Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 372)
Thesis details
   Login via CAS
Děti předškolního věku a role médií v jejich životě
Thesis title in Czech: Děti předškolního věku a role médií v jejich životě
Thesis title in English: Preschool children and the role of the media in their lives
Key words: dítě předškolního věku, gramotnost, čtenářská gramotnost a pregramotnost, mediální gramotnost a mediální výchova, média a multimédia, děti a média
English key words: preschool child, literacy, reading literacy and preliteracy, media literacy and media education, media and multimedia, children and media
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra české literatury (41-KCL)
Supervisor: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Author: Mgr. Anežka Běťáková - assigned by the advisor
Date of registration: 09.10.2021
Date of assignment: 09.10.2021
Date and time of defence: 15.01.2024 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R128, 128, divadlo, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:04.12.2023
Date of proceeded defence: 15.01.2024
Course: Diploma Thesis (OSZD005PP)
Opponents: Mgr. Lukáš Neumann, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Téma: V diplomové práci se budu zabývat problematikou využívání multimédií především u dětí předškolního věku. Tím, jak tato skutečnost na děti působí, jak ji děti vnímají, a také tím v jakém rozsahu se využívání multimédií v současných rodinách objevuje.
Cíle bakalářské práce:
- Poukázat na problematiku čím dál častějšího využívání médií dnešní společností. Nejen dětmi, ale také dospělými.
- Prostřednictvím výzkumu aplikovaného na rodičích a jejich dětech zjistit, jak děti předškolního věku vnímají roli médií, jaký na ně média mají vliv a v jaké míře jsou média dětmi a jejich rodiči využívány.

Zásady pro vypracování:
1. Studium odborné literatury k tématům: charakteristiky dětí předškolního věku v souvislosti s tématem práce; čtenářská pregramotnost; média a multimédia
2. Empirická část – dotazník pro rodiče dětí vybraných MŠ a formulace hypotéz ohledně využívání médií rodiči i jejich dětmi a trávení volného času; rozhovory s dětmi dotazovaných rodičů nad tématem využívání médií a trávení volného času; kvantitativní charakter výzkum se zajištěním triangulace dat – a to jak na úrovni výběru metod sběru dat, tak triangulace ze strany výběru respondentů
3. Praktická část – Na základě studia odborné literatury a výsledků dotazníkového šetření mezi rodiči a rozhovory s dětmi autorka vytvoří návrh integrálního bloku / projektu, který bude realizovat s dětmi předškolního věku ve vybrané MŠ; bude ho realizovat, reflektovat a evaluovat. Jeho cílem bude podpora řešení problému s častým využíváním médií u dětí. Autorka postaví integrovaný blok/projekt na práci s knihou Natálčin andulák a bude ho doprovázet dalšími aktivitami s využitím integrovaného pojetí čtenářské pregramotnosti.
References
Monografie
Doláková, S. (2015). Umíme to s pohádkou? Praha: Portál.
Gebhartová, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Praha: Portál.
Homolová, K. (2009). Čtenářská propedeutika. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita,
Pedagogická fakulta.
Chaloupka, O. (1982). Rozvoj dětského čtenářství. Praha.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-287-4.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. 2., přepracované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
Krüger, K., Unzeitigová, V. (2007). Další strategie k rozvíjení kritického myšlení: Příručka III. Praha: Kritické myšlení.
Lepilová, K. (2014). Cesty ke čtenářství. Brno: Edika.
Lepilová, K. (2004). Text, obraz, zvuk: („Vyprávějte si s námi!“). Ostrava:
Ostravská univerzita, Filozofická fakulta.
MÜLLER, Richard a Tomáš CHUDÝ. Za obrysy média: literatura a medialita. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2020. ISBN 978-80-246-4688-6.
PIORECKÝ, Karel. Česká literatura a nová média. Praha: Academia, 2016. Literární řada. ISBN 978-80-200-2578-4.
ŘÍČAN, Pavel a Drahomíra PITHARTOVÁ. Krotíme obrazovku: jak vést děti k rozumnému užívání médií. Praha: Portál, 1995. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-084-7.
Steelová, J. L., Meredith K. S., Temple, Ch., Walter, S. (2007). Plánování výuky a učení a hodnocení. Praha: Kritické myšlení.
Steelová, J. L., Meredith K. S., Temple, Ch., Walter, S. (2007). Dílna čtení. Vychováváme přemýšlivé čtenáře. Praha: Kritické myšlení.
Svobodová, E., Švejdová, H. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál.
Tomášková, I., (2015), Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole, Praha: Portál.
Tomková, A., Kašová, J., Dvořáková, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál.
Tomková, A. (2007). Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PedF UK.
Učím s radostí. Zkušenosti – lekce – projekty. (2004). Agentura STROM: Praha.
Váchová, Alena, Kupcová, Zuzana a Michaela Kukačková. Rozvíjíme jazyk a řeč dětí: dítě a jeho psychika - jazyk a řeč. Praha: Raabe, c2015. Rozvíjíme dítě v jednotlivých oblastech předškolního vzdělávání. ISBN 978-80-7496-173-1.
VYSKOČILOVÁ, Zuzana, ed. Literatura a média: sborník přednášek pro doktorandský seminář Ústavu bohemistiky Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. České Budějovice: Ve spolupráci s Filozofickou fakultou Jihočeské univerzity vydalo nakl. Tomáš Halama, 2013. ISBN 978-80-87082-29-4.
Vraspírová, P. (2009). Prostředí a projekty podporující dětskou četbu. Ikaros, 2009, roč. 13, č. 3. Dostupné z http://www.ikaros.cz/node/5304
Odborné publikace věnované Předškolní pedagogice a vývojové psychologii dané věkové skupiny.

Články
Hausenblas, O., Košťálová, H. (2006). Co je E – U – R. In Kritické listy. Roč. 2006, č. 22, s. 54-58. Dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty22_eur
Homolová, K. (2012). Rozvíjení čtenářské pregramotnosti a tvorba čtenářské nekompetence u předškolních dětí. In Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole (ed. Wildová), Praha: PedF UK.
KROPÁČKOVÁ, Jana; WILDOVÁ, Radka; KUCHARSKÁ, Anna. (2014). Pojetí a rozvoj čtenářské pregramotnosti v předškolním období. In Pedagogická orientace, 24(4), s. 488–509. Dostupné z https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1896/1509
Šafránková, K. (2010). Čteme s nečtenáři. In Kritické listy Roč. 2010, č. 38, s. 16-19.
Matějček, Z. (2000). Malí čtenáři. In Informatorium 3-8, Roč. 7, č. 8, s.5.
Těthalová. M. (2009). Knížka je můj kamarád. In Informatorium: Časopis pro výchovu dětí od 3-8 let v mateřských školách a školních družinách. Roč. 16, č. 6, s. 12-14.
Tuháčková, N. (2010). Jak čteme dětem. In Kritické listy. Roč. 2010, č. 38, s. 23-25.
Wildová, R. (2011). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. In Pedagogika, Roč. 52, č. 1-2, s. 10-21.
Informace o metodách vhodných pro rozvoj kritického čtení a myšlení, viz články dostupné z http://www.kritickemysleni.cz/aktuality.php

Internetové zdroje:
KOŠŤÁLOVÁ, Hana, ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina, HAUSENBLAS, Ondřej, ŠLAPAL, Miloš. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online]. Praha: ČŠI, 2010 [cit. 2021-02-12]. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=78120&view=2935
LAUFKOVÁ, Veronika a Adéla GOLDMANNOVÁ. Rozvoj čtenářské pregramotnosti v praxi mateřské školy [online]. Praha: Charles University, Faculty of Education Press, 2020, s. 12 [cit. 2021-02-15]. ISBN 978-80-7603-202-6. Dostupné z: http://vydavatelstvi.pedf.cuni.cz/index.php/2020/11/08/rozvoj-ctenarske-pregramotnosti-v-praxi-materske-skoly-2/
LAUFKOVÁ, Veronika a kol. Projekt S knížkou do života a čtenářská gramotnost: metodická příručka pro práci knihoven s dětmi ve věku 3-6 let [online]. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2020 [cit. 2021-03-01]. ISBN 978-80-7050-733-9. Dostupné z: <https://drive.google.com/file/d/1jrcVsCTNWzYqhShRisYnj53lCb8UE9re/view>
LAUFKOVÁ, Veronika. Čtenářská gramotnost z pohledu rámcových a školních vzdělávacích programů [online]. Praha: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2018 [cit. 2021-02-09]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2018/11/02_Laufkova.pdf
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana, SVOBODOVÁ, Eva, ŠVEJDOVÁ, Hana, VÍTEČKOVÁ, Miluše. Čteme si, hrajeme si, poznáváme…Metodika čtenářské pregramotnosti [online]. České Budějovice: Pedagogická fakulta, JU v Českých Budějovicích, 2019 [cit. 2021-01-20]. ISBN 978-80-7394-763-7. Dostupné z: http://www.pf.jcu.cz/misc/pvupms/doc/Metodika_ctenarske_pregramotnosti.pdf
POSPÍŠILOVÁ, Zuzana, 2009. Pozitivní vliv čtení na dětskou psychiku. In: Svět dětské fantazie. Ostrava – Poruba: Svět dětské fantazie, 1. 2. 2003. [online]. [cit. 2021-02-30]. Dostupné z:http://www.svetdetskefantazie.cz/clanky/pozitivni-vliv-cteni-na-detskoupsychiku.htm/
RYBÁROVÁ, Eva. Čtenářská pregramotnost v RVP PV [online]. Praha: Portál, 2015, [cit. 2021-03-27]. ISBN 978-80-262-0790-0. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/sc1/files/2017/05/AnalyzaRVPRyb.pdf
RYBÁROVÁ, Eva, WILDOVÁ, Radka. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání [online]. Praha: Pedagogická fakulta, UK, 2019 [cit. 2021-01-28]. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2019/10/Gramotnost_02_2019_FINAL.pdf"
Tematická zpráva. Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání. (2011). Praha: ČŠI. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/DOKUMENTY/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Podpora-rozvoje-ctenarske-gramot
WILDOVÁ, Radka, VYKOUKALOVÁ, Věra, RYBÁROVÁ, Eva, RONKOVÁ, Jolana a
Radka HARAZINOVÁ. Rozvoj čtenářské pregramotnosti prostřednictvím
čtenářských strategií Metodická příručka pro učitele mateřských škol pro
práci s pohádkou a pověstí. [online] Praha: PedF UK, 2019 [cit. 2021-01-19]. Dostupné z:
<https://pages.pedf.cuni.cz/…pdf>

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html