Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Standardizované hodnocení motoriky a pohybové aktivity u českých dětí
Thesis title in Czech: Standardizované hodnocení motoriky a pohybové aktivity u českých dětí
Thesis title in English: Standardized assessment of motor function and physical activity of Czech children
Key words: české děti, objektivní hodnocení, subjektivní hodnocení, pohybová aktivita, psychomotorický vývoj, standardizace
English key words: Czech children, objective assessment, subjective assessment, physical activity, psychomotor development, standardization
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: dissertation
Thesis language: čeština
Department: Department of Rehabilitation and Sports Medicine (13-432)
Supervisor: PhDr. Marcela Šafářová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 17.10.2019
Date of assignment: 17.10.2019
Date and time of defence: 26.03.2024 11:00
Date of electronic submission:28.11.2023
Date of proceeded defence: 26.03.2024
Opponents: doc. Roman Cuberek, Ph.D.
  MUDr. Irina Chmelová, MBA, Ph.D.
 
 
Guidelines
V České republice existuje pro jejich pestrost a nejednotnost malé zastoupení čistě motorických testů určených pro odborníky. Hlavním cílem plánovaného projektu bude tvorba vhodné kombinace posturálních testů aplikovatelných na českou populaci dětí ve věku šesti až deseti let vedoucí k časnému zachycení vývojových patologií. Daný diagnostický postup bude sloužit například fyzioterapeutům, rehabilitačním lékařům, pediatrům, aj.
Předpokládám, že se díky vytvoření českých norem pro testování hrubé motoriky u dětí školního věku podaří vytvořit hrubý algoritmus toho, jaké dítě je třeba indikovat k další odborné intervenci a jakému doporučit například pouze všestrannou pohybovou aktivitu.
V neposlední řadě vidím význam plánovaného projektu v možnosti srovnání stejně staré populace jinde v zahraničí.
References
ADOLPH, Karen E., Scott R. ROBINSON, Jesse W. YOUNG a Felix GILL-ALVAREZ, 2008. What is the shape of developmental change? Psychological review. 115(3), 527.

BEATON, Dorcas E., Claire BOMBARDIER, Francis GUILLEMIN a Marcos Bosi FERRAZ, 2000. Guidelines for the process of cross-cultural adaptation of self-report measures. Spine. 25(24), 3186–3191.

GÁBA, Aleš, Petr BAĎURA, Jan DYGRÝN, Zdeněk HAMŘÍK, Michal KUDLÁČEK, Lukáš RUBÍN, Erik SIGMUND, Dagmar SIGMUNDOVÁ, Jana VAŠÍČKOVÁ a Michal VORLÍČEK, 2022. Národní zpráva o pohybové aktivitě českých dětí a mládeže 2022. B.m.: Active Healthy Kids Czech Republic. ISBN 80-244-6106-4.

HEINEMAN, Kirsten R., Arend F. BOS a Mijna HADDERS‐ALGRA, 2008. The Infant Motor Profile: a standardized and qualitative method to assess motor behaviour in infancy. Developmental Medicine & Child Neurology. 50(4), 275–282.

SUGDEN, David A., Michael G. WADE a Hilary HART, 2013. Typical and atypical motor development. 6 Market Road, London N7 9PW: Mac Keith Press London. ISBN 978-1-908316-55-4.

ŠNAJDROVÁ, Tereza, Vilma KRÁLOVÁ, Marcela ŠAFÁŘOVÁ a Alena KOBESOVÁ, 2023a. Testování motoriky u dětí. Rehabil Fyz Lek. 30(2), 90–97.
Preliminary scope of work
Práce se zaměřuje na zkvalitnění a usnadnění práce odborníků využívajících objektivní metody k hodnocení stavu motorického systému a pohybové aktivity českých dětí a na podporu provádění rozsáhlejších studií s možností mezinárodního srovnávání.

Motorické schopnosti jsou klíčovým faktorem pro pohyb a celkový rozvoj dítěte, přičemž lze motorický vývoj chápat jako bio-psycho-sociální model. Jakékoliv motorické postižení může mít negativní dopad na fungování jedince. Důležitým krokem pro posouzení motorických schopností dětí, ať už zdravých nebo trpících různými diagnózami, je obeznámení se s dostupnými hodnotícími prostředky, dodržování postupů při hodnocení a pochopení důležitosti vybraného nástroje pro klinickou a výzkumnou praxi.
Preliminary scope of work in English
The work aims to improve and facilitate the work of experts using objective methods to assess the motor system and physical activity of Czech children and to support the implementation of larger studies with the possibility of international comparison.

Motor skills are a key factor for movement and overall child development, and motor development can be understood as a bio-psycho-social model. Any motor impairment can have a negative impact on an individual's functioning. Familiarity with available assessment tools, adherence to assessment procedures, and understanding the relevance of the chosen tool to clinical and research practice are important steps in assessing motor abilities in children, whether healthy or suffering from various diagnoses.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html