Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Podoby výtvarných oborů na středních odborných školách
Thesis title in Czech: Podoby výtvarných oborů na středních odborných školách
Thesis title in English: Forms of art studies in secondary vocational education
Key words: střední odborná škola; umělecké vzdělávání; rámcový vzdělávací program; výtvarné obory
English key words: secondary vocational education; art education; curricular documents; Art studies
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Supervisor: Mgr. Zuzana Fišerová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 26.10.2020
Date of assignment: 26.10.2020
Date and time of defence: 20.05.2021 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:15.04.2021
Date of proceeded defence: 20.05.2021
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce je zaměřená na výzkum podob výtvarných oborů na středních odborných školách u nás. Zkoumá cíle formy a podoby uměleckých oborů v odborném sekundárním vzdělávání.
References
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál (vydavatelství), 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
VANČÁT, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, 2003. Nové metody vzdělávání. ISBN 80-86015-90-4
RVP pro střední odborné školy
Preliminary scope of work
V teoretické části práce autorka popíše umělecké vzdělávání na středních školách v České republice, uvede podoby výtvarných oborů na středních školách, organizaci výuky v konkrétních oborech.
Výzkumná část práce se bude věnovat výzkumu zaměřenému na podobu grafického designu jako nejčetnějšího oboru zastoupeného na středních odborných školách uměleckých. Pomocí kvalitativní výzkumné sondy popíše a analyzuje podobu vzdělávání na pěti školách.
V praktické části bude představen autorský modelový učební plán pro střední odborné vzdělávání v oboru grafický design založený na výsledcích z výzkumné části.
Preliminary scope of work in English
In the theoretical part of the work, the author will describe art education at secondary schools in the Czech Republic, presents the forms of art disciplines at secondary schools, organization of teaching in specific fields. The research part of the work will be devoted to research focused on the form of graphic design as the most numerous field represented at secondary vocational schools of art. Using a qualitative research probe, she will describe and analyze the form of education at five schools. In the practical part, the author's model curriculum for secondary vocational education, in the field of graphic design, based on the results of the research part will be presented.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html