Zhodnocení využitelnosti zvolené metody a získaných zjištění.
References
Vybrané doporučené zdroje:
Elder, Glen H., Jr. – Johnson, Monica K. – Crosnoe, Robert (2003): The emergence and development of life course theory. In: Jeylan T. Mortimer / Michael J. Shanahan (eds.): Handbook of the Life Course. New York: Plenum, s. 3–19.
Nekvapil, Jiří (2004): “Language biographies and management summaries”. In: Hidehiro Muraoka (ed.) Language management in contact situations, III, Report on the research projects 104: Chiba: Chiba University, Graduate School of Social Sciences and Humanities, s. 9–33.
Nekvapil, Jiří (2001): From the biographical narratives of Czech Germans: Language biographies in the family of Mr. and Mrs. S. Journal of Asian Pacific Communication 11, s. 77–99.
Nekvapil, Jiří – Sherman, Tamah (2014): Jazykový management a teorie jazykového managementu: úvodní poznámky. Slovo a slovesnost, 75(4), s. 245–254.
Sherman, Tamah – Homoláč, Jiří (2014): Management Summaries and the Follow-Up Interview in Language Biography Research. SaS, 75(4), s. 294–324.
Sherman, Tamah – Homoláč, Jiří (2021): “Maybe the worst thing is that I speak Vietnamese with a Czech accent”: Language and trajectories of young Vietnamese in the Czech Republic. Working Papers in Language Management, 5. Dostupné online z: .
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html