Fenomén stravovacích návyků uživatelů v kontextu sociálních médií
Thesis title in Czech: | Fenomén stravovacích návyků uživatelů v kontextu sociálních médií |
---|---|
Thesis title in English: | The phenomenon of eating habits of users in the context of social media |
Key words: | sociální média, sociální sítě, výživa, stravovací návyky, zdravý životní styl, kvantitativní výzkum, kvalitativní výzkum |
English key words: | social media, social networks, nutrition, eating habits, healthy lifestyle, quantitative research, qualitative research |
Academic year of topic announcement: | 2018/2019 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Media Studies (23-KMS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D. |
Author: | hidden![]() |
Date of registration: | 02.07.2019 |
Date of assignment: | 02.07.2019 |
Date and time of defence: | 10.02.2021 08:00 |
Venue of defence: | Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1 |
Date of electronic submission: | 29.12.2020 |
Date of proceeded defence: | 10.02.2021 |
Opponents: | doc. PhDr. Martin Soukup, Ph.D. |
URKUND check: | ![]() |
References |
Knižní publikace:
AHERN, Terence C. Social Media: Practices, Uses and Global Impact. New York: Nova Science Publishers, 2017. 222 s. ISBN 9781536127355. ASHLEY, Bob, Joanne HOLLOWS, Steve JONES a Ben TAYLOR. Food and Cultural Studies. London: Routledge, 2004. 240 s. ISBN 9780203688472. ATKINS, Robert C. Nová revoluční dieta doktora Atkinse. Praha: Columbus, 2000. 369 s. ISBN 80-7249-050-8. BLAŽEK, Ladislav. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2014. 211 s. ISBN 978-80-247-4429-2. BREWER, Gayle, ed. Media psychology. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011. 279 s. ISBN 978-0-230-27920-9. BURNS, Kelli S. Social Media: A Reference Handbook. California: ABC-CLIO, 2017. 399 s. ISBN 9781440843556. CLARKE, Michael. Challenging Choices: Ideology, Consumerism and Policy. Bristol: Policy Press, 2010. 212 s. ISBN 978-1847423979. ČELEDOVÁ, Libuše a Rostislav ČEVELA. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha: Grada, 2010, 126 s. ISBN 978-802-4732-138. DIJCK, José Van. The culture of connectivity: a critical history of social media. New York: Oxford University Press, 2013. 228 s. ISBN 978-0-19-997078-0. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2011. 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8. DUFFKOVÁ, Jana, Lukáš URBAN a Josef DUBSKÝ. Sociologie životního stylu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2008. 237 s. ISBN 978-80-7380-123-6. FREITAS, Donna. The happiness effect : how social media is driving a generation to appear perfect at any cost. New York: Oxford university Press, 2017. 339 s. ISBN 978-0-19-023985-5. HARTWIG, Dallas a Melissa HARTWIG. Jídlo na prvním místě. Příbram: Jan Melvil, 2014. 336 s. ISBN 978-80-87270-67-7. HENNESSY, B.: Influencer: Building your personal brand in the age of social media. New York: Kensigton Publishing, 2018. 256 s. ISBN 978-0-8065-3885-3. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. 437 s. ISBN 978-80-262-0982-9. HUK, Jaroslav. Výzkum veřejného mínění a mediální publikum. Praha: Vysoká škola Jana Amose Komenského, 2013. 196 s. ISBN 978-80-7452-031-0. HÝŽOVÁ, Anna. Škola živé stravy – Vitariánství jako Cesta. Hradec Králové: Anna Hýžová, 2013. 215 s. ISBN 978-80-260-5325-5. CHARVÁT, Martin. O nových médiích, modularitě a simulaci. Praha: Toga, 2017. 275 s. ISBN 978-80-7476-121-8. JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2015. 390 s. ISBN 978-80-262-0743-6. LEER, Jonathan a Karen K. POVLSEN. Food and media: practices, distinctions and heterotopias. Londýn: Routledge, 2016. 222 s. ISBN 9781315582603. MACRI, Irena. Paleo, cesta ke zdraví. Praha: Synergie, 2016. 217 s. ISBN 978-80-7370-426-1. PÁNEK, Jan, Jan POKORNÝ a Jana DOSTÁLOVÁ. Základy výživy a výživová politika. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická, 2002. 219 s. ISBN 80-7080-468-8. PAVLÍČEK, Antonín. Nová média a sociální sítě. Praha: Oeconomica, 2010. 126 s. ISBN 978-80-245-1742-1. RUJNER, Jolanta a Barbara A. CICHAŃSKA. Bezlepková a bezmléčná dieta. Brno: Computer Press, 2010. 108 s. ISBN 978-80-251-3255-5. RUSSO, Ruthann. Syrová strava jako životní styl: Filozofie a výživa na pozadí syrové a živé stravy. Olomouc: Fontána, 2012. ISBN 978-80-7336-686-5. SEALE, Clive. Media and health. Thousand oaks: Sage, 2002. 244 s. ISBN 0-7619-4729-9. SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014. 539 s. ISBN 978-80-247-3568-9. STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60-X. THALER, Richard H. a Cass R. SUNSTEIN. Nudge: improving decisions about health, wealth, and happiness. London: Penguin Books, 2009. 305 s. ISBN 978-0-300-12223-7. TRAMPOTA, Tomáš a Martina VOJTĚCHOVSKÁ. Metody výzkumu médií. Praha: Portál, 2010. 293 s. ISBN 978-80-262-0260-8. Akademické zdroje: ALBERT, Dustin, Jason CHEIN a Laurence STEINBERG. The Teenage Brain: Peer Influences on Adolescent Decision Making. In: Current Directions in Psychological Science. 2016, 22(2), s. 114–120. ISSN 09637214. AMOS, Patricia Mawusi, Freda Dzifa INTIFUL, Theresa ANTWI and Matilda ASANTE: The Impact of Physical Activity and Psychological Factors on Eating Habits. In: Food Production and Eating Habits From Around the World: A Multidisciplinary Approach. New York: Nova Science Publishers, Inc, 2015, s. 59–72. ISBN 9781634824965. BRUNSKILL, David. The Dangers of Social Media for the Psyche. In: Journal of Current Issues in Media & Telecommunications. 2014, 6(4), s. 391–415. ISSN 1935-3588. CRAWFORD, Robert. Healthism and the Medicalization of Everyday Life. In: International Journal of Health Services. 1980, 10(3), s. 365–388. DOI:10.2190/3H2H-3XJN-3KAY-G9NY. DURAN, Nancy a Karen MACDONALD. Information Sources for Food Studies Research. In: Food, Culture & Society. 2006, Vol. 9, s. 233–243. DOI: 10.2752/155280106778606080. ENTRENA-DURÁN, Francisco a Jose Francisco JIMENEZ-DIAZ. Social Changes and Transformations in Eating Habits. In: Food Production and Eating Habits From Around the World: A Multidisciplinary Approach. New York: Nova Science Publishers, Inc, 2015, s. 229–243. ISBN 9781634824965. FARDOULY, Jasmine, Brydie K. WILLBURGER a Lenny R. VARTANIAN. Instagram use and young women’s body image concerns and self-objectification: Testing mediational pathways. In: New Media & Society Journal. Apr2018, Vol. 20 Issue 4, s. 1380–1395. ISSN 1461-4448. KREJČÍ, Hana, Jan VYJÍDÁK a Matej KOHUTIAR. Nízkosacharidová strava v léčbě diabetes mellitus. In: Vnitřní lékařství. Brno: Facta Medica, s.r.o., 2018, 64(7-8), s. 742–752. ISSN 0042- 773X. LEE, Hye-Ryeon, Hye Eun LEE, Jounghwa CHOI, Jang Hyun KIM a Hae Lin HAN. Social Media Use, Body Image, and Psychological Well-Being: A Cross-Cultural Comparison of Korea and the United States. In: Journal of Health Communication. 2014, 19(12), s. 1343–1358. DOI: 10.1080/10810730.2014.904022 ISSN: 1081-0730. PARUSNIKOVÁ, Zuzana. Biomoc a kult zdraví. In: Sociologický časopis. 2000, Vol. 36(2), s. 131–142. DOI: 10.13060/00380288.2000.36.2.02. POLÁKOVÁ, Lucia. Působení kognitivních stylů na rozhodování jedince. Praha, 2016. 117 s. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta. Katedra psychologie. RAMZAN, Muhammad, Javeria ARSHAD, Hina ADEEB a Muhammad ASIF. Excessive Use of Instagram causing Anxiety and Depression among Young Adults. In: Pakistan Library & Information Science Journal. Jul-Sep2019, Vol. 50 Issue 3, s. 45–48. ISSN: 19943059. RETTBERG, Jill W. SelfRepresentation in Social Media. In: SAGE Handbook of Social Media. Sage. 2017, s. 429–443. DOI: 10.4135/9781473984066.n24. ROSEN, Larry. D., Kelly WHALING, Saira S. RAB, L. Mark CARRIER a Nancy A. CHEEVER. Is Facebook creating “iDisorders”? The link between clinical symptoms of psychiatric disorders and technology use, attitudes and anxiety. In: Computers in Human Behavior. 2013, 29(3), s. 1243–1254. DOI: 10.1016/j.chb.2012.11.0. ISSN: 0747-5632. TINKOVÁ, Daniela. Biomoc a "medikalizace" společnosti jako rysy "modernity". In: AntropoWebzin. 2014, č. 3–4, s. 107–118. ISSN: 1802-0364. VRÁBELOVÁ Tereza a Marie BALÍKOVÁ. Praktické aspekty ketogenní diety. Výživa a potraviny. In: Zpravodaj pro školní a dietní stravování. Praha: výživaservis s.r.o., 2017, 72(4), s. 50–52. ISSN 1211-846X. WEINSTEIN, Emily. The social media see-saw: Positive and negative influences on adolescents’ affective well-being. In: New Media and Society. Oct2018, Vol. 20 Issue 10, s. 3597–3623. ISSN: 1461-4448. Internetové zdroje: CLEMENT, J. Most popular social networks worldwide as of July 2020, ranked by number of active users. In: Statista.com [online], 2020-07-24 [cit. 2020-10-09]. Dostupné z: https://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-users/. ČSÚ [Český statistický úřad]. Sociální sítě. 2019-11-26 [cit. 2020-10-09]. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/90577057/06200419k07.pdf/342e9572-24ee-4661-88b6-c86e63dbb7f4?version=1.1. HAMMOND, Penny. Vegetarian types. In: Chewfo [online], 2012-06-23 [cit. 2020-09-20]. Dostupné z: http://www.chewfo.com/vegetarian-types/. MCINTOSH, James. Ketosis: What is ketosis? In: MedicalNewsToday [online]. 2017-03-21 [cit. 2020-09-20]. Dostupné z: https://www.medicalnewstoday.com/articles/180858.php. ROBINSON, Ryan. The 7 Top Social Media Sites You Need to Care About in 2020. In: Adobe Spark [online], 2020 [cit. 2020-10-09]. Dostupné z: https://spark.adobe.com/make/learn/top-social-media-sites/. |
Preliminary scope of work |
Původní funkce sociálních médií byla především komunikační a zábavní. Sociální média se však neustále vyvíjejí a od vzniku prvních sociálních platforem na internetu došlo ke značnému posunu. V současné době tak sociální média poskytují mnohem širší využití než dříve včetně možnosti snadného finančního výdělku, čehož využívají firmy i jednotlivci. Vzhledem k tomu, že internet jako takový je v tomto ohledu minimálně regulovaný a vidina finančního obnosu či dalších odběratelů a sledujících je lákavá, může často docházet k dezinformacím v příspěvcích na sociálních sítích. Na sociálních sítích je možné se často setkávat s radami ohledně životního stylu a stravování, které nemusí být pro každého uživatele vhodné či dokonce mohou jejich zdraví ohrožovat. I přesto bývají tyto informace oslavovány a sdíleny dále mezi uživateli. Tato diplomová práce se zaměřuje na to, jakým způsobem z pohledu jedinců vstupují sociální média do utváření a přetváření jejich stravovacích návyků a za pomoci kvantitativní a kvalitativní výzkumné metody se snaží odpovědět na otázku, jak konzumenti obsahů sociálních médií přistupují k informacím ohledně stravování získaných na těchto platformách včetně jejich ochoty si získané informace ověřovat. |
Preliminary scope of work in English |
The original intentions for social media were communication and entertainment. However, social media keep evolving and since the birth of the first internet-accessible social platforms, we saw a significant shift. Currently, social media are used for many more purposes, such as an easy way to earn money, which is often used by both companies and individuals. Considering the fact that internet is minimally regulated in this aspect, the tempting vision of earning money or gaining more followers may often lead to disinformation in social media posts. It is not unusual to come across lifestyle and diet advice which may be unsuitable for every user, or even be dangerous to their health. Even then, these information are sometimes celebrated and shared further amongst users. This Masters Thesis focuses on how social media affect their users regarding forming and shaping their diet from the point of view of the users. Using both quantitative and qualitative research methods, the researcher is trying to find how social media consumers approach information learnt on these platforms, including their willingness to verify their validity. |