Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Periodická soustava prvků ve výuce - učební materiály
Thesis title in Czech: Periodická soustava prvků ve výuce - učební materiály
Thesis title in English: Periodic table in chemistry education - teaching materials
Key words: Periodická soustava prvků, didaktická hra, exkurze, infografika, periodicita, elektronegativita, didaktický cyklus CMIARE
English key words: Periodic table of elements, didactic game, excursion, infographics, periodicity, elektronegativity, didactic cycle CMIARE
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: final thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Chemistry Education (31-280)
Supervisor: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 25.11.2021
Date of assignment: 25.11.2021
Date of electronic submission:10.06.2022
Date of proceeded defence: 17.06.2022
Opponents: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Tato závěrečná práce se zabývá tvorbou výukových materiálů, které by měly usnadnit žákům lepší porozumění pojmů, trendů a dalších závislostí při výkladu periodické soustavy prvků a zároveň je zbavit negativních předsudků vůči předmětu chemie. Teoretická část je zaměřena na porovnání učiva v učebnicích na základní a střední škole. Praktická část je věnována třem rozdílným aktivitám, které je možné použít při výkladu periodické soustavy prvků jak na základní, tak střední škole, všechny podle didaktického cyklu CMIARE. Jedná se o motivační hru Periodičtí človíčci, která je převzatá, ale doplněná o realizaci v hodině. Dále je představeno použití infografiky a zařazení exkurze k velké periodické tabulce na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze.
Preliminary scope of work in English
This final thesis deals with the development of study supporting materials that should, provide better understanding of concepts, trends and other dependencies in the periodic table of elements. The theoretical part is focused on the comparison of teaching techniques in existing textbooks at primary and secondary schools. The practical part is devoted to three separate techniques that can be used for the teaching of the periodic table of elements, such as on lower and upper secondary schools, all according to the so called CMIARE didactic cycle (Czech abbreviation for Aims-Method-Instruction-Action-Reflection-Evaluation). One activity is based on existing motivational game Periodic People, but adjusted for the aplication in the education. There is also a presentation of infographics and excursion to large table of periodic elements at the Faculty of Science, Charles University in Prague
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html