Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
On Thursday, September 4, 2025, from 8:00 PM to 10:00 PM, there will be an outage of WhoIs system. This will limit work in IS studium. For example, you will not be able to submit thesis. Subscription to courses should remain unaffected by the outage. We apologize for any inconveniece and we thank you for understanding. 
Placený obsah internetové mutace sportovního deníku Sport - případová studie
Thesis title in Czech: Placený obsah internetové mutace sportovního deníku Sport - případová studie
Thesis title in English: Paid Content of the internet version of the sports daily Sport - case study
Key words: placený obsah, prémiový obsah, paywall, Deník Sport, isport.blesk.cz, předplatné, inzerce, on-line zpravodajství, sport
English key words: paid content, premium content, paywall, Deník Sport, isport.blesk.cz, subscription, advertising, online news, sport
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Media Studies (23-KMS)
Supervisor: Mgr. Ing. Kateřina Turková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 06.08.2021
Date of assignment: 06.08.2021
Date and time of defence: 24.06.2022 08:00
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1
Date of electronic submission:03.05.2022
Date of proceeded defence: 24.06.2022
Opponents: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
ANDREWS, Phil. Sports Journalism: A Practical Introduction. 2nd edition. London: SAGE Publications, 2014, ISBN 978-1-4462-5338-0.
BENDA, Josef. Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989–2006. Vydání první. Praha: Karolinum, 2007, ISBN 978-80-246-1387-1
BURTON, Graeme a Jan JIRÁK. Úvod do studia médií. 1. vydání. Brno: BARRISTER & PRINCIPAL, 2001, ISBN 80-85947-67-6.
DĚKANOVSKÝ, Jan. Sport, média a mýty: Zlatí hoši, královna bílé stopy a další moderní hrdinové. První vydání. Praha: Dokořán, 2008, ISBN 978-80-7363-131-4
CHYI, Iris. Paying for What? How Much? And Why (Not)? Predictors of Paying Intent for Multiplatform Newspapers. The Intrenational Journal on Media Management. 2012, roč. 14, č. 3
JENKINS, Henry. Convergence Culture. NYU Press, 2006.
KONČELÍK, Jakub, Pavel VEČEŘA a Petr ORSÁG. Dějiny českých médií 20. století. Vyd. 1.
Praha: Portál, 2010. ISBN 978-807-3676-988.
LEVY, David., NIELSEN, Rasmus K. The Changing Business of Journalism and its Implications for Democracy. Oxford: Reuters Institute for the Study of Journalism, 2010.
MANOVICH, Lev. The Language of New Media. Cambridge: The MIT Press, 2001.
MYLLYLAHTI, Merja. Newspaper Paywalls – The Hype and the Reality. Digital Journalism. 2014, roč. 2, č. 2.
NECHUSHTAI, Efrat, ZALMANSON, Lior.‘Stay informed’, ‘become an insider’ or ‘drive change’: Repackaging newspaper subscriptions in the digital age. Journalism, 2019.
OSVALDOVÁ, Barbora. HALADA, Jan. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3. rozš. vyd. Praha: Libri, 2007.
PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010., ISBN 978-80- 245-1742-1.
REIFOVÁ, Irena. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál. 2004.
RIETHOFOVÁ Alžběta. Vývoj periodika Československý sport od svého vzniku do roku 1988. Praha, 2012. 60 s. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky, Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce PhDr. Petr Bednařík, Ph.D.
ROWE, David. Sport, Culture and the Media: The Unruly Trinity. Second edition. Maidenhead: Open University Press, 2004, ISBN 0-335-21075-9.
SEKOT, Aleš. Sport a společnost. Brno: Paido, 2003, ISBN 80-7315-047-6.
TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Vydání první. Praha: Portál, s. r. o., 2010, ISBN 978-80-7367-683-4.
Preliminary scope of work
S vývojem technologií se objevují i nové možnosti konzumování obsahů. Mohou vznikat nové obsahy založené právě na moderních technologiích. Vznikají nové obchodní modely, na kterých vznikají byznysy firem fungujících v 21. století. Jedním takovým modelem je předplatné za obsah. V případě mé diplomové práce se jedná o předplatné za prémiový obsah ve sportovním deníku Sport.

V tomto prémiovém obsahu se nachází různé analýzy, rozhovory se slavnými sportovními osobnostmi nebo přímo jejich blogy. V této diplomové práci se zaměřím na popsání podoby takového prémiového obsahu, co přináší čtenářům a jaké jsou jeho benefity.
Preliminary scope of work in English
With the development of technology, new possibilities for consuming content are also emerging. New content can be created based on modern technologies. New business models are emerging, on which the businesses of companies operating in the 21st century are created. One such model is content subscription. In the case of my diploma thesis, it is a subscription for premium content in the sports daily Sport.

In this premium content there are various analyzes, interviews with famous sports personalities or directly their blogs. In this thesis, I will focus on describing the form of such premium content, what it brings to readers and what are its benefits.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html