(Ne)dobrovolná sebeprezentace sportovců na sociálních sítích: příklad fotbalistů 1.české fotbalové ligy
Thesis title in Czech: | (Ne)dobrovolná sebeprezentace sportovců na sociálních sítích: příklad fotbalistů 1.české fotbalové ligy |
---|---|
Thesis title in English: | (Non) voluntary athlete´s self-presentation of on social media: the example of footballers from Czech First League |
Key words: | Sociální sítě, sportovní komunikace, komunikace sportovců na sociálních médiích, Instagram, kvantitativní analýza |
English key words: | Social networks, Athletes' Communication, Athletes' Communication on Social Media, Instagram, Quantitative analysis |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Journalism (23-KZ) |
Supervisor: | Mgr. Ing. Kateřina Turková, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 31.03.2022 |
Date of assignment: | 31.03.2022 |
Date and time of defence: | 12.09.2022 09:00 |
Venue of defence: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H110, Hollar - místn. č. 110 |
Date of electronic submission: | 27.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 12.09.2022 |
Opponents: | Mgr. Ondřej Trunečka, Ph.D. |
URKUND check: | ![]() |
References |
BOYD, M. Danah a ELLISON, B. Nicole. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 2007, 13(1), s. 210–224. ISSN 1083-6101.
BRUNS, Axel. Produsage: Towards a Broader Framework for User-Led Content Creation. In In Shneiderman, B (Ed.) Proceedings of 6th ACM SIGCHI Conference on Creativity and Cognition, 2007. Association for Computing Machinery, United States of America, s. 99–105. ISBN 978-1-59593-712-4. BROWNING, John G. The Tweet Smell of Success: Social Media Clauses in Sports & Entertainment Contracts. In: Texas Entertainment and Sports Law Journal, Fall 2013, 22 (2), s. 6. ISBN: 533-1903. DUNCAN, Sam. The digital world of sport: the impact of emerging media on sports news, information and journalism. London: Anthem Press, 2020. ISBN 1-78527-506-2. GEURIN, N. Andrea a CLAVIO, Galen. Utilizing Social Media as a Marketing Communication Tool: An Examination of Mainstream and Niche Sport Athletes’ Facebook Pages. International Journal of Sport Management, 2015, 16 (2), s. 331-334. ISSN 1546-234X. HAMBRICK, E. Mahon a Tary Q. MAHONEYOVÁ. It's incredible – Trust me: Exploring the role of celebrity athletes as marketers in online social networks. International Journal of Sport Management and Marketing, 10(3-4). s. 162–179. Dostupné z: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.467.1963&rep=rep1&type=pdf HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. 438 s. ISBN 978-80-262-0982-9. KUYUCU, Mihalis. Social Media and Journalism. Academic Studies In Social Science. Ivpe: Cetinje, 2020, s. 72–85. ISBN 978-9940-46-009-9. LOGAN, Robert K. Understanding New Media: Extending Marshall McLuhan. New York: Peter Lang. ISBN 9781433111273. MARTIN, Fiona. What We Share: Genre and Topicality on Facebook and Twitter. In: Sharing News Online. Palgrave Macmillan, Cham, 2019, s. 129–156. ISBN 978-3-030-17906-9. OBAR, Jonathan A. a WILDMAN, Steven. Social Media Definition and the Governance Challenge: An Introduction to the Special Issue. Telecommunications Policy, 2015, 39(9), s. 745-750. ISSN 0308-5961. SANDERSON, Jimmy. From Loving the Hero to Despising the Villain: Sports Fans, Facebook, and Social Identity Threats. Mass Communication and Society, 2013, 16:487–509. ISSN 1532-7825. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-683-4. ONWUMECHILI, Chuka. Sport communication: an international approach. Abingdon, Oxon: Routledge, 2018. ISBN 1-351-98353-9. VAN DIJCK, José. The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. New York: Oxford University Press, 2013. ISBN 9780199970773. |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce (Ne)dobrovolná sebeprezentace sportovců na sociálních sítích: příklad fotbalistů 1.české fotbalové ligy se primárně zabývá tím, jak funguje spolupráce mezi fotbalistou a expertem se zaměřením na administraci účtů na sociálních sítích. K rozkrytí fungování takového profilu autor využil metody polostrukturovaných rozhovorů. Díky provedeným interview práce ukazuje spolupráci mezi fotbalistou a agenturou ve formě konzultací či je individuální. Práce se zaměřila na instagramové profily šesti vybraných fotbalistů – Bořka Dočkala, Dávida Hancka, Adama Hložka, Theodora Gebre Selassieho, Tomáše Necida a Maksyma Talovjerova. Na těchto účtech autora zajímalo, jaká různá témata či příspěvky tam v období od ledna do července 2022 vznikají, a to za pomocí druhé použité techniky – kvantitativní obsahové analýzy. Z tohoto postupu, ještě zkombinovaného s některými výpověďmi, pak byl nejčastějším tématem fotbal. Dále také práce sledovala vztah fotbalistů k sociálním sítím, a tak ukázat rozdílnou motivaci hráčů k zakládání a plnění veřejných profilů v digitálním světě. V této části autor našel unikátní případ Bořka Dočkala, který sociální sítě odmítá, a přitom spolupracuje s agenturou na správu sociálních sítí. V poslední řadě práce analyzovala reakce fanoušků v podobě komentářů, které byly ve většině případů pozitivní a nikoliv negativní.
V teoretické části pak autor pojednává o práci novináře v době sociálních médií, občanské žurnalistice, sociálními sítěmi jako zdroji informací, komunikaci sportovců v digitálním světě a o kariérách vybraných fotbalistů. |
Preliminary scope of work in English |
Diploma thesis (In)voluntary athletes’ self-presentation on social media: The case of footballers from Czech First League primarily focuses on cooperation between players and experts on the administration of social media accounts. To uncover the nature of such an account, the author uses the method of semi-structured interviews. Thanks to made interviews author determined that cooperation is in the form of consultancies or is individual. Thesis researched six Instagram profiles of footballers Bořek Dočkal, Dávid Hancko, Adam Hložek, Theodor Gebre Selassie, Tomáš Necid and Maksym Talovjerov. On these accounts, the author was interested in different topics and posts, that are there created. For this purpose, the thesis used the technique of quantitative analysis. From this method, the author was able to determine, that the most frequent topic was football.
The author also focuses on the relationship between footballers and social media and shows the different motivations of players to create a public profile in the digital world and publish posts there. In this part, the author found a unique case of Bořek Dočkal, who disapproves of social media but cooperates with a social media agency. In the last part of the analysis, the thesis explored the reactions of fans in form of comments, which were in most cases positive and not negative. In the theoretical part, the author deals with journalist work in times of social media, citizen journalism, social media as a source of information, communication of athletes in the digital world, and careers of selected footballers. |