Chrám svatého Víta v Praze ve skicách Antonína Slavíčka
Thesis title in Czech: | Chrám svatého Víta v Praze ve skicách Antonína Slavíčka |
---|---|
Thesis title in English: | The Cathedral of Saint Vitus in Prague in the Sketches of Antonín Slavíček |
Key words: | Antonín Slavíček, skica, chrám sv. Víta v Praze, Mařákova škola, kresba, Kameničky, impresionismus, plenérová malba |
English key words: | Antonín Slavíček, a sketch, the Cathedral of St. Vitus in Prague, The Mařak´s school, drawing, Kameničky, impresionism, plein air painting |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Christian Art History (26-UDKU) |
Supervisor: | PhDr. Eva Bendová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 02.02.2022 |
Date of assignment: | 07.02.2022 |
Confirmed by Study dept. on: | 11.02.2022 |
Date and time of defence: | 13.09.2023 09:00 |
Date of electronic submission: | 12.06.2023 |
Date of submission of printed version: | 13.06.2023 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2023 |
Opponents: | PhDr. Milan Pech, Ph.D. |
Guidelines |
OSNOVA
1. Úvod 2. Krajinomalba Antonína Slavíčka 2.1. Jaký vliv měla Mařákova škola na Antonína Slavíčka? 2.2. Kde Antonín slavíček působil a jaký vliv měl na něj měla plenérová malba? 2.2.1. Kameničky 2.2.2. Praha 2.2.3. Kladno 2.2.4. Štolmíř 2.2.5. Okoř 2.3. Slavíček a pojem impresionismus 3. Skica v moderním umění, co je skica v moderním umění 3.1. Co je skica a k čemu slouží 3.2. Skica v plenéru 3.3. Skica v díle Antonína Slavíčka 4. Chrám sv. Víta v Praze 5. Kameničky 6. Závěr |
References |
BILAVČÍKOVÁ, Hana. Technika temperových maleb Antonína Slavíčka v kontextu Mařákovy krajinářské školy. Vydání první. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, 2020
GILK, Erik, ed. Impresionismus v české kultuře 1880-1920. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, 2020 HLUŠIČKA, Jiří. České umění první poloviny 20. století ze sbírek Moravské galerie v Brně: Praha, únor-duben 1975, Brno, květen-srpen 1975 [rukopis]. Praha: Národní galerie, 1975 HOVORKOVÁ, Marie a KARLÍKOVÁ, Ludmila. Antonín Slavíček: 1870-1910: soupis díla. Praha: SNKLU, 1965 KOVÁRNA, František. Antonín Slavíček. Praha: Spolek výtvarných umělců Mánes, 1930 LORIŠ, Jan, ed., ŘAPEK, Jiří, ed. a WINKLER, Erich, ed. Mistři české kresby: 3.2.-18.3.1951, Dům výtvarného um. v Praze: katalog výstavy Národní galerie. Praha: Národní galerie, 1951. MATĚJČEK, Antonín. Ant. Slavíček. Praha: Jan Štenc, 1921 MAŘÁK, Julius. Julius Mařák a jeho žáci = Julius Mařák and his disciples = Julius Mařák und seine Schüler. Litomyšl: Galerie Kroupa, ©2012 MAZÁČOVÁ, Petra. Antonín Slavíček: Průvodce expozicí. Roudnice na Labem: Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem, 2020 MEDKOVÁ, Eva. Vzpomínám na Antonína Slavíčka. Praha: L.J. Peroutka, 1941. 115 s., [8] l. obr. příl. NEZVAL, Vítězslav. Antonín Slavíček. 1. vyd. Praha: Orbis, 1952 PALLASMAA, Juhani. Myslící ruka: existenciální a ztělesněná moudrost v architektuře. Zlín: Archa, 2012 PANOFSKY, Erwin. Idea: příspěvek k historii pojmu starší teorie umění. Překlad Radana Studenovská Praha: Malvern, 2014 PAVEL, Jakub. Chrám sv. Víta v Praze. 1. vyd. Praha: Odeon, 1968 PECHÁČEK, Jaroslav. Okoř a malíři kolem Antonína Slavíčka. Praha: Orbis, 1964 PRAHL, Roman et al. Antonín Slavíček 1870-1910. [Praha]: Gallery, 2004 PREISS, Pavel. Česká barokní kresba = Baroque drawing in Bohemia. V Praze: Národní galerie, 2006 SEDLÁŘ, Jaroslav. Antonín Slavíček. 1. vyd. Bratislava: Pallas, 1975 SLAVÍČEK, Antonín. Antonín Slavíček 1870-1910: 53. výtvarné Hlinecko 2012. Hlinsko: Městské muzeum a galerie Hlinsko, 2012 SLAVÍČEK, Antonín, BRABCOVÁ, Jana A. a HLAVÁČKOVÁ, Miroslava. Antonín Slavíček 1870-1910. [Praha]: Gallery, 2004. SLAVÍČEK, Antonín. Dopisy. Praha: SNKLHU, 1954 SLAVÍČEK, Antonín a ZEMINA, Jaromír, ed. Antonín Slavíček: 1870-1910: barvy života, život barev: prosinec 1998 - únor 1999. V Litoměřicích: Galerie výtvarného umění, 1998. ŠTECH, V. V. Čtení o Antonínu Slavíčkovi. 2. vyd. Praha: SNKLU, 1961 TOMEŠ, Jan Marius. Antonín Slavíček. 1. vyd. Praha: Odeon, 1966 UHER, Vlastimil. Antonín Slavíček v Kameničkách. V Praze: Státní nakladatelství, 1948 VOLAVKA, Vojtěch. Česká kresba XIX. století. 1. vyd. Praha: Družstevní práce, 1949 |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce se věnuje roli skici v díle Antonína Slavíčka. Jako příklad jeho práce se skicou byl vybrán námět gotické stavby Katedrály sv. Víta v Praze,
které se na sklonku svého života intenzivně věnoval. K obrazu existuje 11 přípravných skic a studií. V první části (kapitola 1–3) práce budou rozebrány vlivy, jež formulovaly malbu tohoto umělce, ale hlavně zde bude popsána samotná skica a její podstata ve výtvarném umění, a to zejména v moderním. Druhá část (kapitola 4-5) se bude zabývat porovnáním pro Slavíčka netypickým motivem architektury a jeho naopak proslulým tématem krajiny, analýzou jednotlivých skic a stěžejní otázce – do jaké míry malíř vycházel ze svých skic ve finálním díle? Jakou roli v jeho díla měla skica? Žádná z monografií věnovaných Antonínu Slavíčkovi dané téma zcela nerozebírá. |
Preliminary scope of work in English |
The bachelor thesis focuses on the role of sketches in the work of Antonín Slavíček. As an exemple of his work is a sketch of gothic building of the Cathedral of St. Vitus in Prague, to which he devoted intensively at the end of his life. There are total of 11 preparatory sketches and studies for the painting.
In the first part (chapter 1-3) of the work, the influences that formulated the painting of this artist will be analyzed, but mainly the sketch itself will be analyzed and also its essence will be described here in the fine arts, especially in the modern arts. The second part (chapter 4-5) will deal with the comparison for Slavíček of an atypical motif of architecture and his famous landscape theme, the analysis of individual sketches and the key question - to what extent did the painter base his sketches in the final work? What role did the sketch play in his work? None of the monographs devoted to Antonín Slavíček completely discuss this topic. |