Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 393)
Thesis details
   Login via CAS
Trenérem vytvářené motivační prostředí, výkonová motivace a psychický well-being u dospívajících fotbalistů
Thesis title in Czech: Trenérem vytvářené motivační prostředí, výkonová motivace a psychický well-being u dospívajících fotbalistů
Thesis title in English: Coach-created motivational environment, achievement motivation and psychological well-being in adolescent football players
Key words: motivace|posilující koučink|angažovanost|psychická pohoda
English key words: motivation|empowering coaching|engagement|well-being
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.03.2022
Date of assignment: 28.03.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 15.06.2022
Date and time of defence: 06.09.2024 00:00
Date of electronic submission:22.06.2024
Date of proceeded defence: 06.09.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Martin Macháček
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je představit teoretický model vytváření vhodného motivačního prostředí u dospívajících sportovců a prozkoumat způsob vytváření tohoto prostředí v českých týmech výkonnostního mládežnického fotbalu.
V teoretické části budou představeny dvě, pro sportovní psychologii klíčové, teorie motivace, teorie výkonových cílů (achievement goal theory) a teorie sebeurčení (self-determination theory). Dále pak představíme koncept posilujícího či podporujícího koučinku (empowering coaching), který z těchto dvou teorií vychází. Přiblíženo bude také základní sportovně psychologické pojetí vztahu hráč-trenér.

Ve výzkumné části se práce konkrétně zaměří na výskyt různých typů trenérem vytvářeného motivačního prostředí u jednotlivých fotbalových týmů a souvislosti mezi tímto prostředím, diadickým vztahem hráč-trenér a sportovci subjektivně vnímaným stavem jejich motivace. Dále bude zkoumáno, jakým způsobem všechny tyto aspekty souvisí s celkovým psychickým well-being hráčů.
Výsledky výzkumu přinesou empirické důkazy o současném stavu motivačního prostředí, v němž probíhá rozvoj mladých fotbalistů v ČR a dále u této populace objasní vztah mezi přístupem trenéra a psychickým well-beingem jeho svěřenců, z čehož mohou vyplynout následné konkrétní praktické aplikace či minimálně vytvoření určitých doporučení pro kluby nebo jednotlivé týmy, jež se budou výzkumu účastnit. Dalším přínosem může být validizace použitých psychometrických nástrojů na české populaci.
References
Álvarez, M.S., Balaguer, I., Castillo, I., Duda, J.L. (2009). Coach Autonomy Support and Quality of Sport Engagement in Young Soccer Players. Span. J. Psychol, 12, 138–148.

Appleton, P. R., Ntoumanis, N., Quested, E., Viladrich, C., & Duda, J. L. (2016). Initial validation of the coach-created Empowering and Disempowering Motivational Climate Questionnaire (EDMCQ-C). Psychology of Sport and Exercise, 22, 53-65.

Jowett, S., & Ntoumanis, N. (2004). The Coach-Athlete Relationship Questionnaire (CART-Q): development and initial validation. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 14(4), 245-257.

Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Harvard University Press.

Ntoumanis, N. (2001). Empirical links between achievement goal theory and self-determination theory in sport. Journal of sports sciences, 19(6), 397-409.

Riley, A. & Smith, A. (2011). Perceived coach-athlete and peer relationships of young athletes and self-determined motivation for sport. International journal of sport psychology, 42, 115-133.

Romero Carrasco, A. E., Campbell, R. Z., López, A. L., Poblete, I. L., & García-Mas, A. (2013). Autonomy, Coping Strategies and Psychological Well-Being in Young Professional Tennis Players. The Spanish Journal of Psychology, 16.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.

Schinke, R. J., McGannon, K. R., & Smith, B. (Eds.). (2016). Routledge international handbook of sport psychology. Routledge/Taylor & Francis Group.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html