Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza sociálních kompetencí u učitelů základních škol
Thesis title in Czech: Analýza sociálních kompetencí u učitelů základních škol
Thesis title in English: Analysis of social competencies of primary school teachers
Key words: sociální kompetence, standardizovaný dotazník, učitelé základních škol, kvantitativní výzkum
English key words: social competence, standardized questionnaire, primary school teachers, quantitative research
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Supervisor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 21.10.2020
Date of assignment: 21.06.2021
Date and time of defence: 22.05.2023 08:00
Venue of defence: Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna
Date of electronic submission:10.07.2022
Date of proceeded defence: 22.05.2023
Course: Diploma Thesis Defence (OSZD005AN)
Opponents: PhDr. Mgr. Vlastimil Hubert, MBA
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“.
References
Bednář, V. et al. (2013). Sociální vztahy v organizaci a jejich management. Praha: Grada.
Belz, H., & Siegrist, M. (2015). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
Hoskovcová, S., & Vašek, Z. (2017). Inventář sociálních kompetencí: Praha: Hogrefe-Testcentrum.
Kyriacou, CH. (2004). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
Mühleisen, S., & Oberhuber, N. (2008). Komunikační a jiné měkké dovednosti: soft skills v praxi. Praha: Grada.
Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
Preliminary scope of work
Diplomová práce se bude zabývat analýzou sociálních kompetencí u učitelů základních škol. Cílem práce bude porovnat sociální kompetence u vybrané skupiny respondentů. Teoretická část se bude věnovat tématu sociálních kompetencí ve vztahu k učitelské profesi. Praktickou část budou tvořit výsledky standardizovaného dotazníkového šetření pomocí testu Inventáře sociálních kompetencí (Hoskovcová, Vašek, 2017). Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat odlišnosti v sebehodnocení úrovně dosažených sociálních kompetencí u vybrané skupiny respondentů. Na základě výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, která budou využitelná v praxi andragogiky a managementu vzdělávání.

Cíl práce:
Cílem práce bude na základě komplexní teoretické analýzy a realizovaného výzkumného šetření analýza sociálních kompetencí u učitelů základních škol.

Metody výzkumu:
Standardizovaná dotazníková metoda
Standardizovanou písemnou formou budou zjišťovány a zkoumány sociální kompetence u učitelů základních škol. Inventář sociálních kompetencí (Hoskovcová, Vašek, 2017) má dlouhou a krátkou verzi. Dlouhá verze ISK (bude využita v rámci diplomové práce) má 108 položek. Položky ISK sytí 17 primárních škál, které můžeme spojovat do 4 sekundárních škál. Mezi primární škály patří: Prosocialita, Převzetí perspektivy, Pluralita hodnot, Ochota ke kompromisu, Naslouchání, Schopnost prosadit se, Ochota ke konfliktu, Extraverze, Rozhodnost, Sebekontrola, Emocionální stabilita, Flexibilita chování, Internalita, Sebeprezentace, Přímá pozornost k sobě, Nepřímá pozornost k sobě, Vnímání osob. Sekundární škály jsou následně: Sociální orientace, Ofenzivita, Sebeovládání, Reflexibilita.

Návrh osnovy:
Úvod
Kapitoly teoretické části
- Problematika sociálních kompetencí
- Obecná charakteristika profese učitele a učitelství
Kapitoly empirické části
- Obecná charakteristika projektu výzkumu
- Vymezení a formulace výzkumného problému
- Vymezení a formulace cílů výzkumu
- Popis výzkumného nástroje – standardizovaný dotazník
- Popis použitých technik statistické analýzy dat
- Charakteristika předvýzkumu a jeho závěry
- Výzkumné šetření diplomové práce
Diskuze a závěr
Preliminary scope of work in English
The diploma thesis will deal with the analysis of social competencies of primary school teachers. The aim of the work will be to compare the social competencies of a selected group of respondents. The theoretical part will deal with the topic of social competencies in relation to the teaching profession. The practical part will consist of the results of a standardized questionnaire survey using the Inventory of Social Competences test (Hoskovcová, Vašek, 2017). The aim of the research survey will be to find out, find and compare differences in self-assessment of the level of achieved social competencies in a selected group of respondents. Based on the research, conclusions and recommendations will be formulated, which will be usable in the practice of andragogy and management of education.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html