Metaanalýza: Motivace uživatelů používat mobilní aplikace sloužící k seznamování
Thesis title in Czech: | Metaanalýza: Motivace uživatelů používat mobilní aplikace sloužící k seznamování |
---|---|
Thesis title in English: | Meta-analysis: User motivations to use mobile dating apps |
Key words: | aplikace sloužící k seznamování, mobilní aplikace založené na GPS lokaci, mobilní komunikace, motivace pro užívání aplikací sloužících k seznamování, metaanalýza, online vztahy, velikost účinků, Tinder |
English key words: | dating apps, location-based mobile dating applications, mobile communication, motivations for dating apps usage, meta-analysis, online relationships, effect sizes, Tinder |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Sociology (23-KS) |
Supervisor: | PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 17.07.2019 |
Date of assignment: | 17.07.2019 |
Date and time of defence: | 16.09.2019 09:00 |
Venue of defence: | Jinonice - U Kříže 8, Praha 5, J3019, Jinonice - místn. č. 3019 |
Date of electronic submission: | 31.07.2019 |
Date of proceeded defence: | 16.09.2019 |
Opponents: | doc. Milan Tuček, prom. mat., CSc. |
URKUND check: |
Guidelines |
Pro zpracování mé diplomové práce jsem se rozhodla využít sekundární typ analýzy, a to
meta-analýzu. Jedná se o přehledový typ analýzy sloužící k syntéze většího počtu studií. Standardní meta-analýzy mohou čítat desítky až stovky zahrnutých studií, z důvodu novosti tématu aplikací sloužících k seznamování, jejichž popularita narostla především s Tinderem, který vznikl roku 2012, očekávám, že počet dostupných studií bude výrazně omezen. I přesto je dle mého názoru nutné udělat rekapitulaci dosavadních zjištění a přispět tak k dalšímu možnému zkoumání této problematiky. Jako výzkumný problém své diplomové práce jsem definovala následující: Vliv pohlaví na motivace osob založit si účet v mobilních aplikacích sloužících k seznamování. V návaznosti na výzkumný problém bych se pak ráda zaměřila na tyto výzkumné otázky: VO1: Jaké byly v rámci studií důvody pro založení účtu v mobilních aplikacích sloužících k seznamování? VO2: Na jaké důvody pro založení účtu v mobilních aplikacích sloužících k seznamování má pohlaví vliv? VO3: Na jaké důvody pro založení účtu v mobilních aplikacích sloužících k seznamování nemá pohlaví vliv? Struktura diplomové práce: 1. Úvod 1.1. Cíle práce 2. Teoretická část 2.1. Historie online seznamování 2.2. Mobilní aplikace sloužící k seznamování 2.3. Uživatelé aplikací sloužících k seznamování 3. Metodologická část 3.1. Co je to meta-analýza? 3.2. Jaký průběh meta-analýzy? 3.3. Silné a slabé stránky zvolené metody 3.4. Etika výzkumu 4. Výsledky 5. Analýza a diskuze výsledků 6. Závěr 7. Použitá literatura |
References |
AKOBENG, A K. Understanding systematic reviews and meta-analysis. Archives of Disease
in Childhood [online]. 2005, 90(8), 845-848. DOI: 10.1136/adc.2004.058230. ISSN 0003- 9888. Dostupné z: http://adc.bmj.com/cgi/doi/10.1136/adc.2004.058230 AYERS, C. Tinder: the app that’s setting the dating scene on fire [online]. 2014. Dostupné z: http://www.theaustralian.com.au/life/weekend-australian-magazine/tinder-the-app-thatssetting-the-dating-scene-on-fire/story-e6frg8h6-1226933263450 BAILAR, John C. The Promise and Problems of Meta-Analysis. New England Journal of Medicine [online]. 1997, 337(8), 559-561. DOI: 10.1056/NEJM199708213370810. ISSN 0028-4793. Dostupné z: http://www.nejm.org/doi/abs/10.1056/NEJM199708213370810 BLETTNER, M. Traditional reviews, meta-analyses and pooled analyses in epidemiology. International Journal of Epidemiology[online]. 28(1), 1-9. DOI: 10.1093/ije/28.1.1. ISSN 14643685. Dostupné z: https://academic.oup.com/ije/articlelookup/doi/10.1093/ije/28.1.1 BORENSTEIN, Michael, Larry V. HEDGES, Julian P. T. HIGGINS a Hannah R. ROTHSTEIN. Criticisms of Meta-Analysis. Introduction to Meta-Analysis [online]. Chichester, UK: John Wiley & Sons, 2009, s. 377-387. DOI: 10.1002/9780470743386.ch43. ISBN 9780470743386. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1002/9780470743386.ch43 COHEN, Jacob. Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences[online]. Routledge, 2013. DOI: 10.4324/9780203771587. ISBN 9780203771587. COOPER, Harris M. Research synthesis and meta-analysis: a step-by-step approach. Fifth Edition. Los Angeles: SAGE, [2017]. ISBN 978-1483331157. EYSENCK, H J. Systematic Reviews: Meta-analysis and its problems. BMJ [online]. 1994, 309(6957), 789-792. DOI: 10.1136/bmj.309.6957.789. ISSN 0959-8138. Dostupné z: http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.309.6957.789 FIELD, Andy P. a Raphael GILLETT. How to do a meta-analysis. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology [online]. 2010, 63(3), 665-694. DOI: 10.1348/000711010X502733. ISSN 00071102. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1348/000711010X502733 FIELD, Andy P. Discovering statistics using SPSS: (and sex, drugs and rock 'n' roll). 3rd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2009. ISBN 978-1-84787-906-6. HENDL, Jan. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0200-4. HUNTER, John E. a Frank L. SCHMIDT. Fixed Effects vs. Random Effects Meta‐Analysis Models: Implications for Cumulative Research Knowledge. International Journal of Selection and Assessment[online]. 2000, 8(4), 275-292. DOI: 10.1111/1468-2389.00156. ISSN 0965- 075X. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1468-2389.00156 LEFEBVRE, Leah E. Swiping me off my feet. Journal of Social and Personal Relationships [online]. 2017, 35(9), 1205-1229. DOI: 10.1177/0265407517706419. ISSN 0265-4075. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0265407517706419 4 LUTZ, Christoph a Giulia RANZINI. Where Dating Meets Data: Investigating Social and Institutional Privacy Concerns on Tinder. Social Media + Society [online]. 2017, 3(1). DOI: 10.1177/2056305117697735. ISSN 2056-3051. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2056305117697735 MAREŠ, Petr, Ladislav RABUŠIC a Petr SOUKUP. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-6362-4. MAREŠ, Jiří. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace [online]. 2013, 23(4), 427-454. DOI: 10.5817/PedOr2013-4-427. ISSN 12114669. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/696 RANZINI, Giulia a Christoph LUTZ. Love at first swipe? Explaining Tinder self-presentation and motives. Mobile Media & Communication [online]. 2017, 5(1), 80-101. DOI: 10.1177/2050157916664559. ISSN 2050-1579. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2050157916664559 RANZINI, Giulia; LUTZ, Christoph; GOUDERJAAN, Marjolein. Swipe right: An exploration of self-presentation and impression management on Tinder. 2016. Conference paper. Dostupné z: https://www.alexandria.unisg.ch/248333/ ROSENTHAL, R. a M. R. DIMATTEO. Meta-Analysis: Recent Developments in Quantitative Methods for Literature Reviews. Annual Review of Psychology [online]. 2001, 52(1), 59-82. DOI: 10.1146/annurev.psych.52.1.59. ISSN 0066-4308. Dostupné z: http://www.annualreviews.org/doi/10.1146/annurev.psych.52.1.59 SOUKUP, Petr. Nesprávná užívání statistické významnosti a jejich možná řešení. Data a výzkum-SDA Info [online], 2010, 4.2: 77-104. ISSN 1802-8152. Dostupné z: http://dlib.lib.cas.cz/6488/ SUMTER, Sindy R a Laura VANDENBOSCH. Dating gone mobile: Demographic and personality-based correlates of using smartphone-based dating applications among emerging adults. New Media & Society [online]. 2018, 21(3), 655-673. DOI: 10.1177/1461444818804773. ISSN 1461-4448. Dostupné z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1461444818804773 SUMTER, Sindy R., Laura VANDENBOSCH a Loes LIGTENBERG. Love me Tinder: Untangling emerging adults’ motivations for using the dating application Tinder. Telematics and Informatics [online]. 2017, 34(1), 67-78. DOI: 10.1016/j.tele.2016.04.009. ISSN 07365853. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0736585316301216 TIMMERMANS, Elisabeth a Elien DE CALUWÉ. Development and validation of the Tinder Motives Scale (TMS). Computers in Human Behavior [online]. 2017, 70, 341-350. DOI: 10.1016/j.chb.2017.01.028. ISSN 07475632. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0747563217300286 WALKER, E., A. V. HERNANDEZ a M. W. KATTAN. Meta-analysis: Its strengths and limitations. Cleveland Clinic Journal of Medicine [online]. 2008, 75(6), 431-439. DOI: 10.3949/ccjm.75.6.431. ISSN 0891-1150. Dostupné z: http://www.ccjm.org/cgi/doi/10.3949/ccjm.75.6.431 |
Preliminary scope of work |
Má diplomová práce s názvem Meta-analýza: Motivace uživatelů používat mobilní aplikace
sloužící k seznamování se zaměřuje na užívání takzvaných dating apps, a to především na důvody, které uživatelé mají, aby aplikace tohoto typu začali používat. V historii existovala celá řada forem seznamování osob, stejně tak jako mnoho explicitních i implicitních záměrů, které jednotlivci s nově poznanými osobami hledali. S rozšiřováním technologií do společnosti bylo pouze otázkou času, kdy začnou být součástí i intimního života. Mobilní aplikace sloužící k seznamování mají své předchůdce ve formě webových stránek. Aplikace v telefonu však vykazují nové možnosti v používání, což vede ke zvýšení frekvence jejich užívání a rychlejšímu nárůstu uživatelů. V rámci své práce bych se ráda zaměřila na jednotlivé motivace dating apps používat a na rozdíly mezi muži a ženami. Data týkající se této tématiky bych ráda zpracovala formou meta-analýzy, statistické metody, která napomůže k odhalení diference mezi pohlavími a zároveň poslouží k syntéze získaných studií zabývajících se touto problematikou. Věřím, že rozšíření povědomí o hledání lásky, nezávazného sexu, přátel a podobně, může být užitečné ke zhodnocení pozitivních i negativních dopadů na vývoj mezilidských vztahů, které zde mohou mít přesah z online světa. Co se týká tématiky mobilních aplikací sloužících k seznamování, setkáváme se v literatuře spíše s deskripcí toho, jak jsou tyto mobilní aplikace používány (např. jak často se lidé přihlašují do aplikace), než jaké jsou reálné důvody k jejich užívání. |