Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. 
Textové proměny českých coververzí zahraničních skladeb
Thesis title in Czech: Textové proměny českých coververzí zahraničních skladeb
Thesis title in English: Textual Transformations of Czech Cover-versions of Foreign Lyrics
Key words: coververze|normalizace|komparativní analýza|písňový text|populární hudba
English key words: cover version|normalization|comparative analysis|lyrics|popular music
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK)
Supervisor: prof. PhDr. Petr Bílek, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 25.10.2021
Date of assignment: 25.10.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 26.10.2021
Date and time of defence: 05.09.2023 11:30
Date of electronic submission:26.07.2023
Date of proceeded defence: 05.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Vojtíšek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat úspěšnými českými coververzemi zahraničních písní. Konkrétně se zaměří na komparaci obsahového posunu od zahraničních originálů, v jejímž rámci bude věnována pozornost i rozboru jazykových prostředků. Základem ale bude obecnější kulturální rámec, který coververzi chápe jako vydatný projev v rámci mechanismů kulturního transferu a následné apropriace. V tomto rámci bude tedy zohledněn sociálně-politický kontext, do něhož coververze vstupují (tj. např. adaptace vůči potřebám ideologie minulého režimu či dnešní zpracování coververzí). Ačkoliv práce bude vycházet především z poznatků literární teorie (analýza a interpretace textu), bude přihlížet i k výkladům historickým a hudebně-teoretickým.
References
BÍLEK, Petr A.: „Duní vlak metrem v ránu teplém“: Pár poznámek k absenci obrazů každodennosti v české popkultuře normalizační éry. In: Klimeš Ivan; Wiendl, Jan, eds.: Kultura a totalita: Každodennost. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, s. 384-401.

BÍLEK, Petr A.: K práci i oddechu: Znakový systém normalizační pop music. In: Bílek, Petr A.; Činátlová, Blanka, eds.: Tesilová kavalérie: Popkulturní obrazy normalizace. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2010, s. 57-75.

BÍLEK, Petr A: Ohraničené společenství: Konstruování hranice mezi „naším“ a „cizím“ v české popkulturní a masové produkci období normalizace. In: Klimeš Ivan; Wiendl, Jan, eds.: Kultura a totalita: Národ. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2013, s. 220-242.

BÍLEK, Petr A.: Revoluce ve vzduchu: Obrazy revoluce v populární kultuře přelomu 60. a 70. let 20. století. In: Klimeš Ivan; Wiendl, Jan, eds.: Kultura a totalita: Revoluce. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016, s. 401-423.

CARRABINE, Eamonn: Populární hudba. In: Edwards Tim, ed.: Kulturální teorie: klasické a současné přístupy. Praha: Portál, 2010, s. 295-324.

FRELIGA, Kamil: Coververze – czechosłowacki fenomen kulturowy w latach 68-89. Diplomová práce. Uniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, 2018.

FRITH, Simon: Why Do Songs Have Words? In: Music for Pleasure: Essays in the Sociology of Pop. New York: Routledge, 1998, s. 105-128.

GAROFALO, Reebee: How autonomous is relative: popular music, the social formation and cultural struggle. In: Popular music. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1987, roč. 6, č. 1, s. 77-92.

GRACYK, Theodore: The Aesthetics of Popular Music. In: Internet Encyclopedia of Philosophy. On-line:http://www.iep.utm.edu/music-po/.

HOUDA, Přemysl: Intelektuální protest, nebo masová zábava?: folk jako společenský fenomén v době tzv. normalizace. Praha: Academia, 2014.

KAZALARSKÁ, Zornitza: Smutná píseň je ve vzduchu“ Opakování jako textová strategie zpřítomňování skrytého. In: Česká literatura. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2012, roč. 60, č. 2, s. 147-172.

KLEŇOVÁ, Eliška: Situačně podmíněné proměny současných písňových textů. In: Bohemica Olomucensia. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 2013, roč. 5, č. 1, s. 44-57.

KOTEK, Josef: O české populární hudbě a jejích posluchačích: od historie k současnosti. Praha: Panton, 1990.

KRIMS, Adam: What Does It Mean to Analyse Popular Music? In: Music Analysis. New Jersey: Wiley, 2002, roč. 22, č. 1-2, s. 181-209.

MALINOWSKA, Anna: Cultural Transplantation and Problems of Transferability. Word and Text:
A Journal of Literary Studies and Linguistics IV, 2014, č. 2, s. 24-36.

MOSSER, Kurt: Cover Songs: Ambiguity, Multivalence, Polysemy, http://www.popular-musicology-online.com/issues/02/mosser.html

NEKVAPIL, Jiří; ZEMAN, Jiří: Sémiotické poznámky ke vzniku českých písňových textů. In: Slovo a slovesnost. Praha: Ústav pro jazyk český, 1987, roč. 48., č.1, s. 30-34.

SENKAPOUN, Pavel: Písňový text v kontextu literatury. In: Česká literatura. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2009, roč. 57, č. 5, s. 695-710.

SOLIS, Gabriel: 'I Did It My Way: Rock and the Logic of Covers'. Popular Music and Society, 33, 2010, č. 3, s. 297 — 318
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html