Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 390)
Thesis details
   Login via CAS
Mediální obraz vietnamské komunity v České republice
Thesis title in Czech: Mediální obraz vietnamské komunity v České republice
Thesis title in English: Media image of Vietnamese community in Czech republic
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: Mgr. Markéta Klásková
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 30.05.2019
Date of assignment: 30.05.2019
Guidelines
Výzkumné otázky
• Jaká je mediální obraz současné vietnamské komunity?
• Kdo jsou reprezentanti vietnamské komunity?
• Jaká jsou témata, která tito reprezentanti prezentují?

Základní teoretická východiska
Obdobná zjištění můžeme najít u děl Teun A. van Dijka, jenž se věnuje tématu rasismu, a to především jak je rasismus reprodukován medii. Media nedávají možnost reprezentovat názory dané skupiny všem bezpodmínečně. Často vyhledávají určité mluvčí dané skupiny, ke kterým se navrací jako k reprezentantovi dění dané skupiny. Což eliminuje možnost jiného úhlu pohledu na danou situaci. V mém případě se media často obrací na ty samé osoby, které častokrát ani nejsou začleněny do vietnamské minority.
Taktéž vycházím z díla Stanislava Broučka s názvem Český pohled na Vietnamce, kde popisuje, jak se čeští novináři staví k vietnamské komunitě a jejím aktivitám. Zmiňuje, na co se převážně zaměřují a čemu by měla být věnována větší pozornost. Zvýrazňuje taktéž jaké informace si česká média vybírají nebo a jak je dále interpretují a jak tato rozhodnutí ovlivňují veřejné mínění o této minoritě.

Předběžný výzkumný plán

Z počátku je důležité představit vietnamskou komunitu jako takovou, jaké je povahy a jaké jsou roli zastávají ve společnosti dnes. Následně bych se zaměřila na popis jejího vzniku v České republice. Hlavní část této bakalářské práce by však tvořila mediální analýza dnešní vietnamské komunity, kterou bych započala průzkumem mediálních databází s cílem nalezení odpovídajících článků či jiných mediálních zpráv. V návaznosti na tento krok, si identifikuji významné reprezentanti, kteří se již na tomto mediálním poli objevují. Budu se soustředit na i články zveřejněné přímo na blozích určených reprezentantů této skupiny nebo budu také vycházet z diskuzí nebo rozhovorů, které byli s těmito reprezentanty provedeny na jiných mediálních platformách. Ráda bych se i dotázala právě těchto reprezentantů a zaměřila se na analýzu tohoto rozhovoru.
References
BROUČEK, Stanislav. Český pohled na Vietnamce: (mediální obraz Vietnamu, Vietnamců a vietnamství). Praha: Etnologický ústav AV ČR, 2003. Imigrace, adaptace, majorita. ISBN 80-85010-46-1.
DREHER, Tanja. Listening across difference: Media and multiculturalism beyond the politics of voice. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies [online]. 2009, (23.), 15 [cit. 2019-05-27]. DOI: 10.1080/10304310903015712. ISSN 1469-3666. Dostupné z: https://www.academia.edu/766455/Listening_across_difference_Media_and_multiculturalism_beyond_the_politics_of_voice_2009_

FREIDINGEROVÁ, Tereza. Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy Praha, 2014. Studie (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-174-9.
MITRA, Ananda a Eric WATTS. Theorizing cyberspace: the idea of voice applied to the internet discourse [online]. London, Thousand Oaks, CA and New Delhi: Sage Publication, 2002, (4.), 21 [cit. 2019-05-27]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/249689299_Theorizing_Cyberspace_the_Idea_of_Voice_Applied_to_the_Internet_Discourse

PROKOPOVÁ, Kateřina, Zuzana ORSÁGOVÁ a Petra MARTINKOVÁ. Metodologie výzkumu v oblasti kritické analýzy diskurzu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4344-7.

VAN DIJK, Teun A. Meeting racism: The role of Media in the reproduction of racism [online]. Amsterdam: University of Amsterdam, 1989, , 28 [cit. 2019-05-27]. Dostupné z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.653.4884&rep=rep1&type=pdf

WODAK, Ruth a Brigitta BUSH. Approaches to media texts. The Sage Handbook of Media Studies [online]. 2004, , 18 [cit. 2019-05-27]. Dostupné z: http://users.auth.gr/tsokalid/files/wodak.pdf



Preliminary scope of work
V této bakalářské práci se budu zabývat mediálním obrazem vietnamské komunity v České republice. Důvodem pro vznik této práce je nedostatečné povědomí společnosti o vietnamské komunitě v České republice, kdy této minoritě není naskytnuto dostatek příležitostí se vyjádřit. Avšak tento problém taktéž pramení z uzavřené povahy této komunity, kdy oni ona sama možnosti, jak se prezentovat, nevyhledává. Z předchozím mediálních analýz můžeme vysledovat, že tato komunita je v médiích (převážně tištěných) zmiňována především v kontextu kriminálních aktivit. Problém taktéž vězí v tom, že lidé, jež jim byla dána možnost reprezentovat tuto komunitu, častokrát z této komunity nepochází, jelikož zde doposud chyběli lidé, jež by zájmy této komunity artikulovali. Avšak s postupem času se začali čím dál častěji objevovat aktéři, jenž svojí prací a veřejnými prohlášeními zastupují a reprezentují vietnamskou komunitu v této společnosti (i když někdy nezamýšlené). Především se jedná o mladé Vietnamce s českou národností, jež jsou do české společnosti více integrováni, jelikož v dané společnosti již vyrůstali, navštěvovali (nebo navštěvují) české školy a na rozdíl od starší generace Vietnamců, jenž do České republiky emigrovala na přelomu osmdesátých a devadesátých let, je čeština jejich druhým jazykem, který taktéž ovládají bez problému. Nalezení a definování reprezentantů této komunity a následnou analýzou jejich veřejných prohlášeních, napomáhá harmonickém soužití této minority v majoritní české společnosti. Pro výzkum mediálního obrazu Vietnamců a jejich zastoupení v českých mediích je nyní klíčové identifikovat právě ty aktéry, kteří v poslední době dostali prostor v českých médiích. S pomocí analýzy jejich mediální sdělení je potřeba zjistit, jaké strategie byly uplatněny k prolomení bariér, jenž jim dlouho bránily v odpovídající mediální reprezentaci vietnamské komunity.


Cíle práce
Cílem této práce je identifikace právě těch aktérů, kteří jsou na mediálním poli viditelní a mají tu možnost reprezentovat vietnamskou komunitu. A právě mediální analýzou jejich děl (článků na blogu, rozhovorech a dalších platformách) a také na základě plánovaného rozhovoru bych vytvořila aktuální obraz o této komunitě a popsala její povahu většinové české společnosti. Předpokládám, že skrz tato média jsou utvářeno veřejné mínění společnosti právě o této komunitě.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html