Goethova teorie barev
Thesis title in Czech: | Goethova teorie barev |
---|---|
Thesis title in English: | Goethe's Color Theory |
Key words: | Goethe;Teorie barev;Zur Farbenlehre;Fenomenologie |
English key words: | Goethe;Color Theory;Zur Farbenlehre;Phenomenology |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Programme Deutsche und französische Philosophie (24-DFP) |
Supervisor: | doc. PhDr. Ladislav Benyovszky, CSc. |
Author: | Mgr. Dominik Kuna - assigned by the advisor |
Date of registration: | 14.12.2020 |
Date of assignment: | 14.12.2020 |
Date of electronic submission: | 05.01.2024 |
Date of proceeded defence: | 23.01.2024 |
Course: | Thesis Defence (YMFPR055) |
Opponents: | doc. Mgr. Aleš Novák, Ph.D. |
Guidelines |
Smyslem diplomové práce je představení Goetheho teorie barev tak, jak je vypracována ve spise Zur Farbenlehre se záměrem předvést schopnost vlastního pohybu v ní, stejně jako alespoň drobně přispět do diskuze této záležitosti v kontextu našeho jazykového prostředí, neboť celý svazek nebyl přes svou nespornou úlohu v dějinách fenomenologie dosud česky přeložen.
Vzhledem k perspektivě náhledu, v němž se mísí snaha o ryzí fenomenologii a vliv myšlení (pozdního) Martina Heideggera, je jádrem práce didaktická část, ve které je soustředěn specificky fenomenologický Goethův přístup k barvám, světlu a temnotě, i s ním spojené pojetí vztahu smyslovosti a myšlení, jakož i problematika tzv. původního fenoménu (Urphänomen). |
References |
GOETHE, Johann Wolfgang von. Sämtliche Werke. Stuttgart: Cotta, [asi 1893].
GOETHE, Johann Wolfgang von. Goethe's theory of colours. London: John Murray, 1840. GOETHE, Johann Wolfgang von. Smyslově-morální účinek barev. Hranice: Fabula, 2004. PLEŠTIL, Dušan. Okem ducha: živá příroda v přírodovědných spisech Johanna Wolfganga Goetheho. Praha: OIKOYMENH, 2006. WITTGENSTEIN, Ludwig, ANSCOMBE, G. E. M., ed. Poznámky o barvách. Vyd.1. Praha: Filosofia, 2010. |
Preliminary scope of work |
Smyslem diplomové práce je představení Goetheho teorie barev tak, jak je vypracována ve spise Zur Farbenlehre se záměrem předvést schopnost vlastního pohybu v ní, stejně jako alespoň drobně přispět do diskuze této záležitosti v kontextu našeho jazykového prostředí, neboť celý svazek nebyl přes svou nespornou úlohu v dějinách fenomenologie dosud česky přeložen.
Vzhledem k perspektivě náhledu, v němž se mísí snaha o ryzí fenomenologii a vliv myšlení (pozdního) Martina Heideggera, je jádrem práce didaktická část, ve které je soustředěn specificky fenomenologický Goethův přístup k barvám, světlu a temnotě, i s ním spojené pojetí vztahu smyslovosti a myšlení, jakož i problematika tzv. původního fenoménu (Urphänomen). |
Preliminary scope of work in English |
The purpose of the diploma thesis is to present Goethe's Theory of Colours as elaborated in Zur Farbenlehre with intention to get a sound grasp of its discourse, as well as to contribute to the discussion in the context of the Czech language environment, as the whole writing has not yet been translated, no matter of its importance in history of phenomenology.
Since the perspective of understanding stems from striving for pure phenomenology as well as the influence of (late) Martin Heidegger's thinking, the merit of thesis is the didactic part which focuses on Goethe's specific phenomenological approach to colours, light and darkness, as well as the associated concept of the relationship between sensuality and thinking, as well as the issue of the so-called original phenomenon (Urphänomen). |