Začlenění kritického myšlení do výuky na základních školách
Thesis title in Czech: | Začlenění kritického myšlení do výuky na základních školách |
---|---|
Thesis title in English: | Integration of critical thinkinging to the teaching in primary school |
Key words: | Kritické myšlení|Základní škola|Kurikulum|Výuka|Racionální myšlení |
English key words: | Critical thinking|Primary school|Curriculum|Teaching|Rational thinking |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | Mgr. Markéta Pelzová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 15.03.2021 |
Date of assignment: | 15.03.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 02.02.2022 |
Date and time of defence: | 22.06.2022 09:30 |
Date of electronic submission: | 13.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 22.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce Začlenění kritického myšlení do výuky na základních školách je popsat, do jaké míry je kritické myšlení začleněno do kurikula na základních školách, zda je mu věnovaná dostatečná pozornost a proč bychom se mu měli právě v 21. století věnovat. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V teoretické části je práce zaměřena na definici pojmu kritickéhé myšlení, základní charakteristiky či vymezení dle autorů. Její součástí je i zaměření se na důležitost kritického myšlení pro součastnost, jeho začlenění v RVP a metody. jak jej přidat do výuky. Empirická část se skládá z výzkumné sondy mezi pedagogickými pracovníky na základních školách ve formě standardizovaného rozhovoru. |
References |
GAZDA, Jan, Václav LIŠKA a Bořivoj MAREK. Kritické myšlení : dovednost (nejen) pro 21. století. Praha: Nakladatelství P3K, 2019. ISBN 978-80-87343-88-3.
DISPEZIO, Michael A. Hlavolamy pro rozvoj kritického myšlení. 1. vyd. Praha : Portál, 2002. 93 s. ISBN 80 -7178- 6470. KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Reading & Writing for Critical Thinking : náměty z programu Čtením a psaním ke kritickému 70 myšlení. In Moderní vyučování. Roč. 11, č. 3, 2005. příl. s. 1- 16.. ŠEDÝ, Jiří. Kritické myšlení. Praha: Galén, 2021 - 2021, 328 s. ISBN 978-80-7492-543-6. GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000, 159 s. ISBN 80-85783-28-2. BERAN, Vít, Nina RUTOVÁ a Vladimíra SPILKOVÁ. Učím s radostí: zkušenosti, lekce, projekty. Praha: Agentura Strom, 2003, 237 s. : il. ISBN 80-86106-09-8. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. I., Dětství a dospívání. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. : il. ISBN 80-246-0956-8. KYRIACOU, Chris, Dominik DVOŘÁK, Milan KOLDINSKÝ a Vlastimil ŠVEC. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996, 155 stran : ilustrace. ISBN 80-7178-022-7. DANIEL, Kahneman. Myšlení, rychlé a pomalé. Jan Melvil Publishing, 2012, 1 online zdroj (544 stran). ISBN 978-80-87270-46-2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. In: . Praha: MŠMT, 2021, s. 164 [cit. 2022-01-12]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/4983/ |