Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Constructing a biographical narrative: The role of Madhva’s divine identity in the Sumadhvavijaya
Thesis title in Czech: Konstrukce životopisného narativu: Úloha Madhvovy božské identity v Sumadhvavidžaje
Thesis title in English: Constructing a biographical narrative: The role of Madhva’s divine identity in the Sumadhvavijaya
Key words: Madhva|Dvaitavédánta|Sumadhvavidžaja|hagiografie|životopisný narativ|božská identita
English key words: Madhva|Dvaita Vedanta|Sumadhvavijaya|hagiography|biographical narrative|divine identity
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Institute of Asian Studies (21-UAS)
Supervisor: James Michael Madaio, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 17.06.2021
Date of assignment: 17.06.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 15.02.2022
Submitted/finalized: no
Guidelines
Česky:
Indický světec Madhva, který žil ve třináctém století n.l., je zakladatelem náboženské školy propagující přísný monoteistický realismus, zvané dvaitavédánta nebo také madhvavédánta. Madhvovo učení se zrodilo z podhoubí již existující exegetické náboženské tradice védánty, jež za svou nejvyšší autoritu považuje texty upanišad, Védántasúter a Bhagavadgíty. Madhva tyto posvátné texty opatřil novým výkladem, zároveň ale také podstatně rozšířil rámec toho, co považoval za autoritativní písma, a svou doktrínu založil na několika nových filozofických a teologických konceptech, což jeho učení výrazně odlišilo od jiných, již existujících védántských škol. Madhva intenzivně cestoval a propagoval svou doktrínu, která během poměrně krátké doby úspěšně zakořenila nejdříve v jižní Indii a poté i za jejími hranicemi. Předpokládá se, že Madhvova mimořádná intelegence a osobní charisma hrály podstatnou roli v šíření jeho učení, které účinně a úspěšně konfrontovalo jiné filozofické a náboženské tradice.
O Madhvově životě existuje pouze malé množství přímých dokladů. Nejvýznamnějším zdrojem obsahujícím informace o jeho životě je výpravná báseň Sumadhvavidžaja, složená Madhvovým žákem Nárájanou Panditem brzy po Madhvově smrti. Sumadhvavidžaja je jediným dochovaným a možná také kdy stvořeným biografickým dílem o Madhvovi. Jeho následovníci ji považují za náboženské písmo a chovají ji ve velké úctě. Madhvův životní příběh zachycený v Sumadhvavidžaje obsahuje kromě některých historických informací také četné teologicky naučné prvky včetně nadpřirozených bytostí a jevů, což je příznačné pro hagiografický literární žánr.
Jedním z hlavních “teografických” motivů v Sumadhvavidžaje je Madhvova božská identita jakožto vtělení Vájua, boha větru puránového panteonu. Cílem této diplomové práce je prozkoumání významu Madhvovy božské identity při procesu utváření Madhvova životopisného narativu v Sumadhvavidžaje. Během svého rozboru se pokusím zodpovědět otázku, proč byl Madhva ztotožněn právě s bohem větru Vájuem. Také se zamyslím nad významem vztahu, který měl Madhva se svými učiteli, a vysvětlím, jakým způsobem se jeho nová škola napojila na dřívější tradici, tak aby legitimizovala svou autoritu. Dále prozkoumám vliv Madhovy božské identity na jeho studium, filozofické debaty a četné nadpřirozené skutky, které v rámci již zmíněného biografického narativu vykonal. Nakonec se pozastavím nad tím, jaký význam hrálo Madhvovo ztotožnění s bohem větru Vájuem při určení jeho protivníků a jak ovlivnilo způsob, kterým se k nim vztahoval.

Anglicky:
The thirteenth century South Indian saint Madhva is the founder of a tradition called Dvaita Vedānta (also known as Mādhva Vedānta), which expounds a rigorous monotheistic realism. The Mādhva school arose within a preexisting theological context called Vedānta, which is an exegetical tradition on key scriptural texts, namely the Upaniṣads, Vedāntasūtras and Bhagavadgītā. Madhva interpreted these particular texts in a novel way, but he also significantly broadened the scope of authoritative scripture and based his doctrine on several original philosophical and theological concepts, which set his thought distinctly apart from earlier Vedantic traditions. Within a few decades of Madhva’s travels and teaching, his tradition gained a strong footing within South India and beyond. Madhva’s sharp intellect and charismatic personality is considered to have played an important role in the spread of the tradition, which poignantly confronted and challenged other doctrines.
Direct evidence of Madhva’s life and activities is scarce. The most widely used source is the grand poem Sumadhvavijaya, which was written shortly after Madhva’s passing by one of his key disciples, Narayana Pandita. It is probably the only extant or perhaps the only ever written hagiography on Madhva. The Sumadhvavijaya is revered among Madhva’s followers who consider it a sacred scripture (śāstra). As is generally the case among hagiographies, the story of Madhva’s life in the Sumadhvavijaya presents not only historiographical details but also theologically instructive elements, which entail divine characters and interventions.
One of the key ‘theographic’ themes running through the Sumadhvavijaya is Madhva’s divine identity as an incarnation of Vayu, the wind god of the Puranic pantheon. The aim of this thesis is to investigate the role and significance of this divine identity in the construction of Madhva’s biographical narrative in the Sumadhvavijaya. In my analysis, I will try to answer the question why Madhva was identified with the wind-god Vayu. I will look into the significance of Madhva’s relationship with his teachers and explain how his tradition linked itself to the past to establish its authority. Furthermore, I will examine how Madhva’s divine identity effects his studies and later on philosophical debates, as well as how it relates to the supernatural feats he performs throughout the hagiographical narration. Finally, I will discuss the significance of Madhva’s identity as Vayu in the identification and treatment of his adversaries.
References
Bader, Jonathan. 2000. Conquest of the Four Quarters: Traditional Accounts of the Life of Śaṅkara. New Delhi: Aditya Prakashan.
CALLEWAERT, Winand M. a SNELL, Rupert, ed. According to Tradition: Hagiographical Writing in India. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 1994. Khoj – A Series of Modern South Asian Studies, Volume 5.
GRANOFF, Phyllis. Holy Warriors: A Preliminary Study of Some Biographies of Saints and Kings in the Classical Indian Tradition. In Journal of Indian Philosophy , September 1984, Vol. 12, No. 3. Springer, 1984.
GRANOFF, Phyllis. Scholars and Wonder-Workers: Some Remarks on the Role of the Supernatural in Philosophical Contests in Vedānta Hagiographies. In Journal of the American Oriental Society, Vol. 105, No. 3. American Oriental Society, 1985.
KAMATH, N. Vishwanath. Śrī Sumadhvavijaya - A Critical Study. PhD. Thesis. Dharwad: Karnatak University, 1993.
Mesquita, Roque. Madhvas Quotes from the Purāṇas and the Mahābhārata: An Analytical Com-
pilation of Untraceable Source-Quotations in Madhvas Works along with Footnotes. New
Delhi: Aditya Prakashan, 2008.
Mesquita, Roque. The Rank and Function of God Vāyu in the Philosophy of Madhva. In Indo-Iranian Journal 46. Kluwer Academic Publishers, 2003.
MULDER-BAKKER, Anneke B., ed. The Invention of Saintliness. London: Routledge, 2002.
Novetzke, Christian Lee. The Theographic and the historiographic in an Indian sacred life story. In Sikh Formations: Religion, Culture, Theory, Volume 3, Number 2, December 2007.
Paṇḍitācārya, Nārāyaṇa. Aṇumadhvavijaya. English translation by Bannur Ramachandra Rao. Downloaded fromhttp://www.dvaita.org/
Paṇḍitācārya, Nārāyaṇa. Maṇimañjarī. English translation, courtesy of Phillip Hill. Downloaded from dvaita.org.
PAṆḌITA, Nārāyaṇa. The Sumadhva Vijaya [roman]. http://www.dvaita.org, 2007a. Last update on 19.11.2000. [cit. 8.5.2019 12:58] Available from: http://www.dvaita.net/pdf/smvijaya/smv_r.pdf.
PAṆḌITA, Nārāyaṇa. The Sumadhva Vijaya [devanagari]. http://www.dvaita.org, 2007b. Last update on 19.11.2000. [cit. 8.5.2019 13:00] Available from: http:// www.dvaita.net/pdf/smvijaya/smv.pdf.
Paṇḍitācārya, Nārāyaṇa. Sumadhvavijayaḥ, Bhāvaprakāśikāsametaḥ. Prabhañjanācārya ed. Bangalore: Sri Man Madhwa Siddhantonnahini Sabha, 1989.
PAṆḌITĀCĀRYA, Śrī Nārāyaṇa. Sumadhvavijayaḥ: Prathamaṁ sampuṭam. Second ed. (revised). Edited by S. R. Pandurangi and A. B. Shyamachar. Bangalore: Dvaita Vedanta Studies and Research Foundation, 2010.
PAṆḌITĀCĀRYA, Śrī Nārāyaṇa. Sumadhvavijayaḥ: Dvitīyaṁ sampuṭam. Revised second ed. Edited by S. R. Pandurangi and A. B. Shyamachar. Bangalore: Dvaita Vedanta Studies and Research Foundation, 2013.
PANDITACHARYA, Narayan. Sumadhwavijaya. Rendered into English with text by Prof. G. V. Nadgouda. Bengalore: Anandatirtha Pratisthana Poornaprajna Vidyapeetha, 1991.
Pratsch, Thomas. Der Hagiographische Topos. Berlin: Walter de Gruyter, 2005.
SARMA, Deepak. Hanumān qua Madhvācārya and Sītā qua Lakmi: Traces of the Rāmāyaṇa in Mādhva Doctrine. In Journal of Vaishnava Studies Vol. 12, No. 2. 2004.
SAX, William S. Conquering the quarters: Religion and politics in Hinduism. In International Journal of Hindu Studies 4, 1. World Heritage Press Inc., 2000.
Sharma, B.n. K. (2000). History of the Dvaita school of Vedānta and its literature: from the earliest beginnings to our own times (3rd rev. ed.). Motilal Banarsidass.
SHARMA, B. N. K. My Further Ten Research Papers. Mumbai: The Author, 2002.
SHARMA, B. N. K. My Latest Four Research Papers. Mumbai: The Author, 2001.
SHARMA, B. N. K. Philosophy of Sri Madhvacharya. Revided edition. Delhi: Motilal Banarsidass, 1986.
SHARMA, Deepak. Madhvācārya and Vyāsatīrtha: Biographical Sketches of a Systemazer and his Successors. In Journal of Vaishnava Studies, Vol. 15, no. 2. 2007.
SHERIDAN, Daniel P. The Dueling Sacred Biographies od Madhva and Śankara. 2007.
SHERIDAN, Daniel P. “Vyasa as Madhva’s Guru: Biographical Context for a Vedantic Commentator,” in Jeffrey R. Timm, ed. Texts in Context: Traditional Hermeneutics in South Asia. Albany: State University of New York Press, 1992.
STOKER, Valerie. Polemics and Patronage in the City of Victory. Oakland: University of California Press, 2016.
SUDINDRA RAO, ANUSHA. Of Deities and Demons: Madhva’s doctrine of hierarchy in the Mahābhāratatātparyanirṇaya. Unpublished. Ph.D. thesis. University of Calgary, 2019.
Zydenbos, R.J. "Some examples from Maadva Hagiography" in According to Tradition, Hagiographical writing in India, ed. Winand M. Callewaert and Rupert Snell.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html