Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Možnosti edukace a aktivizace seniorů v sociálních zařízeních
Thesis title in Czech: Možnosti edukace a aktivizace seniorů v sociálních zařízeních
Thesis title in English: Possibilities of education and activation of seniors in social facilities
Key words: aktivizace seniorů, edukace, senior, terapie, učení, sociální zařízení, specifické potřeby seniorů, vzdělávání seniorů, stáří, domov pro seniory, aktivizační pracovník, aktivizační činnosti, rehabilitace, gerontagogika
English key words: activation of seniors, education, senior, therapy, learning, social facilities, specific needs of seniors, education of seniors, old age, home for the elderly, activation worker, activation activities, rehabilitation, gerontagogy
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Supervisor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 02.11.2020
Date of assignment: 21.06.2021
Date and time of defence: 16.05.2022 07:30
Venue of defence: Myslíkova 7, Praha 1, M103, multimediální učebna
Date of electronic submission:14.04.2022
Date of proceeded defence: 16.05.2022
Course: Diploma Thesis Defence (OSZD005AN)
Opponents: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce bude zpracována v souladu s aktuálně platným zněním Opatření děkana č. 38/2020 „O podrobnostech pro závěrečné práce“.
References
Kolektiv autorů, 2018. Aktivizace seniorů – tělesné a duševní aktivizační programy včetně pracovních listů. Praha: Verlag Dashöfer. ISBN 978-80-87963-75-3.
BOČKOVÁ, Věra, 2000. Celoživotní vzdělávání - výzva nebo povinnost?. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. ISBN 80-244-0155-x.
HAŠKOVCOVÁ, Helena, 2010. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: Havlíček Brain Team. ISBN 978-80-87109-19-9.
JARVIS, Peter, 2010. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge. ISBN 0-415-49478-8.
KLEVETOVÁ, Dana, 2017. Motivační prvky při práci se seniory. 2., přepracované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0102-3.
ONES, Phil, 2007. Drama as Therapy: Theory, practice and research. 2. ed. New York: Routledge. ISBN 978-0-415-41556-9
PETŘKOVÁ, Anna a Rozália ČORNANIČOVÁ, 2004. Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů: studijní texty pro distanční studium. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0879-1.
PLAMÍNEK, Jiří, 2010. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3235-0
PRŮCHA, Jan, 2014. Andragogický výzkum. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5232-7.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA, 2014. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4748-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ, 2013. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
PRŮCHA, Jan, VETEŠKA, Jaroslav, 2014. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4748-4.
ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ, 2015. Edukace seniorů: gerontagogika a gerontodidaktika. Praha: Grada. ISBN 78-80-247-5446-8.
VETEŠKA, Jaroslav, 2016. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262_1026-9.
VELEMÍNSKÝ, Miloš, 2007. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. České Budějovice: Dona. ISBN 978-80-7322-109-6.
VOSTRÝ, Michal, VETEŠKA, Jaroslav a kol., 2021. Kognitivní rehabilitace seniorů: Psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2866-2.
Zákon o sociálních službách 108/2006
Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Preliminary scope of work
Diplomová práce je zaměřena na edukaci a aktivizaci seniorů v sociálních službách vybraných sociálních zařízení v Jihomoravském kraji. Práce sleduje nabídku edukačních a aktivizačních programů pro seniory v Jihomoravském kraji, zejména v okrese Hodonín a jejich pozitivní či negativní vliv na seniory. V teoretické části se věnuji tématu stáří, stárnutí obyvatel, vymezení podstatných edukačních a aktivizačních programů a jejich důležitost a přínos, kvalitu nabízených programů a vzdělávání a aktivizaci seniorů v kontextu aplikované vědní disciplíny. Zjištění, které aktivity jsou pro seniory nejpodstatnější a které jim přináší největší užitek v jejich běžném životě. V praktické části se zaměřím na aktivizační aktivity v konkrétních zařízeních a jejich vliv na biologickou, psychickou a sociální stránku klienta.

Cíl práce:
Analyzovat možnosti a dostupnost edukace a aktivizace seniorů v domově se soc. službou. Analýza nedostatku a identifikace příležitosti ke zlepšení. Vliv edukačních a aktivizačních cvičení na psychiku a všeobecný rozvoj jedince.

Metody výzkumu:
Dotazování – rozhovory se zaměstnanci a klienty
Návrh osnovy:
Úvodní strana s názvem, jménem a univerzitou
- poděkování
- abstrakt cz aj
- klíčová slova cz aj

Úvod
1 Edukace a aktivizace seniorů – teoretická východiska
1.1 Problematika stárnutí a stáří
1.1.1 Senior
1.1.2 Problematika stáří
1.1.3 Senior dříve a nyní
1.2 Aktivizace seniorů
1.2.1 Aktivizátor a jeho kompetence
1.2.2 Využití aktivační terapie u seniorů
1.2.3 Přínosy a rizika aktivačních programů
1.2.4 Typy aktivizace
1.2.5 Rozdělení metody aktivizace
1.2.6 Vybrané aktivační programy
1.2.7 Vybrané druhy terapie
1.3 Edukace seniorů v kontextu gerontagogiky
1.3.1 Geragog a jeho kompetence
1.3.2 Cíle a smysl edukace
1.3.3 Motivace seniorů k dalšímu vzdělávání
1.3.4 Formy edukace
1.3.5 Funkce edukace
1.3.6 Metody edukace
1.3.7 Edukační programy
1.3.8 Vzdělávání seniorů jako celoživotní proces
1.3.9 Univerzity třetího věku
1.3.10 Druhy zařízení pro seniory
2 Výzkum - dostupnost edukace a aktivizace ve vybraných zařízení
2.1 Cíle a metodika, výzkumné otázky
2.2 Výsledky rozhovorů
2.2.1 Výsledky rozhovorů se seniory
2.2.2 Shrnutí rozhovorů se seniory
2.2.3 Výsledky rozhovorů s pracovníky zařízení
2.2.4 Shrnutí rozhovorů se zaměstnanci
2.3 Výsledky výzkumu
Závěr
Seznam použitých informačních zdrojů
Preliminary scope of work in English
The diploma thesis is focused on education and activation of seniors in social services of selected social facilities in the South Moravian Region. The thesis tries to find out what is the offer of activation programs and also to analyse what is the demand for such activities in the South Moravian Region, especially in the district of Hodonín and to evaluate their positive or negative impact on seniors. In the theoretical part I deal with the topic of old age, ageing of population, the definition of essential educational and activation programs and their importance and contribution, the quality of programs offered and the education and activation of seniors in the context of applied scientific discipline. Finding out which activities are most important for seniors and which bring them the greatest benefit in their daily lives. In the practical part I will focus on activation activities in specific facilities and their impact on the biological, psychological and social aspects of the client.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html