Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Factors Influencing Student Perception of Experimental Activities in Physics Education
Thesis title in Czech: Faktory ovlivňující žákovské vnímání experimentálních aktivit ve výuce fyziky
Thesis title in English: Factors Influencing Student Perception of Experimental Activities in Physics Education
Key words: fyzikální vzdělávání|experiment|vnímání žáků
English key words: physics education|experiment|student perception
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: dissertation
Thesis language: angličtina
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Marie Snětinová, Ph.D.
Author: RNDr. Alexandr Nikitin - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.07.2021
Date of assignment: 28.07.2021
Confirmed by Study dept. on: 06.09.2021
Advisors: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
Guidelines
1. Provést rešerši tuzemské i mezinárodní literatury týkající se zaměření práce.
2. Zjistit názory relevantních aktérů (středoškolští učitelé, oboroví didaktici, psychologové, studenti učitelství fyziky, žáci středních škol) k vybraným experimentálním aktivitám.
3. Na základě získaných poznatků a úvodní rešerše identifikovat faktory ovlivňující postoje žáků k daným experimentálním aktivitám.
4. Navrhnout a realizovat výzkum mapující tyto faktory a jejich souvislost s dalšími aspekty fyzikálního vzdělávání (jako např. vnitřní motivace žáků, akademická motivace).
5. Prezentovat jak průběžné tak finální výsledky formou příspěvků na českých i mezinárodních konferencích o fyzikálním vzdělávání či formou článků.
References
Bell, J. (2005). Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.) (2005). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc.
Fraser, J. B., McRobbie, C. J., & Tobin, K. G. (Eds.). (2012). Second international handbook of science education. Dordrecht: Springer.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. Praha: Portál.
Janík, T., & Seidel, T. (2009). The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. Münster: Waxmann.
Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T., & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Paido, Brno.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary Educational Psychology, 61.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Články v časopisech Phys.Rev.ST-PER, Am.J.Phys., Eur.J.Phys., Phys.Educ., Int.J.Sci.Edu. a další práce a studie
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html