Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Trendy v naučné literatuře pro děti
Thesis title in Czech: Trendy v naučné literatuře pro děti
Thesis title in English: Trends in educational literature for children
Key words: autorská kniha, výtvarná edukace, naučná literatura pro děti a mládež, teorie barev, ilustrace
English key words: author’s book, art education, educational literature for children, color theory, illustration
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Supervisor: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 09.01.2022
Date of assignment: 17.01.2022
Date and time of defence: 12.01.2023 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:04.12.2022
Date of proceeded defence: 12.01.2023
Course: Bachelor thesis (OSZD004)
Opponents: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. výtvarná část:
- vytvořte autorskou knihu na téma „Teorie barev“
- promyslete celkovou výtvarnou i obsahovou koncepci knihy
- využijte současné výtvarné prostředky
- zvolte vhodný typ knižní vazby a vytvořte autorskou maketu knihy

2. teoretická část:
- prostudujte dostupné zdroje týkající se oblasti naučné literatury v knihách pro děti
- prostudujte literaturu týkající se zvoleného tématu
- zmapujte nabídku dětských naučných knih v Česku
- analyzujte vybrané knihy (téma, cíl, výtvarné provedení)

3. didaktická část:
- uplatněte získané zkušenosti k vytvoření didaktického projektu
- rozvrhněte a rozpracujte pracovní list pro práci s vytvořenou autorskou knihou
- navrhněte úkoly pro hodiny výtvarné výchovy na ZŠ, SŠ nebo ZUŠ vycházející z autorské knihy
„Teorie barev“
References
VÁGNEROVÁ, Marie: Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN: 80-246-0956-8

GABAL, Ivan, VÁCLAVÍKOVÁ HELŠUSOVÁ, Lenka: Jak čtou české děti? Analýza výsledků sociologického výzkumu. 2003

ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury: adaptace mýtů, pohádek a pověstí, autorská pohádka, poezie, próza a komiks pro děti a mládež. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095.

MÍNGUEZ, Xavier: Exploring Education and Children’s Literature. In: REYS-TORRES, Agustín, VILLACAÑAS-DE-CASTRO, Luis S., SOLER-PARDO, Betlem (eds.) Thinking through Children’s Literature in the Classroom. Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, 2014. ISBN (10): 1-4438-5336-4, ISBN (13): 978-1-4438-5336-1

HUŤAŘOVÁ, I.; Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Praha: Tauris, 2004. ISBN
80-211-0485-6.

URBANOVÁ, S.: Meandry a metamorfózy dětské literatury. Votobia, Olomouc, 2003. ISBN 80-7198-548-1

Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009. ISBN 978-80-904218-3-7.

Preliminary scope of work
Cílem bakalářské práce je poznání nejnovějších trendů v české i světové naučné literatuře pro děti. Tyto poznatky obsažené v teoretické části bakalářské práce budou následně uplatněny v autorské knize na téma “Teorie barev”, která bude cílená na čtenáře od deseti let. Cílem této knihy bude představit dětem téma barvy nejen z výtvarného pohledu a dát tak téma barvy do širších souvislostí napříč výtvarným, historickým i fyzikálním oborem. Didaktickým výstupem práce by měl být pracovní list pro práci s knihou a s potenciálem spolupráce s ostatními předměty, zejména fyzikou a dějepisem.
Preliminary scope of work in English
The goal of this thesis is the reflection of current trends in Czech and international educational literature for children. Those reflections will be used in an author’s book with “Color theory” topic targeted to children over ten years old. The goal of this book will be introducing colours in a broader context across various fields. The didactic output will be a worksheet for work with book, with a potential cooperation with other subjects such as physics or history.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html