Atom vodíku na vysokoškolské a středoškolské úrovni
Thesis title in Czech: | Atom vodíku na vysokoškolské a středoškolské úrovni |
---|---|
Thesis title in English: | Hydrogen atom on university and high school level |
Key words: | atom vodíku|atomové orbitaly|kvantová mechanika|studijní text |
English key words: | hydrogen atom|atomic orbitals|quantum mechanics|study text |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | RNDr. Zdeňka Koupilová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.03.2020 |
Date of assignment: | 05.03.2020 |
Confirmed by Study dept. on: | 12.03.2020 |
Date and time of defence: | 17.06.2022 08:00 |
Date of electronic submission: | 04.05.2022 |
Date of submission of printed version: | 04.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 17.06.2022 |
Opponents: | doc. RNDr. Leoš Dvořák, CSc. |
Guidelines |
1. Zmapovat, jaké jsou dostupné studijní materiály pro výuku kvantové mechaniky, se zaměřením na výklad atomu vodíku, na vysokoškolské i středoškolské úrovni
2. Vytvořit studijní materiály pro vysokoškolský kurz Kvantová mechanika, konkrétně se bude jednat o část (či několik části) kapitoly Atom vodíku ve skriptech kurzu kvantové mechaniky, který je určený budoucím učitelům fyziky na SŠ (NFUF204, NUFY100) 3. Vytipovat vhodné kvantitativní úlohy pro vytvořený text 4. Nalézt konceptuální úlohy ověřující pochopení vykládané látky a vybrané z nich vhodně zahrnout do vytvořeného textu 5. Získat zpětnou vazbu na srozumitelnost a užitečnost textu od cílové skupiny studentů a na jejím základě text upravit či vhodné úpravy alespoň navrhnout 6. Navrhnout náplň semináře v rozsahu např. dvou vyučovacích hodin, který by seznámil středoškolské studenty se základy problematiky popisu atomu vodíku a atomových orbitalů i složitějších atomů (v návaznosti na učivo spadající do chemie) 7. Zjednodušit/upravit vysokoškolský studijní text tak, aby byl využitelný jako studijní materiál k uvedenému semináři, tj. byl přístupný i studentům na SŠ úrovni. I tento text doplnit vhodnými úlohami (např. zařazenými do Sbírky řešených úloh) a náměty na případné experimenty (demonstrační či laboratorní) 8. Zrealizovat výuku navrženého semináře se skupinou středoškolských studentů 9. Získat expertní posouzení vytvořeného materiálu od středoškolských učitelů z praxe, zpětnou vazbu na seminář od studentů i jejich vyučujícího a na základě všech připomínek text i program semináře upravit. |
References |
Bílek O., Kapsa V.: Kvantová mechanika pro učitele, prozatímní skripta, dostupná online https://physics.mff.cuni.cz/kchfo/kapsa/skriptaKM/
Skála, L. Úvod do kvantové mechaniky. 2. vyd. Praha: Academia, 2012. Feynman R. P.; Leighton R. B.; Sands M. Feynmanovy přednášky z fyziky s řešenými příklady 3/3. 1. vyd. Praha: Fragment, 2002. Griffiths, D. J.: Introduction to Quantum Mechanics. Prentice Hall, Upper Saddle River. 1995 Pišút J., Gomolčák L., Černý V.: Úvod do kvantovej mechaniky. ALFA Bratislava-SNTL Praha 1983 French A.P., Taylor E.F.: Introduction to Quantum Physics (MIT Introduction to Quantum Physics, W. W. Norton & Company; First Edition edition, 1978 McIntyre D.H.: Quantum Mechanics, Pearson Education, 2012 a další dle pokynů vedoucí |