Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Propojení literární a hudební balady v hudební výchově na 2. stupni ZŠ
Thesis title in Czech: Propojení literární a hudební balady v hudební výchově na 2. stupni ZŠ
Thesis title in English: The linking of literary and musical ballads in music education at second stage of elementary school
Key words: Lidová balada, umělá balada, zhudebnění balad, hudební výchova, didaktické situace, pedagogicko-psychologický aspekt.
English key words: Folk ballad, artificial ballad, music rendition of ballads, music, didactic situations, pedagogically psychological aspect.
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Supervisor: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 23.04.2020
Date of assignment: 23.04.2020
Date and time of defence: 20.01.2021 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1
Date of electronic submission:06.12.2020
Date of proceeded defence: 20.01.2021
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Diplomová práce Propojení literární a hudební balady v hudební výchově na druhém stupni základní školy se zabývá obecným žánrovým vymezením balady z hlediska literárního
i hudebního. Práce prostřednictvím několika odborných publikací dokládá spolupůsobení obou umění při vzniku tohoto žánru. Dále ozřejmuje několik základních vymezení žánru, zejména baladu lidovou a baladu umělou. U každé je uvedeno několik významných autorů z řad českých literátů. Na základě přehledu významných českých tvůrců balad jsou rozpracovány příklady hudebních forem, které zvolili čeští hudební autoři pro svá díla inspirovaná slovesným uměním.

Pozornost je věnována pedagogicko-psychologickému aspektu balady, na kterém je doloženo významné působení tohoto žánru na rozvoj klíčových kompetencí žáka na druhém stupni základní školy. V několika bodech je pojednáno o přínosu balady jako prvku k propojení jednotlivých vzdělávacích oblastí a podpoře mezipředmětových vztahů.

Cílem diplomové práce je doklad o spolupůsobení slovesného a hudebního umění na základě přehledu vývoje žánru balady a jejího hudebního ztvárnění. Práce je zdůvodněním přínosu balady a jejího zhudebnění pro pedagogickou činnost. V textu jsou uvedeny dvě didaktické situace, které je možné využít na druhém stupni základní školy a přesvědčit se tak ryze prakticky o spolupůsobení těchto dvou umění na rozvoj a harmonizaci celostního vývoje dítěte.
Preliminary scope of work in English
The diploma thesis The linking of literary and musical ballads in music education at the second stage of elementary school delineates the general definition of the ballad genre from the literary and musical point of view. The work demonstrates the interaction of both arts during the creation of this genre, inferring from several professional publications. It also clarifies the main branches of the genre, especially the folk ballad and the artificial ballad. Main Czech authors contributing to these genres are introduced within each of these ballads. Based on the overview of Czech music authors, the examples of musical forms, inspired by verbal art and chosen by these authors for their compositions, are described.

Attention is paid to the pedagogically psychological aspect of the ballad, which demonstrates the significant influence of this genre on the development of the individual competencies of the pupil at the second stage of elementary school. The contribution of the ballad to educational areas and its benefits on mutual school subject relationships are discussed in several points.

This diploma thesis shows evidence of the interaction of verbal and musical art considering the overview of the ballad genre development and its music rendition. The text proves contribution of the ballad and its music rendition to pedagogical activities. Two didactic situations that can be used at the second stage of elementary school are depicted in the text, affirming the interaction of these arts on the development and harmonization of the holistic development of the child at the practical level.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html