Žák s odlišným mateřským jazykem jako součást třídy
Thesis title in Czech: | Žák s odlišným mateřským jazykem jako součást třídy |
---|---|
Thesis title in English: | Pupils with the different language background in a primary school class |
Key words: | Žák s OMJ, překážky žáka, učitel jako podpora, čeština jako cizí jazyk, komunikace s rodiči |
English key words: | Pupils with the different language background, pupils` obstacles, supporting teacher, Czech as a foreign language, communication with parents |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP) |
Supervisor: | PhDr. Petra Vallin, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 17.04.2020 |
Date of assignment: | 17.04.2020 |
Date and time of defence: | 10.09.2020 00:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1, R210, 210, 2. patro, vlevo |
Date of electronic submission: | 22.07.2020 |
Date of proceeded defence: | 10.09.2020 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | Mgr. Klára Martinovská, Ph.D. |
Guidelines |
Autorka provede rešerši dostupných zdrojů na dané téma a zpracuje teoretickou část práce. Dále specifikuje cíle empirické části, popíše design svého výzkumu a vybere metody sběru dat. Po provedení výzkumu v terénu data analyzuje a interpretuje. V závěru navrhne doporučení pro práci se žáky s odlišným mateřským jazykem na 1. stupni ZŠ. |
References |
HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
KROPÁČOVÁ, Jitka. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1511-9. ŠIŠKOVÁ, Tatjana, ed. Menšiny a migranti v České republice: [my a oni v multikulturní společnosti 21. století]. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9. JANEBOVÁ, Eva. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. ISBN 978-80-7373-063-5. KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 6.,aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R v nakl. Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3. PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení: perspektivy orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-092-7. PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturalismus a multikulturní výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-392-4. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2. GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky: metodika pro učitele. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-837-1. RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7. HARTMANN, Boris a Michael LANGE. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-021-8. ŠEBESTA, Karel a Eva HÁJKOVÁ, ed. Didaktické studie III: čeština jako cizí jazyk. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2006. Knihovnicka.cz. ISBN 80-7290-279-2. NEKULA, Marek a Kateřina ŠICHOVÁ, ed. Variety češtiny a čeština jako cizí jazyk. Praha: Akropolis, 2017. Čeština jako cílový jazyk. ISBN 978-80-7470-185-6. |
Preliminary scope of work |
Ve své práci se zabývám objasněním aktuální situace současné práce s žáky cizinci na 1.stupni ZŠ s ohledem na vymezení a rozlišení pojmů žák s OMJ a žák cizinec. Věnuji se také faktorům, které mají vliv na jejich bytí v třídním kolektivu s ohledem na domácí i školní prostředí. Součástí práce je také objasnění složitostí češtiny jako cizího jazyka. V praktické části se zaměřuji na faktory dění ve třídě a jejich míru vlivu na žáka s OMJ, což je posouzeno na základě rozhovorů, dotazníků a provedené sociometrie. |
Preliminary scope of work in English |
In my work I deal with the clarification of the current situation of the work with pupils foreigners at primary school with regard to the definition and differentiation of the terms pupil with different maternity language and pupil foreigner. I also deal with the factors that influence their being in the class collective with respect to the home and school environment. The thesis also explains the complexities of Czech as a foreign language. In the practical part I focus on the factors of the classroom and their influence on pupils with different maternity language, which is assessed on the basis of interviews and questionnaires. |