Jemenští židé v izraelské kinematografii
Thesis title in Czech: | Jemenští židé v izraelské kinematografii |
---|---|
Thesis title in English: | Yemenite Jews in Israeli Cinema |
Key words: | izraelská kinematografie|jemenitská identita|mizrachi Židé|postkoloniální teorie|reprezentace minorit ve filmu |
English key words: | Israeli cinema|Yemenite identity|Mizrahi Jews|postcolonial theory|minority representation in film |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | prof. PhDr. Ivan Klimeš |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 23.04.2020 |
Date of assignment: | 23.04.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.12.2023 |
Date and time of defence: | 13.09.2024 09:00 |
Date of electronic submission: | 23.08.2024 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2024 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Jana Rogoff, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce se bude zabývat reprezentací a následně sebe-prezentací jemenských židů v izraelské mediální sféře se zaměřením na hranou kinematografii. První kapitola bude obsahovat historiografický, politický a ideologický kontext izraelské kulturní sféry a stručnou historii jemenské židovské etnické skupiny na území dnešního státu Izrael. Důležitou součástí první kapitoly je vysvětlení pojmu “mizrahim”, který sloužil k označení subalterních etnických skupin obyvatelstva v dichotomii se skupinou aškenázských evropských židů v době dominantní sionistické ideologie. Ella Shohat a Yaron Shemer, oba potomci mizrahim, se touto problematikou jako jedni z mála zabývají v jiné než sociologické a kulturně antropologické rovině. Oba se z pozice postkoloniálních teorií věnují tématu mizrahim kinematografie. Ve svých knihách ale pracují stále s touto dichotomií a neprozkoumávají dále jednotlivé kulturní identity etnik a jejich rozdílné prezentace a re-prezentace. Zaměřují se na jejich společné vlastnosti a opomíjejí kulturní a historickou pluralitu. Tímto způsobem mohou pracovat s obsáhlejším korpusem filmů a lépe ilustrovat procesy a mechanismy v historii izraelské kinematografie. Jemenitská menšina se ale od standardů mizrahim skupiny výrazně liší a to nejen ze sociologického hlediska (dle knihy Herberta S. Lewise), ale i kulturně a historicky (podle eseje od Yael Guilat a komunikace s Izraelskou jemenitskou historičkou Taliou Kohavi). Druhá kapitola bude zaměřena na etnickou skupinu jemenitů, konkrétně na to jak byli zobrazováni v období sionistické imperiální ideologie, v jakých žánrech, jak byly tyto filmy obsazované a pro koho byly určené a následně jakým způsobem probíhala dekolonizace a případný odstup od europocentrismu izraelské kultury v kinematografii od počátku 90. let. Zúžením tématu na jednu, kulturně-etnickou skupinu a vynecháním většiny dokumentárních a studentských filmů je počet snímků odpovídajících kritériím redukován na sedm. První z filmů spadajících do sionistického období je Lacking Homeland (1956, Nuri Habib), další tři pak patří do skupiny tzv. burakas filmů, proměnlivé skupiny komedií a melodramat z 60. -70. let o soužití mizrahim a evropských židů. Druhá část kapitoly bude věnována historickému filmu The Golden Pomegranate (2010, Dan Turgeman), dramatu The Voice of Hope (1997, Yamin Messika) a dokumentárnímu filmu Mori, Shabazi‘s Riddle (2018, Israela Shaer-Meod). Každý z těchto tří filmů reflektuje jiným způsobem postsionistické prostředí a pokusy jak připomenout dějinné události mimo historický narativ, hledat kulturní identitu/kořeny v místě a čase bývalé diaspory nebo v případě Golden Pomegranate ilustrovat národní dějiny z pohledu jemenské židovky, tedy dvojitě minoritní perspektivy. Jako teoretický rámec poslouží postkoloniální teorie, kulturální studia a poststrukturalismus. Technika textuální a intertextuální analýzy filmů bude vycházet z těchto přístupů. Cílem práce je analyzovat, jak byla zobrazena jemenitská identita v izraelské kinematografii, jaké stereotypy se lišily nebo naopak shodovaly se stereotypy spojenými s celou skupinou mizrahim, zda docházelo k tzv. hybridizaci filmových postav, kým byli jemenitské postavy ve filmech obsazovány, kdo tyto filmy produkoval a k jakému posunu došlo od 90. let. Dalším cílem je po syntéze výsledků předložit argumenty proto, že zkoumání jednotlivých, původně zcela etnických, dnes skupin s kulturním dědictvím, může přinést nové poznatky do této nepříliš probádané oblasti. |
References |
BEHAR, Moshe, Mizrahim, Abstracted - Action, Reflection, and the Academization of the Mizrahi Cause, Journal of Palestine Studies, 2008, č. 2, s. 89-100. CASETTI, Francesco, Theories of Cinema, 1945-1995, Austin: University of Texas Press, 1999. GANDHI, Leela, Postcolonial Theory: A Critical Introduction - Second Edition, Columbia University Press, New York, 2018 GUILAT, Yael, The Yemeni Ideal in Israeli Culture and Arts, Indiana University Press, 2001, č. 3, s. 26-53. KATZIR, Yael, Preservation of Jewish Ethnic Identity in Yemen: Segregation and Integration as Boundary Maintenance Mechanisms, Comparative Studies in Society and History, 1982, č. 2, s. 264-279. KHAZOOM, Aziza, The Great Chain of Orientalism: Jewish Identity, Stigma Management, and Ethnic Exclusion in Israel, American Sociological Review, 2003, č. 4, s. 481-510. LEWIS, Herbert S., After the Eagles Landed. New York: Routledge, 2018. MASSAD, Joseph, Zionism's Internal Others: Israel and the Oriental Jews, Journal of Palestine Studies, 1996, č. 4, s. 53-68. NAAMAN, Dorit, Orientalism as Alterity in Israeli Cinema, Cinema Journal, 2001, No. 4, s. 36-54. PAPPE, Ilan, Israeli Television's Fiftieth Anniversary "Tekumma" Series: A Post-Zionist View?, Journal of Palestine Studies, 1998, č. 4, s. 99-105. PELEG, Yaron, From Black to White: Changing Images of Mizrahim in Israeli Cinema, Israel Studies, 2008, č.2, s. 122-145. PITERBERG, Gabriel, The Representation of 'Oriental' Jews in Zionist/Israeli Historiography, British Journal of Middle Eastern Studies, 1996, č. 2, s. 125-145. SAND, Šlomo, Jak byl vynalezen židovský národ, Praha: Rybka Publishers, 2015. SAID, Edward W., Orientalism, New York: Random House Inc., 1979. SHAFIK, Viola, Arab Cinema: History and Cultural Identity, Cairo: The American University in Cairo Press, 2007. SHEMER, Yaron, Identity, Place, and Subversion in Contemporary Mizrahi Cinema in Izrael, Michigan: The University of Michigan Press, 2013. SHOHAT, Ella, Israeli cinema: East/West and the politics of representation. London/New York: I.B.Tauris, 2010. SHOHAT, Ella, Notes on the "Post-Colonial", Social Text-Third World and Post-Colonial Issues, 1992, č. 31/32, s. 99-113. SHOHAT, Ella, Rethinking Jews and Muslims: Quincentennial Reflections, Middle East Report, 1992, č. 178, s. 25-29. SHOHAT, Ella, Sephardim in Israel: Zionism from the Standpoint of Its Jewish Victims, Social Text, 1988, č. 19/20, s. 1-35. SHOHAT, Ella, STAM, Robert, Unthinking Euricentrism: Multiculturalism and the media. Abington/ New York: Routlede, 2014. SHOHAT, Ella, STAM, Robert, Whence and Whither Postcolonial Theory?, New Literary History, 2012, č. 2 (SPRING 2012), s. 371-390. SHOHAT, Ella, The Invention of the Mizrahim, Journal of Palestine Studies, 1999, č. 1, s. 5-20. SHOHAT, Ella, The“Postcolonial” in translation- Reading said in Hebrew, Journal of Palestine Studies 2004, č. 3, s. 55-75. WASSERSTEIN, Bernard, 'Ethnicity' in Israeli Politics. Bulletin of British Society for Middle Eastern Studies, 1978, č. 1, s. 20-28. |