Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Očima psa – dětská autorská kniha
Thesis title in Czech: Očima psa – dětská autorská kniha
Thesis title in English: Through The Eyes of a Dog - Authors children book
Key words: dětská autorská kniha, pes, zvíře, přirozenost, antropomorfismus, antropocentrismus, člověk–pes, dítě–pes, symbolika, vzdělávání, ilustrace
English key words: author’s book for children, dog, animal, nature, anthropomorphism, anthropocentrism, human–dog, child–dog, symbolism, education, illustration
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Supervisor: MgA. Jan Pfeiffer, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 17.12.2020
Date of assignment: 17.12.2020
Date and time of defence: 08.09.2021 00:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:07.07.2021
Date of proceeded defence: 08.09.2021
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: Mgr. MgA. Sylva Francová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Autorka diplomové práce se bude zbývat psem jako nositelem historických a kulturních kontextů doby. V teoretické části be autorka reflektovat historii domestikace psa, jeho symboliku a mytologii, vztah ke člověku a mapovat jeho vyobrazení v dějinách výtvarného umění. Dále bude zaměřovat svou pozornost na vztah zvířat-psů a dětí s přesahy do dětské literatury a ilustrace, s důrazem na dětskou autorskou knihu. V závěru této části bude zmiňovat, jak je zvíře-pes zastoupeno v pomáhajících či edukativních procesech. Umělecká část bude aplikovat teoretické poznatky do praxe, a to v podobě dětské autorské knihy. Příběh, ilustrace a fotografie budou subjektivně reflektovat svět očima psa a vztah pes-člověk. Bude se zde konfrontovat myšlení, cit, přirozená potřeba k někomu patřit a princip vzájemné spolupráce. Didaktická část bude představovat projekt s názvem Očima psa, který bude předkládat možnosti zapojení zvířete-psa jak do volnočasových, tak do vzdělávacích aktivit pro děti.
References
CÍSAŘOVSKÝ, Michal. Pes: nekonečný příběh od pravěku do třetího tisíciletí. Praha: Canis, 2008. ISBN 978-80-900820-1-4.

MIKLÓSI, Ádám, Tamás FARAGÓ, Claudia FUGAZZA, Márta GÁCSI, Enikő KUBINYI, Péter PONGRÁCZ a József TOPÁL. Pes. Přeložil Kateřina TEODOSIJEVOVÁ. Praha: Euromedia Group, 2019. Esence. ISBN 978-80-7617-343-9.

WIGAN, Mark. Umění ilustrace: vizuální myšlení. Brno: Computer Press, 2010. Základy designu. ISBN 978-80-251-2970-8.

STEHLÍKOVÁ, Blanka. Cesty české ilustrace v knize pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1984. ISBN 13-782-84 12/19.
BULGAKOV, Michail Afanas‘jevič. Psí srdce ; z ruského originálu ... přeložila Ludmila Dušková ; doslov napsala Miluše Zadražilová ; ilustroval Michael Rittstein. Přeložil Miluše ZADRAŽILOVÁ,
Preliminary scope of work
Diplomová práce se bude zbývat psem jako nositelem historických a kulturních kontextů doby. Autorka bude v teoretické části reflektovat historii domestikace psa, jeho symboliku a mytologii, vztah ke člověku a mapovat jeho vyobrazení v dějinách výtvarného umění. Dále bude zaměřovat svou pozornost na vztah psů a dětí s přesahy do dětské literatury a ilustrace, s důrazem na dětskou autorskou knihu. V závěru této části bude zmiňovat, jak je pes zastoupen v pomáhajících či edukativních procesech.Umělecká část bude aplikovat teoretické poznatky do praxe, a to v podobě dětské autorské knihy. Příběh a ilustrace budou subjektivně reflektovat svět očima psa, kde se bude konfrontovat myšlení, cit a přirozená potřeba k někomu patřit. Didaktická část bude představovat projekt s názvem Očima psa, který bude předkládat možnosti zapojení psa jak do volnočasových, tak do vzdělávacích aktivit pro děti.


Preliminary scope of work in English
This diploma thesis deals with a dog as a bearer of historical and cultural contexts of the time. The author will reflect the history of the domestication of dogs, its symbolism and mythology, its relationship to human and map its art history. Then the attention will be focus on a relationship between dogs and kids with overlap into children’s literature and illustration with emphasis on author’s book for children. At the end the author will mention how is the dog represented in helping and educational process. Artistic part will apply theoretical knowledge in practice in the form of the author’s book for children. The story and illustrations will subjectively reflect the world through the eyes of a dog. In the story will be confront thinking, feeling and the need to belong to someone. Didactic part will present project called Through the Eyes of a Dog which will present options how to connect dog with free time and educational activities.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html