Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 393)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza očních pohybů žáků při učení se z učebnice fyziky
Thesis title in Czech: Analýza očních pohybů žáků při učení se z učebnice fyziky
Thesis title in English: Eye movements analysis of students when learning from physics textbooks
Key words: metoda oční kamery|indikátory|čtení|literární rešerše
English key words: eyetracking|eyetracikng metrics|reading|literary research
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Martina Kekule, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.02.2021
Date of assignment: 10.03.2021
Confirmed by Study dept. on: 23.03.2021
Date and time of defence: 10.09.2021 08:30
Date of electronic submission:22.07.2021
Date of submission of printed version:22.07.2021
Date of proceeded defence: 10.09.2021
Opponents: RNDr. Marie Snětinová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Seznámit se se studiemi analýzy očních pohybů při čtení odborného textu.
2. Provést detailní rešerši s cílem vytipovat konkrétní možnosti analýzy očních pohybů při čtení odborného textu
a případně se dále zaměřit na pozornost žáků při studiu odborného textu.
3. Na datech z bakalářké práce realizovat další analýzu čteného textu.
4. Na základě získaných výstupů navrhnout možné varianty úpravy učebního textu.
References
Kekule, M. (2014) Výzkum pomocí oční kamery ve fyzikálním vzdělávání Scientia in educatione 5(2), 2014, ISSN 1804-7106. 58–73.
Kekule, M. (2015) Metoda oční kamery (eye-trackeru) při výzkumu řešení úloh z fyziky žáky SŠ a VŠ Matematika-fyzika-informatika 24(2), 2015, ISSN 1210-1761 (Print) ISSN 1805-7705 (On-line).
Tobii Studio - user manual 3.2. 2005
Duchowski, A. (2006). Eye tracking methodology. Theory and practice. 2nd edition, Springer.
Bax, S. (2013) Readers` cognitive processes during IELTS reading tests: evidence from eye tracking. British Council, London. ISBN 978-0-86355-720-0
Jošt, Jiří. (2009) Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna, 2009. ISBN 978-80-7373-055-0
Text 2.0 [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: https://text20.net/
Immersive Quantified Learning Lab [online]. [cit. 2019-05-02]. Dostupné z: http://iql-lab.de/en/research/
Ali Borji, Laurent Itti (2014) Defending Yarbus: Eye movements reveal observers’ task, Journal of Vision, 14(3):29, 1–22
van Silfhout, G., Evers-Vermeul, J., Mak, W. M., & Sanders, T. J. M. ‘Connectives and layout as processing signals: How textual features affect students’ processing and text representation’ , Journal of Educational Psychology.
Ariasi, N., Mason, L. (2011). Uncovering the effect of text structure in learning from a science text: An eye-tracking study. Instr Sci (39), 581–601. DOI 10.1007/s11251-010-9142-5
Kendeou, P., & van den Broek, P. (2007). The effects of prior knowledge and text structure on comprehension processes during reading of scientific texts. Memory and Cognition, 35, 1567–1577
Lai, M., Tsai, M., Yang, F., Hsu, Ch., Liu, T., Lee, S., Lee, M., Chiou, G., Liang, J., & Tsai, Ch. (2013). A review of using eye-tracking technology in exploring learning from 2000 to 2012. Educational Research Review, 10, 90-115
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html